Mujeres coleccionistas y artistas en el proceso de revalorización del pasado precolombino

  1. Zara Ruiz Romero
Aldizkaria:
Cuadernos de arte de la Universidad de Granada

ISSN: 0210-962X

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakia: 51

Orrialdeak: 167-185

Mota: Artikulua

DOI: 10.30827/CAUG.V51I0.16029 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Cuadernos de arte de la Universidad de Granada

Laburpena

In the 19 and 20 centuries, the pre-Columbian pieces were involved in an unprecedented appreciation, which finally finished with their consideration as works of art. Women collectors at both sides of the Atlantic were interested in their acquisition, as a way to assert a social position, and as part of their searching for an identity. In the same way, women artists took them as an inspiration, and the pre-Columbian pieces began to come part of paintings, textiles, and books. All this, as part of a complex and interrelated process, from which we intend to rescue and upraise the legacy of six women, artists, and collectors who participated in the reconsideration and appreciation of the pre-Columbian past.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Albers, A. (2006). Miniaturas mexicanas precolombinas. En B. Danilowitz, et al. Anni y Josef Albers. Viajes por Latinoamérica (pp. 25-40). Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • Bargalló Sánchez, M., y Bargalló Sánchez, I. (2010). ¿Colección o inspiración? Los textiles americanos de Carmen Tórtola Valencia. Datatèxtil (22), 30-54. Disponible en: https://raco.cat/index.php/Datatextil/article/view/275788 [Consultada el 25-05-2020].
  • Clúa, I. (2015). Excentricidad e hibridación: el caleidoscopio identitario de Tórtola Valencia. En B. Ferrús, y A. del Pozo. (coords.). Mosaico transatlántico: escritoras, artistas, imaginarios (España-USA, 1830-1940) (pp. 157-176). Valencia: Universitat de València, Servei de Publicacions.
  • Clúa, I. (2017). Únicas y no tan incomparables: celebridad y autoría femeninas en Carmen de Burgos y Tórtola Valencia. Ínsula (841-842), 25-29.
  • Csoma, J. (2006). Cronología. En B. Danilowitz, et al. Anni y Josef Albers. Viajes por Latinoamérica (pp. 187-202). Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • Danilowitz, B. (2006). No estamos solos: Anni y Josef Albers en Latinoamérica. En B. Danilowitz, et al. Anni y Josef Albers. Viajes por Latinoamérica (pp. 3-24). Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • De los Ríos, A. (1912). El museo de Antigüedades Italicenses de la Excelentísima Señora Doña Regla Manjón, Viuda de Sánchez Bedoya, en Sevilla. Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, XXVII (9-12), 269-289.
  • Gänger, S. (2006). ¿La mirada imperialista? Los alemanes y la arqueología peruana. Histórica, XXX (2), 69-90. Disponible en: http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/historica/article/view/357 [Consultada el 03-03-2020].
  • Gänger, S. (2014). The Many Natures of Antiquities: Ana María Centeno and Her Cabinet of Curiosities, Peru, ca. 1832-1874. En P. O. Kohl, et al. (eds.). Natura and Antiquities. The Making of Archaeology in the Americas (pp. 110-124). Tucson: University of Arizona Press. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/j.ctt183gz2c.9?seq=1#metadata_info_tab_contents [Consultada el 06-04-2020].
  • García y García, E. (1925). La mujer peruana a través de los siglos. Serie historiada de estudios y observaciones. Segundo Tomo. Lima: Imp. Americana-Plazuela del Teatro. Disponible en: https://ufdc.ufl.edu/AA00019316/00002 [Consultada el 02-03-2020].
  • Gutiérrez, R., y Gutiérrez Viñuales, R. (2000). Fuentes prehispánicas para la conformación de un arte nuevo en América. En “Arte prehispánico: creación, desarrollo y persistencia”, Temas de la Academia (pp. 49-67). Buenos Aires: Academia Nacional de Bellas Artes. Disponible en: https://www.ugr.es/~rgutierr/PDF1/045.pdf [Consultada el 19-03-2020].
  • Gutiérrez Viñuales, R. (2013). Recuperación prehispanista en la contemporaneidad. Tradición, vanguardia y fortuna crítica. Revista de Historiografía, X (19), 88-100. Disponible en: https://www.ugr.es/~rgutierr/PDF1/163.pdf [Consultada el 19-03-2020].
  • López Rodríguez, J. R. (1979). Terra sigillata procedente de Itálica en la colección de la casa de la Condesa de Lebrija. Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología: BSAA (45), 81-124. Disponible en: https://uvadoc.uva.es/handle/10324/12548 [Consultada el 16-04-2020].
  • Majluf, N., y Wuffarden, L. E. (1999). Elena Izcue. El arte precolombino en la vida moderna. Lima: Museo de Arte de Lima, Telefónica del Perú S.A.A.
  • Manzano, R. (1964). Vida fabulosa de Tórtola. San Jorge. Revista Trimestral de la Diputación de Barcelona (54), 38-43. Disponible en: http://media.diba.cat/diba/fitxers/arxiu/Revista-San-Jorge/San-Jorge-1964-54.pdf [Consultada el 29-04-2020].
  • Matto de Turner, C. (1890). Bocetos a lápiz de americanos célebres. Lima: Imprenta Bacigalupe. Disponible en: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/bocetos-al-lapiz-de-americanos-celebres-tomo-primero--0/html/ff49ed0e-82b1-11df-acc7-002185ce6064_6.html#I_56_ [Consultada el 01-04-2020].
  • Michaud Couzin, C. (2016). De la infancia limeña al “salvaje del Perú”: la paradoja peruana de Paul Gauguin. Quiroga. Revista de Patrimonio Iberoamericano (9), 65-76. Disponible en: https://revistaquiroga.andaluciayamerica.com/index.php/quiroga/article/view/152 [Consultada el 15-04-2020].
  • Mould de Pease, M. (2003). Machu Picchu y el Código de Ética de la sociedad de arqueología: una invitación al diálogo intercultural. Lima: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, CONCYTEC.
  • Reynolds-Kaye, J. (2017). Making Mesoamerica Modern: Anni and Josef Albers as Collectors of Ancient American Art. En Small-Great Objects. Anni and Josef Albers in the Americas (pp. 25-72). New Heaven: Yale University Press.
  • Riviale, P. (2000). Los viajeros franceses en busca del Perú Antiguo (1821-1914). Lima: Institut français d’etudes andines, Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú. Disponible en: https://books.openedition.org/ifea/3568?lang=es [Consultada el 20-05-2020].
  • Sweetman, D. (1998). Paul Gauguin. Biografía de un salvaje. Barcelona: Paidós Testimonios.
  • Taube, K. (1988). The Albers Collection of Pre-Columbian Art. New York: Hudson Hill Press.
  • Tristán, F. (2003). Peregrinaciones de una paria. Lima: Centro de la Mujer Peruana Flora Tristán, UNMSM. Disponible en: http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtual/libros/literatura/pereg_paria/contenido.htm [Consultada el 08-04-2020].
  • Urquízar Herrera, A. (2010). Nobleza y políticas artísticas. En A. Cámara Muñoz, et al. Arte y poder en la Edad Moderna (pp. 165-190). Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.
  • Vaudry, E. (2019). Elena Izcue: de un rol nacional a uno internacional. La instrumentalización y la teatralización de los ornamentos prehispánicos. Travaux et documents hispaniques (10). Disponible en: http://publis-shs.univ-rouen.fr/eriac/index.php?id=404 [Consultada el 18-02-2020].
  • Ziemendorff, S. (2014). La momia de un sarcófago de la cultura Chachapoyas en la obra de Paul Gauguin. Cátedra Villareal 2 (2), 107-127. Disponible en: http://revistas.unfv.edu.pe/index.php/RCV/article/view/40 [Consultada el 27-02-2020].