La enseñanza de la Historia local en el Grado de Primaria con memesCórdoba

  1. Guerrero Elecalde, Rafael
  2. López Serrano, Miguel Jesús
Zeitschrift:
Didácticas Específicas

ISSN: 1989-5240

Datum der Publikation: 2020

Nummer: 23

Seiten: 7-27

Art: Artikel

DOI: 10.15366/DIDACTICAS2020.23.001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Didácticas Específicas

Zusammenfassung

This article aims to present the results of a research developed in the Degree in Primary Education at the University of Córdoba on the use of memes as a didactic resource for the teaching of local history. The task consisted in the creation, by the students, of different memes related to the biographies of personalities of the city's past, to later be shared in a private Facebook group. After, students were asked with a Google Forms form, so that they could reflect and express their opinions on the contents and design of the teaching developed. In this way, we propose to investigate whether these types of tools are valid in the training of future teachers of Primary Education.

Bibliographische Referenzen

  • AKTEKIN, S. (2010). The place and importance of Local History in the Secondary History Education. En Egitimde Kuram ve Uygulama-Journal of Theory and Practice in Education, 6 (1), pp. 86-105.
  • ARANGO, L. (2014). Experiencias en el uso de los memes como estrategia didáctica en el aula. En Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación (en línea). Recuperado de www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/1513.pdf
  • ARANGO, L. (2015). Una aproximación al fenómeno de los memes en Internet: claves para su comprensión y su posible integración pedagógica. En Comunicação Mídia e Consumo, 12 (33), pp. 110-132.
  • BELTRÁN PELLICER, P. (2016). Utilizando memes con tus alumnos. En Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas. Vol. 91, marzo, pp. 129-134.
  • BLACKMORE, S. (2000). The meme machine. Oxford University Press.
  • CLIO '92 (1995). Tesi sulla didattica della storia, Per la conoscenza delle storie locali nella scuola, Tesi sul curricoli della scuola elementare, Quaderno 1, aprile 2000, ora in www.storiairreer.it.
  • DAWKINS (1976). The selfish gene. Oxford University Press.
  • DENISOVA, A. (2019). Internet Memes and Society: Social, Cultural, and Political Contexts. Routledge
  • DOMÍNGUEZ, J. (2015). Pensamiento histórico y evaluación de competencias. Barcelona: Graó.
  • DOMÍNGUEZ, J. (1986). La historia local en la escuela. En Domínguez, J. Vidaechea, T. (Coords.) El entorno en las Ciencias Sociales. Segovia: Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación y Ciencia, pp. 63-74.
  • GÓMEZ, C. J.; MIRALLES, P.; LÓPEZ, R. y PRATS, J. (2017). Las competencias históricas en el horizonte. Propuestas presentes y perspectivas de futuro. En López, R.; MIRALLES, P. y PRATS, J. (Ed.). Enseñanza de la historia y competencias educativas. Barcelona: Graó, pp. 2015-227.
  • GRUNDLINGH, L. (2017). Memes as speech acts. Social Semiotics, 28 (2), pp. 147-168 (en línea). Recuperado de http://dx.doi.org/10.1080/10350330.2017.1303020.
  • GUTIÉRREZ, A. y TYNER, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. En Comunicar, Revista Científica de Educomunicación, Vol. XIX (38), pp. 31-39.
  • HERRERA, H. H. (2012), Las redes sociales: una nueva herramienta de difusión. En Reflexiones, 91 (2), pp. 121-128. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/729/72923962008.pdf
  • HUNTINGTON, H. E. (2016). Pepper spray cop and the American dream: Using synecdoche and metaphor to unlock Internet memes’ visual political rhetoric. En Communication Studies, 67(1), pp. 77-93.
  • NISSENBAUM, A. y SHIFMAN, L. (2017). Internet memes as contested cultural capital: The case of 4chan’s/b/board. En New Media & Society, 19(4), pp. 483-501.
  • PEDREÑO ROS, D. (2015). Aportaciones Didácticas de la Historia Local y Familiar al Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de las Ciencias Sociales. Experiencias en Tres Centros Educativos de la Región de Murcia de Educación Primaria, Secundaria y PCPI. Tesis defendida en la Universidad de Murcia. URI: http://hdl.handle.net/10201/46981.
  • PÉREZ, G. (2017). El meme en Internet. Identidad y usos sociales. Fontamara, Universidad Autónoma de Coahuila.
  • PRATS, J. (1996). El estudio de la Historia local como opción didáctica. ¿destruir o explicar la historia. En Íber Didáctica de las ciencias sociales, geografía. e historia, 8, pp. 93-106.
  • PRENDES, M. (2007). Internet aplicado a la educación: estrategias didácticas y metodologías. En Cabero, J. (coord.). Nuevas tecnologías aplicadas a la Educación. España: McGraw-Hill, pp. 205-222.
  • ROGERS, A. (1972). Approaches to Local History. London-New York: Ed. Longman.
  • ROSS, A. S. y RIVERS, D. J. (2017). Digital cultures of political participation: Internet memes and the discursive delegitimization of the 2016 US Presidential candidates. En Discourse, Context y Media, 16, pp. 1-11.
  • SÁIZ, J. y GÓMEZ, C. J. (2016). Investigar el pensamiento histórico y narrativo en la formación del profesorado: fundamentos teóricos y metodológicos. En Revista electrónica interuniversitaria de formación de profesorado, 19 (1), pp. 175-190.
  • SANTISTEBAN, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. En Clio & asociados: La historia enseñada, 14, pp. 34-56.
  • SCARDINA, C. (2017). Through the Lens of Popular Culture. Why memes and Teaching Are Well Suited. En Teacher Librarian, 45 (2), pp. 13-16.
  • SEIXAS, P. (2013). Linking Historical Thinking Concepts, Content and Competencies. National Meeting of The Historical Thinking Project. Toronto: University of British Columbia.
  • SEIXAS, P. y MORTON, T. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto: Nelson Education.
  • VÉLEZ, J. I. (2013). Memética como herramienta científica para el estudio de los memes de Internet [Tesis de doctorado]. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.
  • Vera Campillay, E. B. (2019). Cuando el meme educa: la herramienta tecnológica del presente. En Viralizar la educación. Red de experiencias didácticas en torno al Meme de Internet. Ecuador: Esmeraldas, pp. 38-55
  • VERA CAMPILLAY, E. B. (2016). El meme como nexo entre el sistema educativo y el nativo digital: tres propuestas para la enseñanza de Lenguaje y Comunicación. En Revista Educación y Tecnología, (8). Vol. 2, pp. 1-15.
  • ZEPEDA ONTIVEROS, R.E y EZQUERRA ASTENGO, N.B. (2011). Arte y oficio de enseñar. Dos siglos de perspectiva histórica. En XVI Coloquio Nacional de Historia de la Educación, El Burgo de Osma, Soria, 11-13 de julio de 2011, Vol. 1. Soria, pp. 459-463.