El uso de las redes sociales en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior

  1. Irimia Diéguez, Ana Isabel 1
  2. Di Pietro, Filippo 1
  3. Vega Pascual, Manuela 1
  4. Blanco Oliver, Antonio J. 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

ISSN: 2173-478X

Year of publication: 2014

Issue: 5

Pages: 49-64

Type: Article

DOI: 10.12795/EDUCADE.2014.I05.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

Abstract

This paper describes the experience of three novice lecturers and a mentor lecturer, after their participation in the project "Beginner Teacher Training" organized by the Institute of Education Sciences (ICE) at the University of Seville during the academic year 2011-2012. The incorporation of social networks to the university teaching methodology and an intensive use of the WebCT virtual platform were proposed as two of the activities to be developed. Our objective in this article is to determine if there is an improvement in the student results when new technologies that require active student participation are incorporated as the basis of the teaching methodology. To this end, a field experiment is carried out by using the results of three different subjects for the academic course 2011-2012: Introduction to Finance (first year), Derivatives Financial Markets (third year), both belong to the degree in Finance and Accounting, and Corporate Finance (fourth year) of the degree in Business Administration and Management. With this analysis we aim to: (a) contribute to a better understanding when implementing new technologies into the teaching methodology, and (b) verify to what extent a student's active participation can predict a good mark in the exam. By using descriptive statistics and logistic regression analysis, the results show a marked improvement in the academic performance of those students whose participation is more active in the pursuit of the subject.

Bibliographic References

  • ALCÁNTARA, A. [2012]: I Informe de Infoempleo y Adecco sobre redes sociales y mercados de trabajo. Disponible en http://yoriento.com/2013/01/comoencuentran-las-empresas-a-los-profesionales-que-buscan-trabajo-12-datossobre-reclutamiento-y-busqueda-de-empleo-761.html/
  • ALFALLA-LUQUE, R., MEDINA-LÓPEZ, C., ARENAS-MÁRQUEZ, F.J. [2011]: Mejorando la formación en Dirección de Operaciones: La visión del estudiante y su respuesta ante diferentes metodologías docentes. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, Vol. XIV, núm. 1, pp. 40-52.
  • ARBAUGH, J.B., DESAI, A., RAU, B., SRIDHAR, B.S. [2010]: “A review of research on online and blended learning in the management disciplines: 1994–2009”. Organization Management Journal, Vol. 7, núm. 1, pp. 39-55.
  • CATENAZZI, N., SOMMARUGA, L. [1999]: The evaluation of the Hyper Apuntes interactive learning environment. Computers and Education, Vol. XXXII, núm. 1, pp. 35–49.
  • COLLAUD, G., GURTNER, J.L., COEN, P.F. [2000]: Design and use of a hypermedia system at the University level. Journal of Computer Assisted Learning, núm. 16, pp. 137– 147.
  • GARANDILLAS IGLESIAS, M., SOMOHANO RODRÍGUEZ, F.M.; MARTÍNEZ GARCÍA, F.J. [2011]: Innovación y evaluación en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior: una experiencia piloto utilizando herramientas Web 2.0. Educade, Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, núm. 2, pp. 85-111.
  • KULL, J.L., MACKINNON, D.P. [2001]: Multilevel modeling of individual and group level mediated effects. Multivariate Behavioral Research, Vol. 36, No. 2, pp. 249-277.
  • LEEDS, M., STULL, W., WESTBROOK, J. [1998]: Do changes in classroom techniques matter? Teaching strategies and their effects on teaching evaluations. Journal of Education for Business, Vol. LXXIV, núm. 2, pp. 75–78.
  • LÓPEZ-PÉREZ, M.V., PÉREZ-LÓPEZ, M.C.; RODRÍGUEZ-ARIZA, L. [2011]: “Blended learning in higher education: Students’ perceptions and their relation to outcomes”. Computers & Education, Vol. 56, núm. 1, pp. 818-826.
  • MATEOS-APARICIO, M. [2012]: Sitios de redes sociales y mediación en procesos de enseñanza-aprendizaje, http://ddd.uab.cat/pub/dim/dim_a2012m1n22/dim_a2012m1n22a5.pdf
  • MAYOR, C. [1997]: La supervisión clínica como estrategia de asesoramiento. En Asesoramiento curricular y organizativo en educación, Marcelo García, C. y López Yañez, J. (coord.). Ed. Ariel.
  • MIGUEL-DÁVILA, J.A., LÓPEZ-BERZOSA, D., MARTÍN-SÁNCHEZ, M. [2011]: ¿Una participación activa del alumno pronostica una buena nota en el examen? Working Papers on Operations Management. Vol. III, núm 2, pp. 71-83.
  • OLTRA MESTRE, M.J., GARCÍA PALAO, C., FLOR PERIS, M.L., BORONAT NAVARRO, M. [2011]: Aprendizaje activo y desempeño del estudiante: diseño de un curso de dirección de la producción. Working Papers on Operations Management. Vol. III, núm 2, pp. 84-102.
  • PREACHER, K.J., RUCKER, D.D., HAYES, A.F. [2007]: Addressing moderated mediation hypotheses: Theory, methods, and prescriptions. Multivariate Behavioral Research, Vol. 42, No. 1, pp. 185-227.
  • Rayburn, L.G., Rayburn, J.M. [1999]: Impact of course length and homework assignments on student performance. Journal of Education for Business, Vol. LXXIV, núm. 6, pp. 325–331.
  • ROMERO FRÍAS, E. [2010]: El empleo de wikis en la docencia universitaria: resultados de una experiencia en contabilidad. Educade, Revista de Educación en Contabilidad, Finanzas y Administración de Empresas, núm 1, pp. 43-58.
  • RUIZ, J. [1992]: Gerencia en el aula. Yaracuy, Venezuela :INSTIVOC. SACRISTAN-DIAZ, M., GARRIDO-VEGA, P., GONZALEZ-ZAMORA, M., ALFALLA-LUQUE, R. [2012]: “Impacts of Teaching and Assessment Methods on Academic Performance in an OM Course. Ponencia en Congreso. 4th World Conference POMS-EurOMA. Amsterdam.
  • SÁNCHEZ MORENO, M. [2008]: “Asesoramiento en la Universidad. Poniendo a trabajar a la Experiencia”. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado.
  • SÁNCHEZ MORENO, M.; MAYOR RUIZ, C. [2006]: “Los jóvenes profesores universitarios y su formación pedagógica. Claves y Controversias”. Revista de Educación, Vol. 339, pp. 923-946.
  • SARRAMONA, J. [1988]: COMUNICACION Y EDUCACION, eds. CEAC, S.A., Barcelona. TANG, T.L.; AUSTIN, M.J. [2009]: “Students’ perceptions of teaching technologies, application of technologies, and academic performance”. Computers & Education, Vol. 53, núm. 4, pp. 1241-1255.
  • TAPIA, J.A. [1991]: Motivación y aprendizaje en el aula. Cómo enseñar a pensar, ed. Santillana, Madrid, 1991.
  • VALENTÍN, A., MATEOS, P.M., GONZÁLEZ-TABLAS, M.M., PÉREZ, L., LÓPEZ, E. GARCÍA, I. [2013]: “Motivation and learning strategies in the use of ICTs among university students”. Computers & Education, Vol. 61, 52-58.
  • WANG, Q. [2008]: “A generic model for guiding the integration of ICT into teaching and learning”. Innovations in Education and Teaching International, Vol. 45, núm. 44, pp. 411-419.
  • YOURSTONE, S.A., KRAYE, H.S., ALBAUM, G. [2008]: “Classroom Questioning with Immediate Electronic Response: Do Clickers Improve Learning?” Decision Sciences Journal of Innovative Education, Vol. 6, núm. 1, pp. 75-88.