El papel de la esfera pública ante la economíanuevas reflexiones acerca del derecho regulativo

  1. Antonio Porras Nadales 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Revista de estudios políticos

ISSN: 0048-7694

Year of publication: 2015

Issue: 168

Pages: 13-50

Type: Article

DOI: 10.18042/CEPC/REP.168.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de estudios políticos

Abstract

The impact of the economic crisis has revived scientific interest in the role of regulatory law and the role played by regulators, generally independent agencies. This article offers a critical reflection on the operability of policy tools in relation to the economy, departing from the original State model of economic constitution and following an evolutionary pattern centered on the evaluation of regulatory law and its future prospects. It hypothesizes that the scenario of revision of the regulatory law must connect with parallel changes in the design and functions of regulatory agencies.

Bibliographic References

  • Aguilar Rivero, J. (2000): En pos de la quimera. Reflexiones sobre el experimento constitucional atlántico, México, FCE.
  • Albertí, E. (2004): «La Constitución económica de 1978», Revista Española de Derecho Constitucional, n.º 71.
  • Álvarez Conde, E. (2013): «El Derecho Constitucional y la crisis», Revista de Derecho Político, n.º 88.
  • Arthurs, H. W. (2003): «Governing the Canadian State: the Constitution in an era of globalisation, neo-liberalism, populism, decentralization and judicial activism», Constitutional Forum, 2003, vol. 13, n.º 1.
  • Awrey, D., Blair, W., D. Kershaw, D. (2012): Between law and markets: is there a role for culture and ethics in financial regulation? LSE Working Papers, 14/2012.
  • Baumann, Z. (2003): Modernidad líquida, México, FCE.
  • Black, J. (2010): Managing the Financial Crisis. The constitutional dimension, LSE Working Papers, 12/2010.
  • Black, J. (2010): The rise, fall and fate of Principles Based Regulation, LSE Working Papers 17/2010.
  • Black, J. (2012): Calling Regulators to account: challenges, capacities and prospects, LSE Working Papers 15/2012.
  • Black, J. (2013): Seeing, knowing, and regulating financial markets: moving the cognitive framework from the economic to the social, LSE Working Papers 24/2013.
  • Blasco, A. (coord.) (2012): El Derecho Público de la crisis económica. Transparencia y sector público. Hacia un nuevo Derecho administrativo, INAP.
  • Christensen, J. G. (2011): «Competing theories of regulatory governance: reconsidering public interest theory of regulation», en D. Levi-Faur (ed.), Handbook on the politics of regulation, Cheltenham, Edward Elgar.
  • Cohen, D., Thatcher, M. (2005): «The new governance of markets and non-majoritarian regulators», Governance, vol. 18, n.º 3. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-0491.2005.00279.x
  • Crozier, M., Huntington, S., Watanuki, J. (1975): The crisis of democracy. Report on the governability of Democracies to the Trilateral Comission, Nueva York UP.
  • G. Maestro, G. (2002): «Constitución económica e integración europea», Revista de Derecho Político, n.º 54.
  • Geradin, D., Petit, N. (2004): The Development of agencies at EU and national levels: conceptual analyisis and proposals for reform, Jean Monet Working Papers 01/04.
  • Gómez Orfanel, G. (1986): Excepcionalidad y normalidad en el pensamiento de Carl Schmitt, Madrid, CEPC.
  • Guichot, E. (2012): «El proyecto de ley de transparencia y acceso a la información pública y el margen de actuación de las Comunidades autónomas», Revista Andaluza de Administración Pública, n.º 84.
  • Habermas, J. (1986): «Law as Medium and Law as Institution», en G. Teubner (ed.), Dilemmas of Law in the Welfare State, Berlin, Walter de Gruyter.
  • Hutter, B. M. (2006): The Role of non-state actors in regulation, CARR, Discussion paper n.º 37.
  • Joerges, C. (2005): «¿Qué tiene de socialdemócrata la Constitución económica europea?», Revista Española de Derecho constitucional, n.º 73.
  • Jordana, J., Levi-Faur, D. (eds.) (2004): The Politics of Regulation: institutions and regulatory reform for the age of governance, Cheltenham, Edward Elgar.
  • Lasheras, M. A. (1999): La regulación económica de los servicios públicos, Barcelona, Ariel.
  • Lowi, T. (1979): The End of Liberalism, Nueva York, Norton.
  • Luhmann, N. (1993): Teoría Política en el Estado del Bienestar, Madrid, Alianza.
  • Majone, G. (1993): «The European Community between Social Policy and Social Regulation», Journal of Common Market Studies, vol. 31, n.º 2.
  • Majone, G. (1995): «La crescita dei poteri regolativi nella Comunità Europea», Rivista Italiana di Scienza Política, n.º 3. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1111/j.1468-5965.1993.tb00455.x
  • Majone, G. (1996): Regulating Europe, Londres, Routledge.
  • Majone, G., La Spina, A. (1991): «Lo Stato regulatore», Rivista Italiana di Scienza dell'Amministrazione, n.º 3.
  • Morisi, M. (1981): «Aspectos esenciales de la relación entre Estado y economía en una Constitución de la crisis», en E. García de Enterría, A. Predieri (coords.), La Constitución española de 1978, Madrid, Civitas.
  • Offe, C. (1984): Contradictions in the welfare state, Londres, Hutchinson.
  • Offe, C. (1988): Partidos políticos y nuevos movimientos sociales, Madrid, Sistema.
  • Paramio, L. (2002): «Reforma del Estado y desconfianza política», VII Congreso CLAD, Lisboa.
  • Pollit, C., Bouckaert, G. (2000): Public management reform: a comparative analysis, Oxford UP.
  • Porras Gómez, A. M. (2014): La gobernanza multinivel del control del gasto público europeo, Madrid, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.
  • Porras Nadales, A. (1995): «Derecho Constitucional y evolucionismo jurídico», Revista de Estudios Políticos, n.º 87.
  • Porras Nadales, A. (2002): «El derecho regulativo», Revista de Estudios Políticos, n.º 117.
  • Porras Nadales, A. (2007): «Evaluar la acción de gobierno», Nuevas Políticas Públicas, n.º 3, 2 (IAAP): www.juntadeandalucia.es/institutodeadministracionpublica/anuario/articulos/descargas/03_EST_01_porras.pdf.
  • Porras Nadales, A. (2014): La acción de gobierno: gobernabilidad, gobernanza, gobermedia, Madrid, Trotta.
  • Rallo, A. (2002): La constitucionalidad de las Administraciones independientes, Madrid, Tecnos.
  • Rallo, A. (2012): «Política, economía y derechos: la independencia de los reguladores (¿Quo vadis?). Reflexiones generadas a partir de la reforma constitucional de 2011», Teoría y Realidad Constitucional, n.º 30.
  • Reich, S. (2000): «The Four Faces of Institutionalism. Public Policy and a Pluralistic Perspective», Governance, vol. 13, n.º 4. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1111/0952-1895.00143
  • Rose, R. (1984): Understanding Big Government. The Programme Approach, Londres, Sage.
  • Salvador, M. (2002): Autoridades independientes, un análisis comparado de los Estados Unidos, el Reino Unido, Alemania, Francia y España, Barcelona, Ariel.
  • Smith, D. K. (2004): «Beyond the rule of law? Decentered regulation in online investing», Law & Policy, vol. 26, núms. 3-4. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9930.2004.00186.x
  • Teubner, G. (ed.) (1986): Dilemmas of Law in the Welfare State, Berlin, Walter de Gruyter
  • Teubner, G. (ed.) (1987): Juridification of Social Spheres, Berlin, Walter de Gruyter.
  • Tribe, L. (1985): Constitucional Choices, Harvad UP.
  • Tuori, K. (2013): «Roles del Banco Central Europeo en la actual crisis económica», El Cronista del Estado Social y Democrático de Derecho, n.º 39.
  • Vírgala, A. (2006): «Agencias (y agencias reguladoras) en la Comunidad Europea», Revista de Derecho Constitucional Europeo, n.º 5.
  • Vírgala, A. (2012): «Los organismos reguladores en la crisis económica: su reformulación en la ley de economía sostenible», Revista Española de Derecho Constitucional, n.º 94.
  • Wilson, J. G. (1980): The Politics of Regulation, Nueva York.