Posmachismo, violencia de género y dinámicas de opinión en los cibermedios. Aproximaciones a la realidad española a partir de la experiencia de eldiario.es

  1. Martínez-Jiménez, Laura
  2. Zurbano-Berenguer, Belén 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Aldizkaria:
Teknokultura: Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales

ISSN: 1549-2230

Argitalpen urtea: 2019

Zenbakien izenburua: Ethics of Emerging Technologies

Alea: 16

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 213-228

Mota: Artikulua

DOI: 10.5209/TEKN.65173 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Teknokultura: Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

Gender violence has gradually become a public issue and a matter of State concern under permanent discussion in the Spanish media. Its increasing visibility has stimulated social and political awareness, but has also given rise to controversies, which are especially manifested in the digital environment. In this environment, meanings are built and expressed not only by the media, but also by online audiences participating through various mechanisms. This work observes the dynamics of the readers’ views on gender violence, as expressed in a politically progressive born-digital medium like eldiario.es. A sample of 716 comments to articles on gender violence published by this online newspaper are analyzed. A quantitative analysis shows a male-dominated participation of readers who are not subscribed to the site and whose views are contrary to those of eldiario.es’ editorial charter and its commitment to equality. A qualitative analysis of the contents of those comments reveals the recurring use of the feminist-antifeminist dichotomy in the debate, as well as a questioning of the scientific nature, purpose and suitability of feminism for the eradication of gender violence. Finally, the promotion of a genuine democratic debate in digital sites as the one here analyzed is discussed in light of women’s notable underrepresentation in the debate and of the possible misuse of participation as a means to perpetrate symbolic violence against women.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bernárdez, A. (2015). Mujeres en medio(s): propuestas para analizar la comunicación masiva con perspectiva de género. Madrid: Fundamentos.
  • Castaño, C., Martín, J. y Martínez, J. L. (2011). La brecha digital de género en España y Europa: medición con indicadores compuestos. Reis: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 136, 127-140. DOI: 10.5477/cis/reis.136.127
  • Cebrián, M. (2009). Comunicación interactiva en los cibermedios. Comunicar, 33(17), 15-24. DOI: 10.3916/c33-2009-02-001
  • Corbeta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill.
  • eldiario.es (2012). Descubre los Focos de eldiario.es. eldiario.es (Los focos). Recuperado de: https://focos.eldiario.es/?_ga=2.200401774.1747484862.1505147872-1950766782.1483196276
  • eldiario.es (2017). Algunos ajustes en los comentarios de eldiario.es. eldiario.es (El blog de la redacción). 27 de julio, 2017. Recuperado de: https://www.eldiario.es/redaccion/Mejoras-comentarios-eldiarioes_6_669543075.html
  • eldiario.es (2019). eldiario.es es el medio nativo digital más leído y creíble en España, según el Instituto Reuters. eldiario.es (El blog de la redacción). 12 de junio, 2019. Recuperado de https://www.eldiario.es/redaccion/eldiarioes-Espana-confianza-Instituto-Reuters_6_909269082.html
  • Escolar, I. (2017). Por qué eldiario.es es feminista. eldiario.es (eldiario.es responde). 25 de marzo, 2017. Recuperado de: https://www.eldiario.es/responde/eldiarioes-feminista_6_626147388.html
  • García-Galera, M. C. y Valdivia, A. (2014). Prosumidores mediáticos. Cultura participativa de las audiencias y responsabilidad de los medios. Comunicar, 43(22), 10-13. DOI: 10.3916/C43-2014-a2
  • Hasinoff, A. A. (2014). Contradictions of Participation: Critical Feminist Interventions in New Media Studies. Communication and Critical/Cultural Studies, 11(3), 270-272. DOI: 10.1080/14791420.2014.926242
  • Hine, C. (2001). Virtual Ethnography. Londres: Sage.
  • Krijnen, T. y Van Bauwel, S. (2015). Gender and media. Representing, producing, consuming. Londres: Routledge.
  • Lorente, M. (2009a). Los nuevos hombres nuevos. Los miedos de siempre en tiempos de igualdad. Barcelona: Destino.
  • Lorente, M. (2009b). ¿Qué papel pueden tener los medios de comunicación de masas en la erradicación de la violencia de género al amparo de la Ley Integral? En J. M. Bernardo, E. Martínez, G. Montiel y B. Belando (coords.), Retos de la comunicación ante la violencia de género: marco jurídico, discurso mediático y compromiso social (pp. 49-64). Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Lorente, M. (2013a). El posmachismo (I). Elpais.com (Blogs Sociedad: Autopsia). 22 de mayo, 2013. Recuperado de: https://blogs.elpais.com/autopsia/2013/05/el-posmachismo-i.html
  • Lorente, M. (2013b). El posmachismo (III) y la igualdad 'punto cero'. Elpais.com (Blogs Sociedad: Autopsia). 12 de junio, 2013. Recuperado de: https://blogs.elpais.com/autopsia/2013/06/el-posmachismo-iii-y-la-igualdad-punto-cero.html
  • Mantilla, K. (2013). Gendertrolling: Misogyny Adapts to New Media. Feminist Studies, 39(2), 563-570. https://www.jstor.org/stable/23719068?seq=1#page_scan_tab_contents
  • Martínez-Jiménez, Laura (2013). Mujeres en el discurso mediático y reacciones de la audiencia. ¿Cómo gestionan los diarios digitales los comentarios posmachistas? ElPaís.com como caso de estudio (Trabajo final de máster). Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.
  • Newman, N., Fletcher, R., Kalogeropoulos, A., Levy, D. A. L. y Nielsen, R. K. (2019). Reuters Institute Digital News Report 2019. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism y University of Oxford.
  • Núñez, S. y García, A. (2011). Inhabiting or occupying the web? Virtual communities and feminist cyberactivism in online Spanish feminist theory and praxis. Feminist Review, 99, 39-54. DOI: 10.1057/fr.2011.36
  • Nussbaum, M. (2010). Objectification and Internet Misogyny. En S. Levmore y M. Nussbaum (eds.), The offensive Internet: Speech, privacy and reputation (pp. 68-90). Londres: Harvard University Press.
  • Phillips, W. (2015). This is why we can’t have nice things. Mapping the relationship between online trolling and mainstream culture. Cambridge: The MIT Press.
  • Poland, B. (2016). Haters. Harassment, abuse, and violence online. Lincoln: Potomac Books.
  • Reader, B. (2012). Free Press vs. Free Speech? The Rhetoric of “Civility” in Regard to Anonymous Online Comments. Journalism & Mass Communication Quarterly, 89(3), 495–513. DOI: 10.1177/1077699012447923
  • Reagle, J. M. (2015). Reading the comments: likers, haters, and manipulators at the bottom of the Web. Cambridge: The MIT Press.
  • Ryan, C., Anastario, M. y DaCunha, A. (2006). Changing coverage of domestic violence murders: a longitudinal experiment in participatory communication. Journal of Interpersonal Violence, 21(2), 209-228. DOI: 10.1177/0886260505282285
  • Sánchez, J. L. (2017). Un proyecto para impulsar la participación en eldiario.es, seleccionado por el fondo de innovación de Google. eldiario.es (El blog de la redacción). 6 de julio, 2017. Recuperado de: https://www.eldiario.es/redaccion/eldiarioes-desarrollara-participacion-Google_6_661843845.html
  • Simons, M. y Morgan, J. (2018). Changing Media Coverage of Violence Against Women. Journalism Studies, 19(8), 1202-1217. DOI: 10.1080/1461670X.2016.1266279
  • Suler, J. R. y Phillips, W. L. (2009). The Bad Boys of Cyberspace: Deviant Behavior in a Multimedia Chat Community. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 275-294. DOI: 10.1089/cpb.1998.1.275.
  • Wajcman, J. (2010). Feminist theories of technology. Cambridge Journal of Economics, 34(1), 143-152. DOI: 10.1093/cje/ben057
  • Wajcman, J. (2004). Technofeminism. Cambridge y Oxford: Polity Press.
  • Zafra, R. (2013). (h)adas. Mujeres que crean, programan, prosumen, teclean. Madrid: Páginas de espuma.
  • Zurbano-Berenguer, B. (2015). Discurso periodístico y violencias contra las mujeres. Aproximaciones a la construcción y valoración de los mensajes informativos en la prensa de referencia en España (2000-2012) (Tesis doctoral). Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Zurbano-Berenguer, B. y García-Gordillo, M.M. (2017). Methodological proposal for the evaluation of the ethical quality of the news about violence against women. Communication & Society, 30(1), 73-85. DOI: 10.15581/003.30.1.73-85