Bibliotecas, medios y métricas de la web social

  1. Nieves González Fernández-Villavicencio 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Aldizkaria:
Anales de documentación: revista de biblioteconomía y documentación

ISSN: 1697-7904 1575-2437

Argitalpen urtea: 2016

Alea: 19

Zenbakia: 1

Mota: Artikulua

DOI: 10.6018/ANALESDOC.19.1.234001 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Beste argitalpen batzuk: Anales de documentación: revista de biblioteconomía y documentación

Laburpena

This paper is an abstract of the dissertation Profitability of a library using social media and highlights research carried out in order to demonstrate the profitability of libraries that make use of social media both to offer products and services to the users in line with their expectations and needs and to deliver different types of ROI. A set of social media indicators to measure the evolution and results has also been established.

Erreferentzia bibliografikoak

  • AGUILÓ, P. et al. Tejiendo la red: modelo 2.0 de las bibliotecas de la Universidad de Valencia. XII Workshop de Rebiun sobre Proyectos Digitales. Lleida, 2013. Disponible en: <http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/30475/tejiendo_la_red.pdf?sequence=1> [Consulta: 28 de julio de 2015].
  • AHMED, A.; SCHEEPERS, H. y STOCKDALE, R. Social Media Research: A Review of Academic Research and Future Research Directions. Pacific Asia Journal of the Association for Information Systems, 2014, vol. 6, nº 1, p. 3. Disponible en: <http://aisel.aisnet.org/pajais/vol6/iss1/3> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • AMEC.5a Cumbre para la medición y la evaluación de la Comunicación, 2013. Disponible en: <http://amecinternationalsummit.org/> [Consulta: 23 de julio de 2015].
  • ARROYO-VÁZQUEZ, N. Medir el trabajo en medios sociales: la experiencia de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez. XIII Jornadas Españolas de Documentación Fesabid 2013. Disponible en: <http://www.comunidadbaratz.com/blog/actas-de-las-xiii-jornadas-espanolas-de-documentacion-fesabid13> [Consulta: 23 de julio de 2015].
  • AYESTARÁN CRESPO, R. y RANGEL PÉREZ, C. Planificación estratégica y gestión de la Publicidad. ESIC, 2012.
  • BLOWERS, H. Measuring Social Media and the Greater Digital Landscape. Computers in Libraries, 2013, vol. 32, nº 7. <http://www.infotoday.com/cilmag/sep12/Blowers--Measuring-Social-Media-and-the-Greater-DigitalLandscape.shtml> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • BRÖLL-NADAL, A.; GÁNDARA-SANZ, A. y CABRÉ-SERRA, D. Comunicar en la Web. Estrategias de Biblioteques de Barcelona. El Profesional de la Información, 2012, vol. 21, nº 4, p. 406-412. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.13.
  • CASTELLÓ-MARTINEZ, A. El estudio del retorno de la inversión y el impacto en la relación de la comunicación empresarial y publicitaria en plataformas sociales: herramientas disponibles en el mercado. Actas del 2o Congreso Nacional sobre Metodología de la Investigación en Comunicación. 2013, S.l., s.n., p. 411-427. Disponible en: <http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/28195/1/AEIC_Segovia_Araceli_Castello.pdf> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • CEFRIO. Gérer les enjeux et risques juridiques du Web 2.0. Disponible en: <http://www.cefrio.qc.ca/media/uploader/guide_juridique_Web2.pdf> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • FERRER MARTÍNEZ, F.J. El paper de les biblioteques en el web 2.0. S.l., s.n. (Proyecto fin de carrera). Universidad Politécnica de Valencia, 2012. Disponible en: <http://riunet.upv.es/handle/10251/17138> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • GERMANO, M. The library value deficit. The Bottom Line: Managing Library Finances, 2011, vol. 24, nº 2, p. 100106. http:// dx.doi.org/10.1108/08880451111169124.
  • GHIASSI, M.; SKINNER, J. y ZIMBRA, D. Twitter Brand Sentiment Analysis: A hybrid system using n-gram analysis and Dynamic Artificial Neural Network. Expert Systems with Applications, 2013, vol. 40, nº 16. http://dx.doi.org/10.1016/j.eswa.2013.05.057.
  • GÓMEZ PEREDA, N. y MERLO VEGA, J.A. Experiencias bibliotecarias con las tecnologías sociales. Educación y Biblioteca, 2010, nº 177 (mayo-junio). Disponible en: <http://www.baratz.es/portals/0/noticias/Dossier Educación y Biblioteca.pdf> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ-VILLAVICENCIO, N. Biblioteca 2.0 en España (el camino recorrido). Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 2007, año 22. nº 86-87 (enero-junio), p. 29-46 Disponible en: <http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2544094.pdf> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ-VILLAVICENCIO, N. La rentabilidad de la biblioteca en la web social. Tesis doctoral presentada en la Universidad de Salamanca, 2014. Disponible en: <http://hdl.handle.net/10366/125114> [Consulta: 20 de julio de 2015].
  • GROSS, M. Gestión del Conocimiento: La figura de los curadores de contenidos contra la infoxicación, 2011. Disponible en: <http://manuelgross.bligoo.com/20110915-gestion-del-conocimiento-la-figura-de-los-curadores-decontenidos-contra-la-infoxicacion> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • HADDOW, G. Academic library use and student retention: A quantitative analysis. Library & Information Science Research, 2013, vol. 35, nº 2, p. 127-136. http://doi.org/10.1016/j.lisr.2012.12.002.
  • HEGGESTUEN, J. The Decline Of Social ROI — How Social Media Marketers Are Moving Towards More Basic, NoFrills Metrics. BI Intelligence, 2013, vol. Sept. Disponible en: <http://www.bullfax.com/?q=node-declinesocial-roi-%E2%80%94-how-social-media-marketers-are-mov> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • ISFANDYARI-MOGHADDAM, A. y HOSSEINI-SHOAR, M. Factors affecting Web 2.0 adoption: a case study. Program: electronic library and information systems, 2014, vol. 48, nº 1, p. 2-15. http://dx.doi.org/10.1108/PROG-02-2012-0005.
  • JEFFREY, A. Social Media Measurement: A Step by Step Approach Using the AMEC Valid Metrics Framework. IPR Institute for Public Relations, 2013, nº junio. Disponible en: <http://www.instituteforpr.org/topics/socialmedia-measurement-a-step-by-stepapproach/> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • KANTER, B. y PAINE, K.D. Measuring the Networked Nonprofit: Using Data to Change the World. San Francisco: John Wiley & sons, 2012.
  • KELLY, B. What next for Libraries? Making sense of the future. Emerging Technologies in Academic Libraries 2012: International Conference, Trondheim. Disponible en: <http://opus.bath.ac.uk/31642/> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • KINGMA, B. y MCCLURE, K. Lib-Value: Values, Outcomes, and Return on Investment of Academic Libraries, Phase III: ROI of the Syracuse University Library. College & Research Libraries Pre-print, 2015. http://dx.doi.org/10.5860/crl.76.1.63.
  • KWANYA, T.; STILWELL, C. y UNDERWOOD, P.G. Intelligent libraries and apomediators: Distinguishing between Library 3.0 and Library 2.0. Journal of Librarianship and Information Science, 2012, vol. 45, nº 3, p. 187-197. Disponible en: <http://lis.sagepub.com/cgi/doi/10.1177/0961000611435256> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • LEEFLANG, P.S.H.; VERHOEF, P.C.; DAHLSTRÖM, P. y FREUNDT, T. Challenges and solutions for marketing in a digital era. European Management Journal, 2014, vol. 32, nº 1, p. 1-12. http://dx.doi.org/10.1016/j.emj.2013.12.001.
  • LLORET-ROMERO, N. ROI. Measuring the social media return on investment in a library. The Bottom Line: Managing Library Finances, 2011, vol. 24, nº 2, p. 145–151. http://dx.doi.org/10.1108/08880451111169223.
  • MARCO-SERRANO, F. Qué es el Social Media ROI y cómo medirlo. Social MediaBlog.es, 2012. Disponible en: <http://www.socialancer.com/guia-ebook-social-media-roi/> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • MARGAIX-ARNAL, D. Los social media en las bibliotecas universitarias españolas: su presencia y las guías de usos y estilo (TFG), Universidad de León. Grado en Información y Documentación, 2013. Disponible en: <https://buleria.unileon.es/handle/10612/2847> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • MARQUINA-ARENAS, J. Plan social media y community manager. Barcelona: Editorial UOC, 2013. ISBN 8490292396.
  • MARTÍN MARICHAL, C. Las bibliotecas universitarias en las redes sociales. Principales cifras 2014. Rebiun. 2014. Disponible en: <http://www.rebiun.org/documentos/Documents/IIIPE_2020_LINEA3/IIIPE_Linea3_bibliotecas_universitarias_re des%20sociales_REBIUN_2014.pdf> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • MASEDA-SECO, D. Grupo de trabajo web 2.0 en las Bibliotecas Municipais da Coruña: un engranaje sofisticado que crea comunidad, genera, comparte y difunde contenido en la WWW. 2014. Disponible en: <http://eprints.rclis.org/22571/> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • MCKENDRICK, J. Libraries: At the Epicenter of the Digital Disruption Academic Libraries Edition. Library Resource Guide, 2013. Disponible en: <http://www.libraryresource.com/SectorReports/Details.aspx?ResearchReportsID=365> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • MCMULLEN, A. The value of values. The Bottom Line, 2013, vol. 26, nº 1, p. 4-6. http://dx.doi.org/10.1108/08880451311321519.
  • MIRET, I.; BARÓ, M.; MAÑÀ, T. y VELOSILLO, I. Las bibliotecas escolares en España. Dinámicas 2005-2011, 2013. <http://leer.es/files/2013/09/estudio.pdf> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • OAKLEAF, M. What’s the value of an academic library? The development of the ACRL value of academic libraries comprehensive research review and report. Australian Academic & Research Libraries, 2011, vol. 42, nº 1, p. 112. http://dx.doi.org/10.1080/00048623.2011.10722200.
  • PAINE, K.D. The Conclave. Complete social media measurement standards, 2013, junio. Disponible en: <http://www.smmstandards.com/wpcontent/uploads/2013/06/Complete-standards-document4.pdf> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • PARRY, F. Book Review: Networks Without a Cause: A Critique of Social Media. The Electronic Library, 2012, nº 4, p. 1-2.
  • POLGER, M.A. y OKAMOTO, K. Who’s Spinning the Library? Responsibilities of Academic Librarians who Promote Article. Library Management, 2013, vol. 34, nº 3, p. 236-253. http://dx.doi.org/10.1108/01435121311310914.
  • PRIMARY RESEARCH GROUP. Academic Library Reputation Management Practices. 2013. ISBN 9781574402643.
  • RAGAN. PR Measurement. Lawrence Ragan Communications. S.l., 2013. Disponible en: <http://kdpaine.blogs.com/files/ragan_prmeasurement_whitepaper_v3-2.pdf> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • RAVINDRAN, T. et al. Antecedents and Effects of Social Network Fatigue. Journal of the Association for Information Science and Technology, 2014. http://dx.doi.org/10.1002/asi.23122.
  • ROGERS, C.R. Social Media, Libraries, and Web 2.0: How American Libraries are Using New Tools for Public Relations and to Attract New Users – Fourth Annual Survey November 2011, 2012, nº noviembre. Disponible en: <http://dc.statelibrary.sc.gov/bitstream/handle/10827/7271/SCSL_Social_Media_Libraries_2011.pdf> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • SINGH, K.P. y GILL, M.S. Web 2.0 technologies in libraries: a survey of periodical literature published by Emerald. Library Review, 2013, vol. 62, nº 3, p. 177-198. http://dx.doi.org/10.1108/00242531311329491.
  • SMEATON, K. y DAVIS, K. Social technologies in public libraries: exploring best practice. Library Management, 2014, vol. 35, nº 3, p. 224-238. http://dx.doi.org/10.1108/lm-09-2013-0087.
  • SOLOMON, L. The librarian’s nitty-gritty Guide to social media. Chicago: ALA, 2013.
  • TALADRIZ-MAS, M. Los servicios de información y el retorno de la inversión: cómo llegar a conocerlo. El Profesional de la Información, 2013, vol. 22, nº 4, p. 281-285. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2013.jul.01.
  • TESSLER, A. Economic valuation of the British Library. January 2013. A report for the British Library [en línea]. Disponible en: <http://www.bl.uk/aboutus/stratpolprog/increasingvalue/britishlibrary_economicevaluation.pdf> [Consulta: 22 de julio de 2015].
  • ZARE, A. y ASGARY, S. A Review for the Online Social Networks Literature (2005-2011). European Journal of Business and Management, 2014, vol. 6, nº 4, p. 22-37.