Políticas de transferencias de rentas condicionadas a la educación en EspañaEl programa becas 6000

  1. Manuel A. Río Ruiz
  2. María Luisa Jiménez Rodrigo
Zeitschrift:
Gestión y política pública

ISSN: 2448-9182 1405-1079

Datum der Publikation: 2015

Ausgabe: 24

Nummer: 2

Seiten: 377-416

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Gestión y política pública

Zusammenfassung

This article presents the research findings of a study about becas 6000, a recent cash transfer program in Spain dependent on school enrollment and achievement of low-income students involved in non-mandatory secondary education. The study is based on secondary data analysis of the becas 6000's records and in-depth interviews with target population and administrative managers. The mechanisms and conditions of the program are presented and its idiosyncrasies in relation to similar programs in other countries are exposed. An evaluation of the strong and weak points, as well as differential effects of the program is also offered based on several objective indicators and the experiences and opinions of the scholarship recipients.

Bibliographische Referenzen

  • Adato, Michelle. (2000). The Impact of Progresa on Community Social Relationships. International Food Policy Research Institute. Washington^eD.C. D.C..
  • Adato, Michelle, Coady, David, Ruel, Marie. (2000). An Operations Evaluation of Progresa from the Perspective of Beneficiaries, Promotoras, School Directors, and Health Staff. International Food Policy Research Institute. Washington^eD.C. D.C..
  • (2009). Evaluación del sistema general de becas educativas. Ministerio de la Presidencia. Madrid.
  • Angrist, Jossua, Lavy, Victor. (2009). The Effects of High Stakes High School Achievement Awards: Evidence from Randomized Trial. American Economic Review. 99. 1384-1414
  • Arzate, Jorge. (2006). Evaluación de un programa de lucha contra la pobreza extrema en México desde una perspectiva cualitativa y microsociológica. Fermentum. 138-161
  • Attanasio, Orazio, Meghir, Costas, Santiago, Ana. (2011). Education Choices in Mexico: Using a Structural Model and a Randomized Experiment to Evaluate Progresa. Review of Economic Studies. 37-66
  • Bonal, Xavier, Rambla, Xavier, Calderón, Eduardo, Pros, Nuria. (2005). La descentralización educativa en España: Una mirada comparativa a los sistemas escolares de las comunidades autónomas. Fundación Carles Pi i Sunyer. Barcelona.
  • Bressers, Nanny, van Twist, Mark, ten Heuvelhof, Ernst. (2013). Exploring the Temporal Dimension in Policy Evaluation Studies. Policy Sciences. 46. 23-37
  • Calderón, Adolfo, Martínez, Óscar. (2008). La operación y eficiencia del programa Oportunidades en el área metropolitana de Monterrey, México: Un estudio de caso. Ciencia y Sociedad. 33. 405-441
  • Calero, Jorge. (2006). Desigualdades tras la educación obligatoria: Nuevas evidencias. Fundación Alternativas. Madrid.
  • Cameron, Lisa. (2009). Can a Public Scholarship Program Successfully Reduce School Dropouts in a Time of Economic Crisis? Evidence from Indonesia. Economics of Education Review. 308-317
  • Cardoso, Eliana, Portela Souza, André. (2004). The Impact of Cash Transfers on Child Labor and School Attendance in Brazil. Vanderbilt University. Nashville.
  • Cecchini, Simone, Madariaga, Aldo. (2011). Programas de transferencias de rentas condicionadas: Balance de la experiencia reciente en América Latina y el Caribe. CEPAL. Santiago de Chile.
  • Chowdry, Harron, Dearden, Lorraine, Emmerson, Carl. (2007). Education Maintenance Allowance: Evaluation with Administrative Data: The Impact of the EMA Pilots on Participation and Attainment in Post-compulsory Education. Institute for Fiscal StudiesLearning and Skills Council. Londres.
  • (2010). Europa 2020: Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. Comunicación de la Comisión. Bruselas.
  • Dearden, Lorraine, Emmerson, Carl, Frayne, Christine, Meghir, Costas. (2009). Conditional Cash Transfers and School Dropout Rates. Journal of Human Resources. 44. 827-857
  • Deke, John. (2003). A Study of the Impact of Public School Spending on Post-Secondary Educational Attainment Using Statewide School District Refinancing in Kansas. Economics of Education Review. 275-284
  • DeLeon, Peter, DeLeon, Linda. (2002). What Ever Happened to Policy Implementation? An Alternative Approach. Journal of Public Administration Research and Theory. 12. 467-492
  • De Pablos, Laura, Gil Izquierdo, María. (2008). Análisis de la incidencia de reformas en el sistema de financiación de la educación universitaria en España a partir de un modelo de comportamiento. Hacienda Pública Española. 117-152
  • Dolton, Peter, Lin, Li. (2011). From Grants to Loans and Fees: The Demand for Post-compulsory Education in England and Wales from 1955 to 2008. Centre for the Economics of Education. Londres.
  • Edin, Kathryn, Pirog, Maureen. (2014). Special Symposium on Qualitative and Mixed-methods for Policy Analysis. Journal of Policy Analysis and Management. 33. 345-349
  • Escobar, Agustín, González de la Rocha, Mercedes. (2002). Evaluación cualitativa del Programa de Desarrollo Humano Oportunidades: Seguimiento de impacto 2001-2002: comunidades de 2 500 a 50 000 habitantes. CIESAS Occidente. Guadalajara.
  • Escobar, Agustín, González de la Rocha, Mercedes. (2005). Evaluación cualitativa del Programa Oportunidades en zonas urbanas en evaluación externa de impacto del Programa Oportunidades 2003. Instituto Nacional de Salud Pública. Cuernavaca.
  • Friedman, Even, Kriglerová, Elena G., Herczog, Maria, Surdu, Laura. (2009). Conditional Cash Transfers as a Tool for Reducing the Gap in Education Outcomes between Roma and Non-Roma. Roma Education Fund.
  • Fryer, Rolan. (2010). Financial Incentives and Student Achievement: Evidence from Randomized Trials. Harvard University, Department of Economics. Cambridge.
  • Garroncho, Carlos F., Brambila, Carlos. (2008). Satisfacción de las beneficiarias con el Programa de Desarrollo Humano Oportunidades: Una evaluación cualitativa. Economía, Sociedad y Territorio. 8. 921-964
  • Gil Izquierdo, María. (2008). Evaluación del sistema general de becas educativas. Ministerio de la Presidencia. Madrid. 78-108
  • Glewwe, Paul, Kassouf, Ana Lucia. (2012). The Impact of the Bolsa Escola-Familia Conditional Cash Transfer Program on Enrollment, Dropout Rates and Grade Promotion in Brazil. Journal of Development Economics. 505-517
  • Greenberg, David, Dechausay, Nadine, Fraker, Carolyn. (2011). Learning Together: How Families Responded to Education Incentives in New York City's Conditional Cash Transfer Program. MDRC. Nueva York.
  • Hevia, Felipe. (2011). La difícil articulación entre políticas universales y programas focalizados: Etnografía institucional del programa Bolsa Familia de Brasil. Gestión y Política Pública. XXII. 331-379
  • Hoggart, Richard. (2013). La cultura obrera en la sociedad de masas. Siglo XXI. Buenos Aires.
  • (2010). Sistema estatal de indicadores de la educación. Ministerio de Educación y Ciencia. Madrid.
  • Kim, Jiyun, DesJardins, Stephen, McCall, Brian. (2009). Exploring the Effects of Student Expectations about Financial Aid on Postsecondary Choice: A Focus on Income and Racial-Ethnic Differences. Research in Higher Education. 50. 741-774
  • Knight, Tim, White, Clarissa. (2003). The Reflections of Early Leavers and Second Year Participants on the Education Maintenance Allowance Scheme: A Qualitative Study. Department for Education and Skills. Londres.
  • Legard, Robin, Woodfield, Kandy, White, Clarissa. (2001). Staying away or Staying on? A Qualitative Evaluation of the Education Maintenance Allowance. Department for Education and Employment. Londres.
  • Marcenaro, Óscar, Navarro, M.L.. (2001). Un análisis microeconómico de la demanda de educación superior en España. Estudios de Economía Aplicada. 69-86
  • Maguire, Sue. (2008). Paying Young People to Learn: Does It Work?. Research in Post-Compulsory Education. 13. 205-215
  • Marqués, Ildefonso. (2008). La educación postobligatoria en España y Andalucía. Centro de Estudios Andaluces. Sevilla.
  • Martínez, José S.. (2007). Clase social, género y desigualdad de oportunidades educativas. Revista de Educación. 287-306
  • McConnell, Allan. (2010). Policy Success, Policy Failure and Grey Areas in-between. Journal of Public Policy. 345-362
  • McPherson, Michael, Schapiro, Morton O.. (1991). Does Student Aid Affect College Enrollment? New Evidence on a Persistent Controversy. The American Economic Review. 309-318
  • Mediavilla, Mauro. (2010). Las becas y ayudas al estudio como elemento determinante de la continuidad escolar en el nivel secundario post-obligatorio. Un análisis de sensibilidad a partir de la aplicación del Propensity Score Matching. Investigaciones de Economía de la Educación. 561-82
  • Mediavilla, Mauro. (2013). Heterogeneidad en el impacto de la política de becas en la escolaridad secundaria postobligatoria en España: Un análisis por subgrupos poblacionales. Estudios de Economía. 40. 97-120
  • Middleton, Sue, Perren, Kim, Maguire, Sue, Rennison, Joanne. (2005). Evaluation of Education Maintenance Allowance Pilots: Young People Aged 16 to 19 Years. DFES Publications. Nottingham.
  • Monks, James. (2009). The Impact of Merit-based Financial Aid on College Enrollment: A Field Experiment. Economics of Education Review. 99-106
  • Morais, Michele. (2008). Opportunity nyc: A Performance-Based Conditional Cash Transfer Programme: A Qualitative Analysis. International Poverty Centre/Columbia University. Brasilia.
  • Patton, Michael Q.. (1990). Qualitative Research and Evaluation Methods. Sage Publications. Thousand Oaks.
  • Pawson, Ray, Greenhalgh, Trisha, Harvey, Gill, Walshe, Kieran. (2005). Realist Review: A New Method of Systematic Review Designed for Complex Policy Interventions. Journal of Health Services Research & Policy. 10. 21-34
  • Pérez Esparrells, Carmen, Morales, Susana. (2014). Las ayudas y becas al estudio en la educación no universitaria en España: Diagnóstico de la perspectiva regional y propuesta de mejora. Revista de Educación. 366. 87-112
  • Rawlings, Laura, Rubio, Gloria. (2005). Evaluating the Impact of Conditional Cash Transfer Programs. The World Bank Research Observer. 20. 29-55
  • Reimers, Fernando, Silva, Carol, Treviño, Ernesto. (2006). Where Is the "Education" in Conditional Cash Transfers in Education?. UNESCO. Montreal.
  • Riccio, James, Dechausay, Nadine, Greenberg, David, Miller, Cynthia, Rucks, Zawadi, Verma, Nandita. (2010). Toward Reduced Poverty across Generations: Early Findings from New York City's Conditional Cash Transfer Program. MDRC. Nueva York.
  • Río Ruiz, Manuel. (2014). Efectos de la conversión en becario y consecuencias de la reforma del sistema de becas entre universitarios de clase obrera. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación. 7. 468-487
  • Rodríguez Planas, Nuria. (2012). Mentoring, Educational Services, and Incentives to Learn: What Do We Know about Them?. Evaluation and Program Planning. 35. 481-490
  • Roth, André-Noel. (2006). Políticas públicas: Formulación, implementación y evaluación. Ediciones Aurora. Bogotá.
  • Skoufias, Emmanuel, Parker, Susan. (2001). Conditional Cash Transfers and their Impact on Child Work and Schooling: Evidence from the Progresa Program in Mexico. Economía. 2. 45-86
  • Slavin, Robert. (2010). Can Financial Incentives Enhance Educational Outcomes? Evidence from International Experiments. Educational Research Review. 5. 68-80
  • Tiana, Alejandro. (2008). La política de becas del Estado: 2004-2008. Presupuesto y Gasto Público. 50. 191-200
  • Valencia, Enrique. (2008). Conditional Cash Transfers as Social Policy in Latin America: An Assessment of their Contributions and Limitations. Annual Review of Sociology. 475-99
  • Villatoro, Pablo. (2007). Evolución y desafíos de los programas de transferencias de rentas condicionadas. CEPAL. Brasilia.
  • Viñas, Verónica. (2001). El uso de técnicas cualitativas en la evaluación de programas: Los programas de desarrollo regional financiados por la Unión Europea. Revista Española de Investigaciones Sociológicas. 155-177