Procedimiento de actuación ante la inclusión de alumnado con discapacidad en el área de educación física (PAIADEF)

  1. Caus Pertegaz, Nuria
  2. Santos Ortega, Esther
  3. Blasco Mira, Josefa Eugenia
  4. Vega Ramírez, Lilyan
  5. Mengual Andrés, Santiago
  6. Yangüez Luque, Emilio
Journal:
Apunts: Educación física y deportes

ISSN: 1577-4015 2014-0983

Year of publication: 2013

Issue: 112

Pages: 37-45

Type: Article

DOI: 10.5672/APUNTS.2014-0983.ES.(2013/2).112.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: Apunts: Educación física y deportes

Abstract

The aim of this study was to establish the action procedure for teachers when faced with a specific educational need in the area of physical education. We designed an investigation based on the Delphi method of three rounds. The first group of participants included five university professors with a high degree of theoretical knowledge about the inclusion of students with disabilities in the area of physical education. The second group consisted of 11 teachers with practical experience in the area of physical education and students with disabilities in the classroom. Their contributions helped conclude the study with a final design of the Action Procedure facing the Inclusion of students with disabilities in the area of Physical Education (PAIADEF).

Bibliographic References

  • Barton, L. (2009). Estudios sobre discapacidad y la búsqueda de la inclusividad. Observaciones. Revista de Educación (349), 137-152.
  • Echeita, G. (2011). De los derechos a la política. Ámbitos de intervención y procesos de cambio para avanzar hacia una educación de calidad para todos (Máster en integración de personas con discapacidad). Universidad de Salamanca, Salamanca.
  • Green, B. F. (1954). Attitude measurement. En G. Lindzey (Ed.). Handbook of Social Psychology (Vol. I, pp. 335-369). Reading, MA: Adison-Wesley.
  • Hung, H. L., Altschuld, J. W., & Lee, Y. F. (2008). Methodological and conceptual issues confronting a cross-country Delphi study of educational program evaluation. Evaluations and Program Planning, 31(2), 191-198. doi:10.1016/j.evalprogplan.2008.02.005
  • Landeta, J. (1999). El método Delphi. Barcelona: Ariel Practicum.
  • Landeta, J. (2006). Current validity of the Delphi method in social sciences. Technological Forecasting & Social Change, 73(5), 467- 482. doi:10.1016/j.techfore.2005.09.002
  • Mendoza, N. (2009). Propuestas prácticas de educación física inclusiva para la etapa de secundaria. Madrid: INDE.
  • Ortega, F. (2008). El método Delphi, prospectiva en Ciencias Sociales. Revista EAN (64), 31-54.
  • Puigdellívol, I. (Junio, 2009). La Escuela Inclusiva como marco de referencia. En I Jornadas Educación Física, Inclusión y Alumnado con Discapacidad. Barcelona.
  • Rice, K. (2009). Priorities in K-12 distance education: A Delphi study examining multiple perspectives on policy, practice, and research. Educational Technology & Society, 12(3), 163–177.
  • Ríos, M. (2003). Manual de educación física adaptada al alumnado con discapacidad. Barcelona: Paidotribo.
  • Ulschak, F. L. (1983). Human resource development: The theory and practice of needs assessment. Reston, VA: Reston Publishing Company, Inc.
  • Vlachou, A., Didaskalou, E., & Voudouri, E. (2009). Adaptaciones en la enseñanza de los maestros de Educación General: repercusiones de las respuestas de inclusión. Revista de Educación (349), 179-202.