Los retos didácticos de los MOOC en la sociedad de la información y el conocimiento

  1. David Blas Padilla 1
  2. María Belén Morales Cevallos 2
  3. Jesús López Belmonte 3
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad Católica Santiago de Guayaquil (Ecuador)
  3. 3 Universidad Internacional de Valencia
    info

    Universidad Internacional de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/00gjj5n39

Revue:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Année de publication: 2019

Número: 27

Pages: 7-14

Type: Article

D'autres publications dans: Hekademos: revista educativa digital

Résumé

The advances of society have allowed technology to penetrate the educational field, giving rise to the appearance of new learning formats characterized by a massive, open and online component. The objective of the study is to know the opinion of the students about the advantages and weaknesses of MOOCs in socio-educational contexts. For this, a qualitative method of a descriptive nature was followed in a sample of 56 university students. The data was extracted through a content analysis of each of the edublogs generated by the student body. Among the most relevant results, it is noted that among the advantages offered by the MOOC courses, the student body expressed the following: Gratuity (16.67%), aid to the training of the disadvantaged (13.61%), flexible hours (10, 88%), online training (9.52%) and the wide variety of courses presented by the MOOC platforms (8.84%). Finally, with regard to the assessments of the student body in relation to the main weaknesses of the MOOC movement, 17.54% state that most of the MOOC courses are dominated by a lack of didactic follow-up for quality training, 13.27% he states that he has a high dropout rate, in addition to demanding great personal involvement and autonomy (12.32%).

Références bibliographiques

  • • Aguaded, J. I. y Medina-Salguero, R. (2015). Criterios de calidad para la valoración y gestión de MOOC. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18 (2), 119- 143. Recuperado de: http://bit.ly/2ql8i71
  • • Aguaded, J. I., Vázquez-Cano, E. y López-Meneses, E. (2016). El impacto bibliométrico del movimiento MOOC en la Comunidad Científica Española. Educación XX1, 19 (2), 77- 104. DOI: 10.5944/educXX1.19.2
  • • Aguaded, J. I., Vazquez-Cano, E., y Sevillano-García, M. L. (2013). MOOCs, ¿turbocapitalismo de redes o altruismo educativo? En “SCOPEO INFORME No2: MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro” (pp. 74-90). Salamanca: Universidad de Salamanca Servicio de Innovación y Producción Digital.
  • • Bogdan, R. y Biklen, S.K. (1992). Investigación cualitativa de la educación. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • • Bouchard, P. (2011). Network promises and their implications. In The impact of social networks on teaching and learning. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(1), 288-302.
  • • Cabero, J. y Llorente, Mª. C. (2017). Los MOOC: encontrando su camino. Revista @tic. Revista d'innovació educativa, 18, 24-30. http://doi.org/10.7203/attic.18.9928
  • • Cabero, J., C. Ballesteros, C y López-Meneses, E. (2015). Los mapas conceptuales interactivos como recursos didácticos en el ámbito universitario. Revista Complutense de Educación, 26, 51-76.
  • • Cabero, J. y Marín-Díaz, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Percepciones de los alumnos universitarios. Comunicar, 42, 165-172. DOI: 10.3916/C42-2014-16.
  • • Calderón, J. J., Ezeiza, A., y Jimeno, M. (2013). La falsa disrupción de los MOOC: La invasión de un modelo obsoleto. 6º Congreso Internacional de Educación Abierta y Tecnología Ikasnabar´13, Zalla.
  • • Christensen, G., Steinmetz, B., Alcorn, B., Bennett, A., Woods, D. & Emanuel, E. J. (2013). The MOOC phenomenon: who takes Massive Open Online Courses and why? Recuperado de http://bit.ly/2pqRDlv
  • • Clark, D. (2013). MOOCs: taxonomy of 8 types of MOOC.onald Clark Plan B. Recuperado de http://arkplanb.blogspot.com.es/2013/04/moocs-taxonomy-of-8-types-ofmooc.html
  • • Conner, M. L. (2013). Informal Learning. Recuperado de: http://marciaconner.com/resources/informallearning/
  • • Daniel, J. (2012). Making Sense of MOOCs: Musings in a Maze of Myth, Paradox and Possibility. Journal of Interactive Media in Education, 3. Recuperado de http://doi.org/10.5334/2012-18
  • • Daniel, J., Vázquez-Cano, E., y Gisbert, M. (2015). The future of MOOCs: Adaptative Learning or Business Model? RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 64-73.
  • • DeBoer, J., Ho, A., Stump, G., y Breslow, L. (2014). Changing “course:” reconceptualizing educational variables for massive open online courses. Educational Researcher, 43(2), 74-84.
  • • Downes, S. (2012). Connectivism and Connective Knowledge Essays on meaning and learning Networks. National Research Council Canada. Recuperado de http://bit.ly/2oTNdk3
  • • Eaton, J. (2012). MOOC and Accreditation: Focus on the Quality of “Direct-toStudents”. Education Council for Higher Education Accreditation, 9(1).
  • • Fidalgo, Á., Sein-Echaluce, M. L., y García-Peñalvo, F. J. (2013). MOOC cooperativo. Una integración entre cMOOC y xMOOC. En las Actas del II Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad, CINAIC 2013 (Madrid, 6-8 de noviembre de 2013). Á. Fidalgo Blanco, Mª L. Sein-Echaluce Lacleta (Eds.), pp. 481-486. Madrid, España: Fundación General de la Universidad Politécnica de Madrid.
  • • Gómez-Galán, J. (1999). Tecnologías de la Información y la Comunicación en el Aula. Madrid: Seamer.
  • • Gómez-Galán, J. (2003). Educar en Nuevas Tecnologías y Medios de Comunicación. Sevilla-Badajoz: Fondo Educación CRE.
  • • Gómez-Galán, J. (2007). Los Medios de Comunicación en la Convergencia Tecnológica: Perspectiva Educativa. Comunicación y Pedagogía: Nuevas Tecnologías y Recursos Didácticos, 221, 44-50.
  • • Gómez-Galán, J. (2011). New Perspectives on Integrating Social Networking and Internet Communications in the Curriculum. eLearning Papers, 26, 1-7.
  • • Haggard, S. (2013). The Maturing of the MOOC (Reserch No. 130). London: Department for Business Innovation y Skills – UK Government. Recuperado de: http://bufvc.ac.uk/copyright-guidance/mlr/index.php/site/323
  • • Hollands, F. y Tirthali, D. (2014). MOOCs: Expectations and Reality. Full Report. New York: Columbia University. Recuperado http://cbcse.org/wordpress/wpcontent/uploads/2014/05/MOOCs_Expectations_and_Reality.pdf
  • • Karsenti, T. (2013). MOOC: Révolution ou simple effet de mode?/The MOOC: Revolution or just a fad? International Journal of Technologies in Higher Education, 10 (2), 6– 37. DOI:10.7202/1035519ar
  • • Lane, J. y Kinser, K. (2013). MOOC´s and the McDonalization of Global Higher Education. The Cronicle of Higer Education. Recuperado de: http://chronicle.com/blogs/worldwise/moocs-mass-educationand-themcdonaldization-of-higher-education/30536
  • • López-Meneses, E. (2017). El Fenómeno MOOC y el Futuro de la Universidad. Fronteras de la Ciencia, 1, 90-97.
  • • López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E. y Fernández-Marquéz, E. (2016) Las concepciones del estudiantado de Educación Social y Trabajo Social de la Universidad Pablo de Olavide sobre los ámbitos de intervención a través de los mapas conceptuales multimedia. Revista de Educación Social. 62, 43 57.
  • • López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E. y Román, P. (2015). Análisis e implicaciones del impacto del movimiento MOOC en la comunidad científica: JCR y Scopus (2010-13). Comunicar, 44, 73-80. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-08
  • • Mañero, J. (2018). Creando desde el ciberespacio: intercreatividad y sMOOC. Revista Communicar, 1, 35-42
  • • Martín-Padilla, A.H. (2017). Diseño e implementación de un Observatorio de investigación sobre MOOC para la expansión del conocimiento global. [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Almería, Facultad de Educación, España
  • • McAuley, A.; Stewart, B.; Siemens, G., y Cormier, D. (2010). Massive Open Online Courses. Digital ways of knowing and learning. The MOOC Model for Digital Practice. University of Prince Edward Island. Recuperado de: http://davecormier.com/edblog/wp-content/uploads/MOOC_Final.pdf
  • • Miles, M.B. y Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Newbury Park, CA: Sage.
  • • Monje, C.A. (2011). Metodología de la Investigación Cuantitativa y Cualitativa. Guía Didáctica. Nieva: Universidad Surcolombiana. Facultad de Ciencias Sociales y Humanas. Programa de Comunicación Social y Periodismo.
  • • O’Connor, K. (2014). MOOCs, institutional policy and change dynamics in higher education. Higher Education, 68(5), 623-635.
  • • Ossiannilsson, E. Altinay, F. y Altinay, Z. (2016). MOOCs as change agents to boost innovation in higher education learning arenas. Education in Science, 6(3), 1-13.
  • • Pérez-Parras, J y Gómez-Galán, J. (2015). International Journal of Educational Excellence 1 (2), 81-99.
  • • Ramírez-Fernández, M. B., Salmerón, J. L., y López-Meneses, E. (2015). Comparativa entre instrumentos de evaluación de calidad de cursos MOOC: ADECUR vs Normas UNE 66181:2012. RUSC Universities and Knowledge Society Journal, 12 (1), 131-144. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v12i1.2258
  • • Ramírez-Fernández, M. B. (2015). Propuesta de certificación de calidad de la oferta española educativa de cursos MOOC. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 3, 121- 133
  • • Rheingold, H. (2013). MOOCs, Hype, and the Precarious State of Higher Ed: Futurist Bryan Alexander. Recuperado de http://dmlcentral.net/blog/howardrheingold/moocs-hype-and-precarious-statehigher-ed-futurist-bryan-alexander
  • • Roig-Vila, R., Mengual-Andrés, S. y Suárez-Guerrero, C. (2014). Evaluación de la calidad pedagógica de los MOOC. Revista Profesorado. Currículum y Formación del Profesorado, 18 (1), 27-41. Recuperado de: http://bit.ly/2oB6f2q
  • • Vázquez-Cano, E., López Meneses, E., & Sarasola, J.L. (2013). La Expansión del Conocimiento en Abierto: los MOOCs. Barcelona: Octaedro.
  • • Vázquez-Cano, E., López Meneses, E., y Barroso, J. (2015). El futuro de los MOOC: Retos de la formación on-line, masiva y abierta. Madrid: Síntesis.
  • • Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E., y Sarasola, J. L. (2013). MOOCs and the Expansion of Open Knowledge. Barcelona: Octaedro.
  • • Vázquez-Cano, E., y Sevillano, M. L. (2015). Analysis of risks in a Learning Management System: A case study in the Spanish National University of Distance Education (UNED). New Approaches in Educational Research, 4(1), 62-68.