La educación emocional y el papel en la docencia

  1. Laura Molina García 1
  1. 1 Universidad de Almería. AFOE Formación, España
Journal:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Year of publication: 2018

Issue: 25

Pages: 16-23

Type: Article

More publications in: Hekademos: revista educativa digital

Abstract

The main objective of this article is to highlight the importance that emotional education must currently have in formal teaching and learning processes. The teacher training in emotional education entails an empowerment in the teaching work, which implies a feedback between our state and the competences that we can develop. The praxis of emotional education involves designing programs based on a theoretical framework, which, in order to put them into practice, requires trained teachers; To support the work of teachers, curricular materials are needed; instruments for data collection, etc. are needed to evaluate the programs. Emotional education therefore becomes necessary in the learning process of teachers for the optimal development of their daily practice, turning into innovation something as basic as emotions, regarding its management and control for the proper development of teaching-learning processes.

Bibliographic References

  • • Bisquerra, R. (2018). Inteligencia emocional. Recuperado de: http://www.rafaelbisquerra.com/es/inteligencia-emocional.html
  • • Bisquerra R., y Hernández, S. (2017). Psicología positiva, educación emocional y el programa aulas felices. Papeles del Psicólogo., 38(1), 58-65. Doi: https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2822
  • • Bisquerra, R., Pérez, N. (2012). Educación emocional: estrategias para su puesta en práctica. Avances en Supervisión educativa, 16. Recuperado de: https://scholar.google.es/scholar?cluster=15782133531040690851&hl=es&as_sdt=0,5 &as_vis=1
  • • Bisquerra, R. (2011). La educación emocional. Padres y Maestros, 337, 5–8. Recuperado de https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  • • Bisquerra, R. y Pérez, Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. doi: 10.5944/educxx1.1.10.297
  • • Brackett, M., Mayer, J., y Warner, R. (2004). Emotional intelligence and its relation to everyday behaviour. Personality and Individual Differences, 36(6), 1387-1402. doi: 10.1016/S0191-8869(03)00236-8
  • • Delors, J. (1996). La Educación encierra un Tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana.
  • • Esquivas, A. (2016) La Educación Emocional comienza en el docente. Recuperado de: http://blog.tiching.com/donde-comienza-la-educacion-emocional/
  • • Fores, A. & Ligioiz, M. (2009). Descubrir la neurodidáctica. Barcelona: UOC (Universitat Oberta de Catalunya)
  • • Gómez Barreto, I., Lledó Carreres, A., Perandones González, T., & Herrera Torres, L. (2017). El empoderamiento como estrategia de éxito en la formación inicial del profesorado. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 7(1), 151- 160. doi: http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v7.786
  • • Hernández Sampieri, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
  • • Hobbs, M., & Moreland, A. (2009). Teacher empowerment survey for exploring the professional growth continuum. Recuperado de: http://www.empoweredteacher.org
  • • Mora, F. (2013). Neuroeducación. Lo que nos enseña el cerebro. Madrid: Editorial Alianza.
  • • Naranjo, C. (2014). Acuarela de palabras. Recuperado de: https://acuarela.wordpress.com/2014/06/26/educacion-emocional-claudio-naranjo/
  • • Seligman, M. (2012). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and WellBeing. New York: Free Press.
  • • Zabalza, M. A. (2013). La formación del profesorado universitario. Revista de Docencia Universitaria, 11 (3), 11-14.