¡Roba, colecciona, mira y disfruta! Museos en videojuegos.
ISSN: 0214-8293, 2659-5230
Year of publication: 2019
Issue: 25
Pages: 258-277
Type: Article
More publications in: Atrio. Revista de Historia del Arte
Abstract
Whether mysterious places or preservers of heritage, museums have become the perfect stage for videogames. Consequently, many users of all ages take a step into these places more often than they do in real life, ope-ning their doors to new audiences. What is the image of the museums reflected in these games? What expec-tations do they create? In this paper, we will look at some remarkable examples (such as the Broken Sword, Tomb Raider, Pokémon or Animal Crossing sagas) and propose a new classification according to their cha-racteristics in order to study possible trends and unders-tand the public’s perception of these institutions based on their image in this mass industry.
Bibliographic References
- AEVI y SIGMA DOS, Videojuegos y adultos. Madrid: AEVI, 2015.
- Albarracín, Luis. “Diseñando ciudades en SimCity.” Suma+, no. 78 (2015): 65-71.
- Belli, Simone, y Cristian López Raventós. “Breve historia de los videojuegos.” Athenea Digital, no. 14 (2008): 159-79.
- Brown, Thomas. “The role of museums in videogames.” Playthepast, 2014. Consultado el 13 de mayo de 2019.
- Bulbapedia. “Lumiose Museum.” Consultado el 9 de mayo de 2019.
- Contreras Espinosa, Ruth Sofhía. “Acercamiento a las características de los videojuegos y sus beneficios en el aprendizaje.” En Actas del II Congreso Internacional de Videojuegos y Educación(Cáceres, 1-3 de octubre de 2013), coordinado por Francisco Ignacio Revuelta Domínguez, M.ª Rosa Fernández Sánchez, M.ª Inmaculada Pedrera Rodríguez, y Jesús Valverde Berrocoso, 381-94. Madrid: Bubok Publishing, 2014.
- Dennis, Meghan L. “Archaeogaming, Ethics, and Participatory Standards.” SAA Archaeological Record, no. 16-5 (2016): 29-33.
- Fiorio, Maria Teresa. “Dallo studiolo alle grandi collezioni principesche.” Cap. 1 en Il museo nella storia. Dallo studiolo alla raccolta publica, 9-30. Milano: Bruno Mondadori, 2011.
- Fosaluzza, Marianne. “Museum games. What video games could bring to museum education.” 2016. Con-sultado el 29 de septiembre de 2019.
- Goodlander, Georgina, y Michael Mansfield. “Press Start: Video Games in an Art museum.” Journal of inte-ractive humanities volumen 1, issue 1 (2013): 37-41.
- Guías Nintendo. “Guía oficial de Animal Crossing. New Leaf.” Consultado el 10 de mayo de 2019.
- Jiménez Blanco, María Dolores. “Enciclopedia.” Cap. 4 en Una historia del museo en nueve conceptos, 73-98. Madrid: Cátedra, 2018.
- Kaprielov, Ash. “The interview with Richard Morton.” Tomb of Ash. Consultado el 12 de mayo de 2019.
- Kent, Steven L. The ultimate history of video games: from Pong to Pokémon – the story behind the craze that touched our lives and changed the world. New York: Three Rivers Press, 2001.
- Kim, Jim. “Interactivity, user-generated content and video game: an ethnographic study of Animal Crossing: Wild World.” Continuum, no. 28:3 (2014): 357-70.
- Kiourt, Chairi, Anestis Koutsoudis, y Dimitris Kaelles. “Realistic Simulation of Cultural Heritage.” Interna-tional Journal of Computational Methods in Heritage Science issue 1, no. 1 (2017): 10-40.
- López Raventós, Cristian. “El videojuego como herramienta educativa. Posibilidades y problemáticas acerca de los serius games.” Apertura. Revista de Renovación Educativa, vol. 8, no. 1 (2016): 136-51.
- Maccallum-Stewart, Esther. “‘Take That, Bitches!’ Refiguring Lara Croft in Feminist Game Narratives.” Game Studies issue 2, no. 14 (2014).
- McGeough, Kevin. “Heroes, Mummies and Treasure: Near Eastern Archaeology in the movies.” Near Eas-tern Archaeology, no. 69, 3-4, (2006): 174-85.
- Monjelat, Natalia, y Laura Méndez. “Videojuegos y diversidad: construyendo una comunidad de práctica en el aula.” Revista de Educación a Distancia, no. 33 (2012).
- Naranjo Bejarano, Carlos. “El patrimonio japonés en ‘Pokémon’.” En Japón y “Occidente”: El patrimonio cultural como punto de encuentro, editado por Anjhara Gómez Aragón, 773-782. Sevilla: Aconcagua Libros, 2016.
- Nintendo. “Datos financieros a julio de 2019.” Consultado el 10 de julio de 2019.
- Parker, Laura, y Alexander Hutchinson. “Recreating Colonial America in Asassin’s Creed III.” Gamespot. Consultado el 02 de mayo de 2019 (2012)
- Poole, Robert, y Sydney Spangler. “Eco this and recycle that: an ecolinguistic analysis of a popular digital simulation game.” Critical Discourse Studies, 2019. Consultado el 10 de junio de 2019.
- Reinhard, Andrew. Archaeogaming: An Introduction to Archaeology in and of Video Games. Nueva York: Bergh-ahn Books, 2018.
- Rootham-Smith, Peter. “Charles Cecil (interview).” Gameboomers, 2014. Consultado el 29 de junio de 2019.
- Santacana Mestre, Joan, Tània Martínez Gil, Victoria López Benito y Nayra Llonch Molina. “¿Museos inclusivos o ‘exclusivos’? La percepción de los adolescentes sobre el patrimonio, los museos y su didáctica.” En Identidad, ciudad y patrimonio. Educación histórica para el siglo XXI, editado por Sebastián Molina Puche, Nayra Llonch Molina, y Tània Martínez Gil, 153-65. Gijón: Ediciones Trea, 2016.
- Sharpe, Emily. “Videogames in museums: fine art or just fun?.” The Art Newspaper, no. 265 (2015).
- Sucasas, Ángel Luis. “El crecimiento de la industria del videojuego amenaza el liderazgo del libro.” El País, 31 de enero de 2019. Consultado el 12 de junio de 2019
- Téllez Alarcia, Diego, y Diego Iturriaga Barco. “Videojuegos y aprendizaje de la historia. La saga Assasin’s Creed.” Contextos Educativos, no. 17 (2014): 145-55.
- Wijman, Tom, Orla Meehan, y Bente de Heij. “Global games market report.” Newzoo, 2019. Consultado el 12 de septiembre de 2019
- Zarmati, Louise. “Popular archaeology and the archaeologist as hero.” En Gendered archaeology: the second Australian Women in Archaeology Conference, editado por Jane Balme y Wendy Beck, 43-47. Canberra: ANH Publications, 1995.