El cine como propuesta pedagógica en el alumnado del Grado de Maestro en Educación Primaria

  1. Miguel Jesús López Serrano 1
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

Revue:
El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

ISSN: 1989-9289

Année de publication: 2019

Titre de la publication: Enseñar el pasado con perspectiva de futuro

Número: 10

Pages: 327-341

Type: Article

DOI: 10.14516/FDP.2019.010.001.012 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia

Résumé

This study analyses the use of the cinema as an educational resource for the students of the Bachelor degree in Primary Education in their pedagogical training to be teachers. It is considered that an educational resource such as the cinema has great potential to promote culture, cultural heritage, as well as civic and social values. This is why a series of variables have been analyzed in order to understand and give answers to questions related to teacher training in cinematography, the use of audiovisual resources in the classroom, the existing equipments, etc.The obtained results have shown a good consideration by the university students about the incorporation of this type of pedagogical tools in the classroom. However, it´ seems that nowadays there is already little planning and few resources to optimize this teaching practice.

Références bibliographiques

  • Ambrós, A. y Breu, R. (2007). Cine y educación. El cine en el aula de primaria y secundaria. Barcelona: Graó.
  • Bellido López, A. (1998). El aprendizaje del cine. Comunicar, 11, pp. 13-20.
  • Benet Ferrando, V. J. (2001). El cine en la enseñanza de la historia. Aula historia social, 8.
  • Bermúdez Briñez, N. (2008). El cine y el video: recursos didácticos para el estudio y la enseñanza de la historia. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 13.
  • Breu, R. (2012). La historia a través del cine. 10 propuestas didácticas para secundaria y bachillerato. Barcelona: Graó.
  • Faulstich, W. y Korte, H. (1997). Cien años de cine. Desde los orígenes hasta su establecimiento como medio. Madrid: Siglo veintiuno editores.
  • Fernández Ulloa, T. (2012). La importancia del uso del cine como medio educativo para niños. Editorial Ocendi.
  • García Córdoba, F. (2002). El cuestionario. Recomendaciones metodológicas para el diseño de cuestionarios. Madrid: Limusa.
  • Gómez Galán, J. (2000). Tecnologías de la información y la comunicación en el aula: Cine y radio. Madrid: Seamer.
  • Loscertales, F. y Núñez, T. (2001). Comunicación y habilidades sociales para la intervención en grupos: comunicación e intervención. Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Marcos Ramos, M. (2010). Alfabetización mediática. La educación en los medios de comunicación: cine formativo y televisión educativa. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11, pp. 303-321.
  • Martínez-Salanova Sánchez, E. (1997). El valor de la imagen en movimiento. Comunicar, 9, pp. 23-35.
  • Martínez-Salanova Sánchez, E. (1998). Aprender pasándolo de película. Comunicar, 11, pp. 27-36.
  • Martínez-Salanova Sánchez, E. (2003). El valor del cine para aprender y enseñar. Comunicar, 20, pp. 45-52.
  • Méndez, J. M. (2001). Aprendemos a consumir mensajes. Televisión, publicidad, prensa y radio. Huelva: Grupo Comunicar Ediciones.
  • Monterde, J. E. (1986). Cine, historia y enseñanza. Barcelona: Laia.
  • Nadal Martín, M.ª A. (1991). Los medios audiovisuales al servicio del centro educativo. Madrid: Castalia.
  • Pablos Pons, J. de. (1986). Cine y enseñanza. Variables estructurales del Cine Didáctico y su interacción con algunas características de los alumnos. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Prats, Ll. (2007). Cine para educar. Barcelona: Belacqua.
  • Rodari, G. (2006). Gramática de la fantasía: Introducción al arte de contar historias. Barcelona: Booket.
  • Romaguera, J. et al. (1989). El cine en la escuela. Elementos para una didáctica. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Torre, S. de la et al. (2003-2004). El cine como estrategia didáctica innovadora. Metodología de estudio de casos y perfil de estrategias docentes. Contextos educativos, 6-7, pp. 65-86.
  • Valle Aparicio, E. (2007). Cine e historia: sobre la utilización de los documentos soporte video en la enseñanza de la historia. Actas del I Congreso Internacional de lengua, Literatura y Cultura Española: La Didáctica de la enseñanza para extranjeros (pp. 445-458). JMC.
  • Vega, A. (2002). Cine, drogas y salud: recursos para la acción educativa. Comunicar, 18, pp. 123‐129.