Las actitudes de los estudiantes universitarios de grado hacia la discapacidad

  1. José Luis López Bastías 1
  2. Ricardo Moreno Rodríguez 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
Revista de Educación Inclusiva

ISSN: 1889-4208

Year of publication: 2019

Volume: 12

Issue: 2

Pages: 51-65

Type: Article

More publications in: Revista de Educación Inclusiva

Abstract

The aim of this paper is to understand the attitudes of undergraduate students towards disability. In order to do so, the Scale of Attitudes towards Disability (Verdugo et al., 2002) was passed to a total of 337 students. The type of study carried out is descriptive, analysing the results obtained in each of the dimensions of the questionnaire (Assessment of capabilities and limitations; Recognition/Denial of the rights of persons with disabilities; Personal involvement; Generic rating; Assumption of roles), both in the student body in general and according to the branch of knowledge in which they are studying (Faculty of Legal and Social Sciences; Faculty of Health Sciences; Faculty of Engineering and Architecture; Faculty of Arts and Humanities) and taking into account the sex of the participants (male and female). The results obtained indicate that university students have favourable attitudes towards disability, the latter being slightly more positive among women and in the Faculty of Legal and Social Sciences. Factors such as the paradigm shift in the conceptualisation of disability, the increase in the number of students with disabilities in the university, as well as compulsory training in Design for All among undergraduate students play an important role in improving attitudes towards disability

Bibliographic References

  • Aguado Díaz, A., Flórez, M.A. y Alcedo, M.A. (2004). Programas de cambio de actitudes ante la discapacidad. Psicothema, 16(4), 667-673.
  • Allport, G. W. (1935). Attitudes. En C. Marchison (Ed.) A Handbook of Social Psychology (pp.798-844). Worcester Mass: Clark University Press. En Martinez Martín, M., y Bilbao León, M. (2011). Los docentes de la Universidad de Burgos y su actitud hacia las personas con discapacidad. Siglo Cero. Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, (240), 50-78.
  • Alonso, M. J., Navarro, R., & Vicente, L. (2008). Actitudes hacia la diversidad en estudiantes universitarios [Attitudes towards diversity in university students]. Jornades de Foment de la Investigació. Universitat Jaume, I, 1–16.
  • Álvarez-Pérez, P., De la Rosa, O., & Aguilar. D (2015). Transition and Access to higher education in students with specific educational needs: a diagnosis of the difficulties in adaptation. Research on University Teaching and Faculty Development, 115-129.
  • Bárcena, S., Cruz, C., Jenkins, B. (2018). Actitudes y estereotipos en estudiantes del área de la salud hacia las personas con discapacidad motriz. Revista española de discapacidad. 6 (1), 199-219.
  • Biewer, G., et al. (2015). Pathways to inclusion in European higher education systems. ALTER, European Journal of Disability Research. http://dx.doi.org/10.1016/j.alter.2015.02.001
  • Boyle, M. J. et al. (2010). Attitude of undergraduate health science students toward patients with intellectual disability, substance abuse, and acute mental illness: a cross-sectional study. BMC Medical Education, 10 (71), 1-8.
  • Fernández-Faúndez (2018). Actitudes hacia la inclusión de universitarios con discapacidad: desarrollo y validación de una escala basada en la teoría de la conducta planificada. Electronic Journal of Research in Educational Psycology. 16 (44). 199-222.
  • Fiske, S., Cuddy, A., Glick, P., & Xun, J. (2002). A model of (Often Mixed) Stereotype Content: Competence and Warmth Respectively Follow Perceived Status and Competition. Journal of personality and social psycology, 82 (6), 878-902.
  • Garabal- Barbeira, J., Pousada, T., Clemente, P., & Saleta (2018). Las actitudes como factor clave en la inclusión universitaria. Revista Española de Discapacidad, 6 (1), 181-198.
  • González, E. y Roses, S. (2014). ¿Barreras invisibles? Actitudes de los estudiantes universitarios ante sus compañeros con discapacidad. Revista Complutense de Educación, 27(1), 219-235.
  • Figuera, P., & Coiduras, J.L. (2013). The transition to university: An analysis in terms of the diversity of student voice. Revista de Educación, (362), 713-736.
  • Hampton, N. Z. y Xiao, F. (2007): Attitudes toward people with developmental disabilities in Chinese and American students: The role of cultural values, contact, and knowledges. Journal of Rehabilitation, 73 (4), 23-32.
  • Hernández-Izquierdo, L. (2015). Estudio sobre las actitudes de los niños de 4 a 8 años hacia las diferencias étnico-culturales y hacia la discapacidad en Colombia, Guatemala y España (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Educación, Madrid.
  • Keun, Y., & Ho, J. (2017). Analysis of prejudices and attitudes of students in the department of physical therapy against people with disabilities. Journal of Physical Therapy Science. 29 (12), 2168-2171.
  • Lissi, M. R., Onetto, V., Zuzulich, M., Salinas, M., & González, M. (2014). Aprender a través de enseñanza. Análisis de la experiencia de tutores de estudiantes con discapacidad sensorial o motora, en un contexto universitario [Learning through teachng. Analysis of the experience of tutors of students with sensorial or motor disability in the university context]. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(1), 109–126.
  • López-Ramos, V. M. (2004). Estudio sobre las actitudes hacia las personas con discapacidad entre los estudiantes de la Universidad de Extremadura. Tesis doctoral. Universidad de Extremadura, España.
  • Louvet, E., & Rohmer, O. (2010). Are workers with disability perceived as competent? Psychologie du Travauk et des Organisation, 16, 47-62.
  • Moreno, F. J., Rodríguez, I. R., Saldaña, D. & Aguilera, A. (2006). Actitudes ante la discapacidad en el alumnado universitario matriculado en materias afines. Revista Iberoamericana de Educación, 40,1-7.
  • Moriña, A. (2017). Inclusive education in higher education: challenges and opportunities. European Journal of Special Needs Education, 32 (1),3-17
  • Novo, I., & Muñoz, J. M. (2012). Los estudiantes universitarios ante la inclusión de sus compañeros con discapacidad: Indicadores basados en la Teoría de la Acción Razonada para los estudios de economía y empresa en la Universidad de A Coruña REOP. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 23(2), 105–122.
  • Novo, I., Muñoz, J., & Calvo, C. (2011). Análisis de las actitudes de los jóvenes universitarios hacia la discapacidad: Un enfoque desde la teoría de la acción razonada [Analysis of the attitude of Young university students to disability an approach from the theory of action]. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa, 17(2), 1–24.
  • Novo, I., Muñoz, J & Calvo, C. (2015). Los futuros docentes y su actitud hacia la inclusión de personas con discapacidad. Una perspectiva de género. Anales de Psicología, 31 (1). 155-171.
  • Polo, M.C, Fernández- Jiménez C., & Díaz, C. (2011). Estudio de las actitudes de estudiantes de ciencias sociales y Psicología: relevancia de la información y contacto con personas discapacitadas. Universitas Psychologica, 10 (1), 113-123.
  • Polo, M.T, Fernández-Jiménez, C & Fernández, M. (2017): The Attitudes of Different Partners Involved in Higher Education towards Students with Disabilities, International Journal of Disability, Development and Education.
  • Rodríguez-Martín, A., & Álvarez, E. (2015). Universidad y discapacidad. Actitudes del profesorado y de estudiantes [University and disability. Attitudes of teachers and students]. Perfiles educativos, 37(147), 86–102.
  • Suriá, R. (2011): Análisis comparativo sobre las actitudes de los estudiantes hacia sus compañeros con discapacidad. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (23), 197-216.
  • Thurstone, L.L (1946). Comment. American Journal of Sociology, 258.
  • Triandis, H. C. (1971). Attitude and Attitude Change. New York: John Willey.
  • Martinez Martín, M., y Bilbao León, M. (2011). Los docentes de la Universidad de Burgos y su actitud hacia las personas con discapacidad. Siglo Cero. Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual, (240), 50-78