Seguimiento y evaluación de las prácticas de enfermería a través de la aplicación SISEP

  1. Vanesa Cantón-Habas
  2. María del Pilar Carrera-González 1
  3. Sergio David Sánchez-Ortiz 1
  4. Pilar María Lora-López 1
  5. Juan Crisóstomo Vacas-Pérez 1
  6. Mercedes López-Pardo Martínez 1
  7. Inés Carmen Rodríguez-García 1
  8. Manuel Toledano-Estepa 1
  9. Manuela Urbano-Priego 1
  10. Carlos José Pérula-de-Torres 1
  11. Jose Hernández-Ascanio 1
  12. Manuel Rich-Ruiz 1
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

Revista:
Revista de innovación y buenas prácticas docentes

ISSN: 2531-1336

Ano de publicación: 2020

Volume: 9

Número: 1

Páxinas: 53-60

Tipo: Artigo

DOI: 10.21071/RIPADOC.V9I1.12609 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de innovación y buenas prácticas docentes

Resumo

The technological advance and consequent incorporation of IT in the teaching field has entailed the appearance of new tools to facilitate teachers the process of monitoring and evaluating students. In the same way, this advance has contributed to the acquisition of a more proactive and individualized learning model on the students' side. The present project intends to implement a computer tool called “Monitoring and Evaluation of Practices” (SISEP) in the subjects of clinical practices of the degree in Nursing in order to optimize the monitoring and evaluation of students during the development of their external practices, as well as improving the process of acquiring skills and abilities. The methodology used consisted in the elaboration of the teaching material and the later evaluation of the degree of satisfaction from the different roles involved through the use of a self-administered, self-produed questionnaire. The degree of satisfaction regarding the application was high, pointing out its decisive contribution to the acquisition of skills, even if not all users have found its interface clear or intuitive enough

Referencias bibliográficas

  • Amezcua, M., & González-Iglesias, M.E. (2015). La creación del título de Enfermera en España: ¿cien años de una incoherencia histórica?. Index de Enfermería, 24(12), 79.
  • Bulechek, G.M., & Butcher, H.K. (2013). Clasificación de Intervenciones de Enfermería (NIC) (6ª Edición). Madrid: Elsevier.
  • García-Marcos, C.J, & Cabero-Almenara, J. (2016). Evolución y estado actual del e-learning en la Formación Profesional española. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19.
  • González-Hernando, C., Martín-Villamor, P., Carbonero-Martín, M.A., & Lara-Ortega, C. (2014). Nursing student’s competency assessment through Problem Based Learning. Enfermería Universitaria, 120-124.59
  • Heydari, H., Kamran, A., Mohammady, R., & Hosseinabadi, R. (2012). The experiences of nursing students of the mentorship program: a qualitative study. Health System Research, 8(3), 438-48.
  • Huybrecht, S., Loeckx, W., Quaeyhaegens, Y., De Tobel, D., & Mistiaen, W. (2011). Mentoring in nursing education: perceived characteristics of mentors and the consequences of mentorship. Nurse Education Today, 31(3), 274–8. doi: 10.1016/j.nedt.2010.10.022.
  • Martínez, E. & Raposo, M. (2011). Funciones generales de la tutoría en el Practicum: entre la realidad y el deseo en el desempeño de la acción tutorial. Revista de Educación, 354,155-181.
  • Martínez, M.L. (2007). 30 años de evolución de la formación enfermera en España. Educación Médica, 10(2), 93-6.
  • Price, L., Hastie, L., Duffy, K., Ness, V., & McCallum, J. (2011). Supporting students in clinical practice: Preregistration nursing students' views on the role of the lecturer. Nurse Education Today,31(8), 780-784. doi: 10.1016/j.nedt.2011.04.009
  • Rodicio, M.L. & Iglesias, M. (2011). La formación en competencias a través del Practicum: un estudio piloto. Revista de Educación, 354, 99-124.
  • Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 1(1). doi: 10.7238/rusc.v1i1.228
  • Yu, F., Raphael, D., Mackay, L., Smith, M., & King, A. (2019). Personal and work-related factors associated with nurse resilience: a systematic review. International Journal of Nursing Studies, 93, 129-140. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2019.02.014
  • Zabalza, M. (2011). El practicum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21- 43.60