"DigComp" o la necesaria adecuación al marco común de referencia en competencias digitales

  1. Nieves González-Fernández-Villavicencio
Journal:
Anuario ThinkEPI

ISSN: 1886-6344

Year of publication: 2015

Volume: 9

Volume: 1

Pages: 30-35

Type: Article

DOI: 10.3145/THINKEPI.2015.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anuario ThinkEPI

Abstract

The need for digital skills is a major concern of educators and institutions that carry out training programs. In 2013, after several initiatives that attempted to define digital skills characteristics, the European Commission published a proposal for a common framework for digital competences, identifying five areas with a total of 21 skills. This framework is gradually gaining acceptance and is taken as a reference in many European educational initiatives. In Spain, use of the framework by the Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado (Intefp) of the Ministry of Education, Culture and Sport is highlighted.

Bibliographic References

  • Alonso-Arévalo, Julio (2014). “¿Qué significa alfabetización informacional en el siglo XXI?”. Universo abierto, 4 marzo. http://www.universoabierto.com/14048/%C2%BFquesignifica-alfabetizacion-informacional-en-el-siglo-xxi
  • Brecko, Barbara-Neza; Ferrari, Anusca; Punie, Yves (2013). “DigComp: a framework for developing and understanding digital competence in Europe”. eLearning Papers, n. 38. http://goo.gl/d3st4R
  • Campal-García, Felicidad (coord.) (2015). Informe del Grupo de Trabajo de Alfabetización Informacional. Grupo de trabajo mixto adscrito a todas las Comisiones Técnicas de Cooperación. Consejo de Cooperación Bibliotecaria. http://goo.gl/x7m29h
  • España (2015). “Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato”. Boletín oficial del Estado, n. 25, 29 enero, pp. 6986-7003. http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2015-738
  • Comisión Europea (2015). “#Digital4EU Staketolder fórum on Europe’s new digital priorities”. Digital agenda for Europe. A Europe 2020 initiative. http://ec.europa.eu/digital-agenda/en/digital4eustakeholder-forum-europes-new-digital-priorities
  • Ferrari, Anusca (2013). DigComp: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. European Commission, JRC Scientific and policy reports. ISBN: 978 92 79 31465 0 http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC83167.pdf
  • González-Fernández-Villavicencio, Nieves (2015). “Marcos versus normas en ACRL y competencias informacionales”. Bibliotecarios 2020, 24 enero. http://www.nievesglez.com/2015/01/marcos-versusnormas-en-acrl-y.html
  • Grizzle, Alton; Torras-Calvo, Maria-Carme (eds.) (2013). Media and information literacy. Policy & strategy guidelines. Unesco. ISBN: 987 92 3 001 239 7 http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002256/225606e. pdf
  • MECD (2013). Marco común de competencia digital docente. Gobierno de España, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Intef. ht tp : / / educa lab .e s /document s /10180 /12809 / MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf
  • Merino, Marcos (2015). “La Comisión Europea publica su nuevo Índice Digital”. Ticbeat, 28 febrero. http://www.ticbeat.com/economia/la-comisin-europeapublica-su-nuevo-ndice-digital
  • Pérez-de-Pablos, Susana (2015). “Los jóvenes no tienen las competencias digitales que demanda el mercado laboral”. El país tecnología, 27 febrero. http://tecnologia.elpais.com/tecnologia/2015/02/26/ actualidad/1424967505_548980.html
  • Saorín, Tomás; Gómez-Hernández, José-Antonio (2014). “Alfabetizar en tecnologías sociales para la vida diaria y el empoderamiento”. IweTel, 20 enero. http://goo.gl/LGrYoT