Bibliotecaris i innovació docentl'oportunitat dels plans tutorials i els treballs de fi de grau

  1. Nieves González-Fernández-Villavicencio 1
  2. Juan-Antonio Barrera-Gómez 1
  3. Eloísa Saen-de-Casas 1
  4. Víctor Moya-Orozco 1
  1. 1 Universidad de Sevilla, España
Journal:
BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

ISSN: 1575-5886

Year of publication: 2016

Issue: 36

Type: Article

DOI: 10.1344/BID2016.36.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

Abstract

The status of academic teaching librarian never has been defined. The success of the academic librarian activity has been conditioned by the collaboration between academic teachers and librarians and by the implications of librarians in academic training innovation projects. Spanish universities are managing the Orientation and Tutorial Action Plan and workshops for training students in order to complete their Final degree projects. That situation represents one opportunity not only for the training of students digital competencies but also for the teaching academic librarian status. They are allied with students. In this article we describe two examples of training planification and intervention of academic librarians of Library of University of Seville, in two Orientation and Tutorial Action Plans, one of them of Facultad de Económicas y Empresariales and another of Facultad de Ciencias de la Educación. The result demonstrates that the integration of digital competencies that academic librarians train in the context of Tutorial Plan, offers many benefits not only for students learning and excellence of academic institution but also for consolidate the status of academic teaching librarian.

Bibliographic References

  • AQU: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (2009). Guía para la evaluación de competencias en el trabajo de fin de grado en el ámbito de las ciencias sociales y jurídicas. Joan Mateo Andrés (coord.). Barcelona: Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. <http://www.aqu.cat/doc/doc_30156918_1.pdf (http://www.aqu.cat/doc/doc_30156918_1.pdf) >. [Consulta: 18/12/2015].
  • Biblioteca de la Universidad de Sevilla. Sección de Apoyo a la Docencia (2015). Informe sobre la formación en la BUS 2014. <http://bib.us.es/sites/bib3.us.es/files/Biblioteca_Universitaria/informe_de_formacion_2014.pdf (http://bib.us.es/sites/bib3.us.es/files/Biblioteca_Universitaria/informe_de_formacion_2014.pdf) >. [Consulta: 21/12/2015].
  • España (2007). "Real decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales". Boletín oficial del Estado, n.º 260 (30 de octubre de 2007). <http://www.boe.es/buscar/pdf/2007/BOE-A-2007-18770-consolidado.pdf (http://www.boe.es/buscar/pdf/2007/BOE-A-200718770-consolidado.pdf) >.
  • Ferrari, Anusca; Brecko, Barbara; Punie, Yves (2014). "DIGCOMP: a framework for developing and understanding digital competence in Europe". eLearning papers, no. 38, p. 1–14.<http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC90109 (http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC90109) >. [Consulta: 15/1/2016].
  • Ferrer, Virginia; García-Borés, Josep M. (2013). "El TFG: miradas y retos". En: Ferrer, Virginia; Carmona, Moisés; Soria, Vanessa (ed.). El trabajo de fin de grado: guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid: McGraw Hill, p. 1–39.
  • Freire Esparís, M. Pilar [et al.] (2015). "Valoración del proceso de enseñanza-aprendizaje en el Trabajo Fin de Grado". REDU: revista de docencia universitaria, vol. 13, n.º 2 (mayo-agosto), p. 323–344. <http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/view/936/pdf_1 (http://redu.net/redu/index.php/REDU/article/view/936/pdf_1) >. [Consulta: 21/12/2015].
  • González-Fernández-Villavicencio, Nieves (2009) "Qué puede hacer la biblioteca 2.0 por la inclusión digital". Educación y biblioteca, n.º 172, p. 107–113. <http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/119652 (http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/119652) >. [Consulta: 20/04/2016].
  • González-Fernández-Villavicencio, Nieves (2015). "Bibliotecario-docente-universitario". ThinkEPI. <https://bit.ly/1P2Jg67>. [Consulta: 21/12/2015].
  • González-Fernández-Villavicencio, Nieves; Domínguez-Aroca, María-Isabel; Calderón-Rehecho, Antonio (2013). "State of the art of information literacy in Spanish university libraries and a proposal for the future". Communications in computer and information science, vol. 397, p. 288–294. <http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-03919-0_37 (http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-03919-0_37) > .
  • González-Fernández-Villavicencio, Nieves; Mensaque Urbano, Julia; Ordóñez Cocovi, Elvira (2003). "Material didáctico en la Biblioteca de la Universidad de Sevilla". En: III Jornadas andaluzas de documentación. Sevilla, 20–22 de noviembre de 2003. <http://eprints.rclis.org/7016/1/Material_didactico.pdf (http://eprints.rclis.org/7016/1/Material_didactico.pdf) >. [Consulta: 04/04/2016].
  • Library Journal (2015). Bridging the Librarian-Faculty Gap in the Academic Library 2015. <https://s3.amazonaws.com/WebVault/surveys/LJ_AcademicLibrarySurvey2015_results.pdf>. [Consulta: 18/1/2015].
  • Moreno de la Fuente, Antonio [et al.] (1996). "Un sistema integrado de información científica en Ciencias de la Salud: la experiencias de la hemeroteca de la Facultad de Medicina / Hospital Universitario V. Macarena de Sevilla". En: Sistemas de información: balance de 12 años de jornadas y perspectivas de futuro. Jornadas Españolas de Documentación Automatizada, Cáceres. Cáceres: Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones, p. 361–638.
  • Ordóñez Cocovi, Elvira (2000). "Formación de usuarios y la experiencia en la Biblioteca de Arquitectura de la Universidad de Sevilla". En: XI Jornadas bibliotecarias de Andalucía. Sevilla: Asociación Andaluza de Bibliotecarios, p. 393–410.
  • Øvern, Karen Marie (2014). "Faculty-library collaboration: two pedagogical approaches". Journal of information literacy, vol. 8, no. 2, p. 36–55. <http://dx.doi.org/10.11645/8.2.1910 (http://dx.doi.org/10.11645/8.2.1910) >.
  • Reyes García, Carmen Isabel (2013). "La evaluación del Trabajo Fin de Grado a través de la rúbrica". El Guiniguada, n.º 22, p. 128–148. <http://acceda.ulpgc.es/bitstream/10553/12103/1/0235347_00022_0008.pdf (http://acceda.ulpgc.es/bitstream/10553/12103/1/0235347_00022_0008.pdf) >. [Consulta: 21/12/2015].
  • Sánchez Baíllo, Paz; Tejada Enríquez, Victoria (2006). "Bibliotecas universitarias: formación de usuarios en la Biblioteca de la Universidad de Sevilla". Educación y biblioteca, vol. 18, n.º 156, p. 74–78. <http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/119298 (http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/119298) >. [Consulta: 20/04/2016].
  • Valderrama, Elena [et al.] (2010). "La evaluación de competencias en los Trabajos Fin de Estudios". IEEE-RITA, vol. 5, n.º 3 (agosto), p. 107– 114. <http://spcomnav.uab.es/docs/journals/RITA_2010.pdf (http://spcomnav.uab.es/docs/journals/RITA_2010.pdf) >. [Consulta: 21/12/2015].
  • Wheeler, Emily; McKinney, Pamela (2015). "Are librarians teachers? Investigating academic librarians' perceptions of their own teaching roles". Journal of information literacy, vol. 9, no. 2, p. 11–128. <http://dx.doi.org/10.11645/9.2.1985 (http://dx.doi.org/10.11645/9.2.1985) >.