Violencia escolar y de pareja en la adolescenciaEl papel de la soledad
ISSN: 0214-9877
Année de publication: 2017
Titre de la publication: La psicología hoy: retos, logros y perspectivas de futuro. Psicología de la Adolescencia
Volumen: 1
Número: 2
Pages: 77-84
Type: Article
D'autres publications dans: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología
Résumé
The aim of this study was to carry out a first approach to the analysis of the role of loneliness in school and dating violence in adolescence. It is considered that both violence, together with loneliness, are reasons of concern and interest for both researchers and professionals, as well as being scarce the work that exists on both violence. From the theoretical point of view, the ecological model of human development is assumed as a guide and orientation. The study participants were 1671 subjects, 49.73% boys and 50.27% adolescent girls, aged 14 to 18 years of age (M = 15.63, SD = 1.31). The results of the correlation analysis indicate that there is an association between school and dating violence. In addition, significant differences were found between boys and girls in terms of loneliness, since while in boys it is a factor that correlates with both variables, in girls there are hardly any significant correlations with the dimensions of school or dating violence .
Références bibliographiques
- Archer, J., Fernández-Fuertes, A. A. y Thanzami, V. L. (2010). Does Cost-Benefit Analysis or Self-Control Predict Involvement in Two Forms of Aggression [¿El análisis coste-beneficio o el autocontrol predicen la implicación en dos tipos de agresión?]. Aggressive Behavior, 36(5), 292-304. doi: http://dx.doi.org/10.1002/ab.20358
- Buelga, S., Musitu, G., Murgui, S., y Pons, J. (2008). Reputation and aggressive behavior in adolescence. The Spanish Journal of Psychology, 11(1), 192-200.
- Cava, M.J., Musitu, G. y Murgui, S. (2007). Individual and social risk factors related to victimization in a sample of Spanish adolescents. Psychological Reports,101, 275-290.
- Cava, M.J. Buelga, S., Musitu, G. y Murgui, S. (2010). Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en el ajuste psicosocial: un estudio longitudinal. Revista de Psicodidáctica, 15(1), 21-34.
- Cava, M. J. (2011). Familia, profesorado e iguales: claves para el apoyo a las víctimas de acoso escolar. Psychosocial Intervention, 20 (2), 183-192.
- Compas, B. E., Hinden, B. R. y Gerhardt, C.A. (1995). Adolescent development: Pathways and processes of risk and resilience. Annual Review of Psychology, 46, 265-293.
- Estévez, E., Murgui, S. y Musitu, G. (2008). Psychosocial adjustment in aggressors, pure victims and aggressive victims at school. European Journal of Education and Psychology, 1, 33-44.
- Estévez, E., Murgui, S. y Musitu, G. (2009). Psychosocial adjustment in bullies and victims of school violence. European Journal of Psychology of Education, XXIV (4), 473-483.
- Estévez, E., Moreno, D., Jiménez, T. y Musitu, G. (2013). From victim to aggressor: An analysis of the relationship between victimization and violent behavior at school. Spanish Journal of Psychology, 16, 1-13
- Expósito, F., y Moya, M. (1993). Validación de la UCLA Loneliness Scaleen una muestra española. En F. Loscertales y M. Marín (Eds.): Dimensiones psicosociales de la educación y de la comunicación (pp. 355- 364). Sevilla: Eudema.
- Fernández-Fuertes, A. A., Fuertes, A. y Pulido, R. F. (2006). Evaluación de la violencia en las relaciones de pareja adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6(2), 339-358.
- Fernández-González, L., O’Leary, K. D., y Muñoz, M. J. (2013a). Age related changes in dating violence in Spanish high school students. Journal of Interpersonal Violence, 29(6) 1132–1152. doi:10.1177/0886260513506057.
- Fernández Ríos, L. y Rodríguez, F. J. (2002). La prevención de la violencia: Hechos y mitos. Psicothema, 14 (supl.), 147-154.
- Garaigordobil, M., Martínez-Valderrey, V. y Aliri, J. (2014). Victimización, percepción de la violencia y conducta social. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 37(1), 90–116. http://dx.doi.org/10.1080/ 02103702.2014.881651.
- Glover, D., Gough, G., Johnson, M. y Cartwright, N. (2000). Bullying in 25 secondary schools: Incidence, impact and intervention. Educational Research, 42(2), 141-156.
- González-Ortega, I., Echeburúa, E. y Corral, P. (2008). Variables significativas en las relaciones violentas en parejas jóvenes: una revisión.Psicología Conductual, 16, pp. 207-225.
- Gracia E., y Musitu, G. (2000). Familia y psicología social: una relación sin formalizar. Revista de Psicología Social, 15 (2), 25-40.
- Hernandez, T. y Casares, E. (2002), Aportaciones teórico- prácticas para el conocimiento de actitudes violentas en el ámbito escolar. Navarra: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra.
- Kumpulainen K, Räsänen E y Puura K (2001). Psychiatric disorders and the use of mental health services among children involved in bullying. Aggressive Behavior, 27, 102-110.
- Little, T. D., Henrich, C. C., Jones, S. M. y Hawley, P. H. (2003). Disentangling the whys” from the “whats” of aggressive behaviour. International Journal of Behavioral Development, 27, 122-133.
- Martínez-Antón, M., Buelga, S. y Cava, M.J. (2007). La satisfacción con la vida en la adolescencia y su relación con la autoestima y el ajuste escolar. Anuario de Psicología, 38(2), 293-303.
- Moreno, D., Estévez, E., Murgui, S. y Musitu, G. (2009). Reputación social y violencia relacional en adolescentes: el rol de la soledad, la autoestima y la satisfacción vital. Psicothema, 21, 537-542
- Ovejero, A. (2002). Cultura de la pobreza: violencia, inmigración y fracaso escolar en la actual sociedad global. Aula Abierta, 79, 71-84.
- Povedano , A., Estévez, E., Martínez, B. y Monreal, M. C. (2012). Un perfil psicosocial de adolescentes agresores y víctimas en la escuela: Análisis de las diferencias de género. Revista de Psicología Social, 27(2), 169-182.
- Povedano, A., Cava, M. J., Monreal, M. C., Varela, R., y Musitu, G. (2015). Victimization, loneliness, overt and relational violence at the school from a gender perspective. International Journal of Clinical and Health Psychology, 15(1), 44-51.
- Russell, D , Peplau, L. A.., y Cutrona, C. E. (1980). The Revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and discriminate validity evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 472-480.
- Russell, D. (1996). UCLA Loneliness Scale (Version 3): Reliability, validity, and factor structure. Journal of Personality Assessment, 66, 20-40.
- Varela, R.M, Ávila, M.E. y Martínez, B. (2013). Violencia escolar: Un análisis desde los diferentes contextos de interacción. Psychosocial Intervention, 22, 25-32. Doi: http://dx.doi.org/10.5093/in2013a4.
- Wolfe, D. A., Scott, K. L., Reitzel-Jaffe, D., Wekerle, C., Grasley, C. y Straatman, A. (2001). Development and validation of the Conflict in Adolescent Dating Relationships Inventory. Psychological Assessment, 13, 277-293