Prevention of Early School Leaving. Contributions from Social Work
- Ruiz-Mosquera, Ana Cristina
- Palma-García, María de las Olas
ISSN: 0122-1213, 2389-993X
Any de publicació: 2019
Títol de l'exemplar: PROSPECTIVA No. 27
Número: 27
Pàgines: 139-158
Tipus: Article
Altres publicacions en: Prospectiva: Revista de Trabajo Social e Intervención Social
Resum
Early School Leaving is a social and individual problem which block up the personal, community and academic development of each students involved and the results for society is the lost of human capital. Focused in this reality, schools and, specifically, their professionals must anticipate the effects that this phenomenon entails, incorporating prevention as a strategic priority. With the aim of knowing the influence of the Social Work intervention in order to prevent early school leaving, the present study analyzes six cases of young people who were at risk of drop out from the educational system. After describing each case, the intervention developed by the Psychosocial Intervention Team of their schools is analyzed, takinginto account the individual, family and social factors that influence this situation. The results show the effectiveness of preventive interventions carried out by Social Work professionals through individual, family and group care, as well as the coordination and teamwork.
Referències bibliogràfiques
- Citas Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146.
- Bravo, M. (2002). El trabajo social en un equipo de orientación educativa y psicopedagógica. Intervención sociofamiliar: Especificidad en el ámbito educativo. Madrid: Cap. Vallecas.
- Consejo de la Unión Europa. (2009). Marco Estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la Educación y la Formación («ET 2020») (2009/C 119/02), C/119.
- Comisión Europea/EACEA/Eurydice/Cedefop. (2014). La lucha contra el abandono temprano de la educación y la formación en Europa: estrategias, políticas y medidas. Informe de Eurydice y Cedefop. Luxemburgo: Oficina de publicaciones de la Unión Europea.
- Comisión Europea. (2013). Study on Educational Support to newly arrived migrant children. [En línea] Disponible en: http://bookshop.europa.eu/en/study-on-educational-support-for-newly-arrived-migrantchildren-pbNC3112385/ [Se accedió el 1 de junio de 2017].
- Fernández, M. (2007). Educar es cosa de todos: escuela, familia y comunidad. En: Garreta, J. (editor). La relación familia-escuela (13-32). LLeida, Universidad de LLeida.
- Fombuena, J. (2012). El trabajo social y sus instrumentos: Elementos para una interpretación a piacere. Valencia, España: Nau Llibres.
- García Gracia, M. (2005). Culturas de enseñanza y absentismo escolar en la Enseñanza Secundaria Obligatoria: Estudio de casos en la ciudad de Barcelona. Revista de Educación, 338, 347-374.
- González, M. (2006). Absentismo y abandono escolar: Una situación singular de la exclusión educativa. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 4(1), 1-15.
- Julià Traveira, R., Mata Romeu, A., & Pelegrí Vianya, X. (2016). La participación familia-Escuela. Encuentros y desencuentros. Una visión desde los profesionales externos. Documentos de trabajo social, 2016, núm. Edición especial, p. 135-143.
- Martínez, P. (2002). La orientación psicopedagógica: modelos y estrategias de intervención. Ed. EOS. Madrid.
- Martínez, B. y Niemela, R. (2010). Formas de participación de las familias y de la comunidad hacia el éxito educativo. Revista Educación y Pedagogía, 56, 69-78.
- Parlamento Europeo, 2011. Reducing early school leaving in the EU. Study. Executive Summary. [pdf] Disponible en: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/etudes/join/2011/460048/IPOLCULT_ET(2011)460048(SUM01)_EN.pdf [Se accedió el 30 de junio de 2017].
- Pelegrí Vianya, X., Mata Romeu, A., y Juliá Tarveira, R. (2016). Las profesiones sociales en los centros educativos. Funciones y expectativas. In Respuestas transdisciplinares en una sociedad global: Aportaciones desde el Trabajo Social (p. 74). Universidad de La Rioja.
- Quiroga, V. y Chagas-Lemos, E. (2017). Atención a adolescentes y jóvenes de origen inmigrante en centros de Cáritas Diocesana de Barcelona: factores de riesgo y de protección. PROSPECTIVA. Revista De Trabajo Social e Intervención Social, (25), 67-90. doi:10.25100/prts.v0i25.4796.
- Quiroz, A. y Sepúlveda, P. (2016). Importancia del trabajo social en la intervención socio-educativa de la educación sexual. Rev. Ibero-Ameicana de Estudos em Educação, 11(25), 456-466. DOI: https://doi.org/10.21723/RIAEE.v11.esp.1.p456
- Rossell, T. (1999). El equipo interdisciplinario. Revista de Servicios sociales y Política social, 46, 9-20.
- Roselló, E. (1998). Reflexiones sobre la intervención del trabajador social en el contexto educativo. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 6, 233-258.
- Traag y Van der Velden (2011). Early school-leaving in the Netherlands: the role of family resources, school composition and background characteristics in early school-leaving in lower secondary education. Irish Educational Studies, 30, 1. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03323315.2011.535975
- Yin, R. K. (2013). Case study research: Design and methods. London: SAGE publications.