El aprendizaje significativo como base de las metodologías innovadoras

  1. Eva Ordóñez Olmedo 1
  2. Isabel Mohedano Sánchez 1
  1. 1 Universidad Católica Santa Teresa de Jesús de Ávila
    info

    Universidad Católica Santa Teresa de Jesús de Ávila

    Ávila, España

    ROR https://ror.org/05wa62164

Revue:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Année de publication: 2019

Número: 26

Pages: 18-30

Type: Article

D'autres publications dans: Hekademos: revista educativa digital

Résumé

The Ausubel's theory of Meaningful Learning is an effective and up-to-date answer to the current situation of the education system, when despite the numerous innovative methodologies, teaching keeps addressed to rote learning instead meaningful learning. It is an expression used by many but misunderstood by most. There has been an artificial appropriation of this concept so that everything is meaningful learning and every methodology contributes to it, even when the theory under the expression is generally unknown. This is why this study aims to investigate whether the teachers of "Formación y Orientación Laboral" intend a meaningful learning in their classrooms, if they know the theory supporting this concept and if they use strategies that boost it. For this purpose, a theorical framework has been defined starting with the origin of the theory. In order to test the initial hypothesis in the light of theoretical framework, we have used questionnaires addressed to both students and teachers. This survey has allowed us to identify the most common strategies in the classrooms of FOL and to analyze the perception of students about this subject. We have confirmed that teachers do aim meaningful learning though unknown the theory under the concept.

Références bibliographiques

  • • Ausubel, D. P. (2000). The Acquisition and Retention of kowledge: a cognitive view. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • • Dávila, S. (2000). El aprendizaje significativo: esa extraña expresión. Contexto educati- vo: revista digital de investigación y nuevas tecnologías, No 9.
  • • Moreira, M. A. (2000). Aprendizaje significativo: teoría y práctica. Madrid: Visor.
  • • Moreira, M. A. (2008). Conceptos de la educación científica: ignorados y subestimados. Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, No 21, págs. 9-26. Recuperado en 2018, de https://bit.ly/2ZXlmlb
  • • Moreira, M. A. (2010). ¿Por qué conceptos? ¿Por qué aprendizaje significativo? ¿Porqué actividades colaborativas? ¿Por qué mapas conceptuales? Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, No 23, págs. 9-23. Recuperado en 2018, de https://bit.ly/2KFyCai
  • • Moreira, M. A. (2011). Meaningful Learning: from the classical to the critical view. Meaningful Learning Review, V1(1), pp. 1-15.
  • • Moreira, M. A. (2012). ¿Al final, qué es aprendizaje significativo? Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa, No 25, págs. 29-56. Recuperado en 2019, de https://bit.ly/31TxvcF
  • • Moreira, M. A. (2012). Aprendizaje significativo, campos conceptuales y pedagogía de la autonomía: implicaciones para la enseñanza. Meaningful Learning, Vol 2(1), pp. 44- 65. Recuperado en 2019, de https://bit.ly/2WsDd1a
  • • Moreira, M. A. (2017). Aprendizaje significativo como un referente para la organiza- ción de la enseñanza. Archivos de Ciencias de la Educación, Vol 11. Núm. 12 e029. doi:https://doi.org/10.24215/23468866e029
  • • Pozo, J. I. (1989). Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid: Ediciones Morata S.L.
  • • Rodríguez, M. L. (2004). La teoría del aprendizaje significativo. Concept maps: theory, methodology, technology : proceedings of the first International Conference on Con- cept Mapping, (págs. Vol. 1, págs. 535-544). Pamplona. Recuperado en 2019, de https://bit.ly/1NIXk5r
  • • Rodríguez, M. L. (2011). La teoría del aprendizaje significativo una revisión aplicable a la escuela actual. IN. Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, Vol. 3, No. 1, págs. 29-50. Recuperado en 2018, de https://bit.ly/2ucPuZq
  • • Tumimo, M. C., Merariz, E., Flores, E. y Quinde, J. M. (2019). Enfoques y Buenas Prácticas de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 11, 152-168 ISSN: 2386-4303