Relación entre motivos de práctica de actividad física y nivel de formación de usuarios de centros deportivos

  1. Nuviala, R. 1
  2. Morán, G. 1
  3. Moreno-Azze, A. 2
  4. Falcón, D. 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Journal:
Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

ISSN: 1989-6247

Year of publication: 2022

Volume: 14

Issue: 1

Pages: 37-49

Type: Article

More publications in: Trances: Transmisión del conocimiento educativo y de la salud

Abstract

Sports centers need to adapt their services to the interests of the users. To do so, it is essential to segment the market by taking into account the traditional socio-demographic variables and other new ones such as motivations and attitudes. The aim of the research was to recognise users' motives for attending sports centres establishing profiles according to their different levels of academic education. Users pointed to Enjoyment (3.93 ± .60) and Fitness/Health (3.84 ± .71) as the most important motives. Non-educated users were motivated by Fitness and Leisure, while professionally qualified users were motivated by Fitness and Appearance. Relating the user's physical activity motives to their level of education showed significant differences in all factors. These results allow to offer services more efficiently as it enables a better adjustment to the demands of the users, increasing their loyalty.

Bibliographic References

  • Abalo, J., Varela, J. & Rial, A. (2006). El Análisis de ImportanciaValoración aplicado a la gestión de servicios. Psicothema, 18, 730-737.
  • Almagro, B. J., & Paramio-Pérez, G. (2017). Motivación y adherencia a la práctica de baloncesto en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(3), 189-198.
  • Angosto, S., Berengüí, R., Vegara-Ferri, J. M., & López-Gullón, J. M. (2020). Motives and commitment to sport in amateurs during confinement: a segmentation study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(20), 7398.
  • Breuer, C., Hallmann, K., Wicker, P., & Feiler, S. (2010). Socio-economic patterns of sport demand and ageing. European Review of Aging and Physical Activity, 7(2), 61-70.
  • División de Estadística y Estudios. (2021). Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2020. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas y Consejo Superior de Deportes.
  • Fernández, E. J., Sáenz-López, P., Almagro, B. J., & Conde, C. (2015). Motivos de práctica de actividad física en universitarios activos. EmasF, 34, 52-60
  • García, M. (1990). Aspectos sociales del deporte. Una reflexión sociológica. Madrid: Alianza Editorial.
  • González-García, H., Pelegrín, A., & Trinidad, A. (2020). Relación entre motivos de inicio, mantenimiento y el éxito deportivo internacional. REVISTA IBEROAMERICANA DE PSICOLOGÍA DEL EJERCICIO Y EL DEPORTE, 15(1), 56-60.
  • Haro-González, M., Pérez-Ordas, R., Leyton-Román, M., Caamaño-Guadix, A., & Nuviala, A. (2017). Grupos de usuarias del mercado deportivo femenino. Retos, 34, 123-127. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.59193
  • Kotler, P., & Dubois, B. (2000). Marketing management. París: PubliUnion
  • Luna-Arocas, R. (2006). Gestión deportiva. Investigación actual. Madrid: Promolibro.
  • Martínez-Cevallos, D., Alguacil, M., & García-Pascual, F. (2021). Análisis de los criterios de importancia y motivación para la elección de centros deportivos en función de variables sociodemográficas. Retos, 29, 439-445.
  • Moran, G. S., Russinova, Z., Yim, J. Y., & Sprague, C. (2014). Motivations of persons with psychiatric disabilities to work in mental health peer services: A qualitative study using self-determination theory. Journal of Occupational Rehabilitation, 24(1), 32-41.
  • Moreno-Murcia, J.A., Cervelló, E. & Martínez, A. (2007). Validación de la Escala de Medida de los Motivos para la Actividad Física-Revisada en españoles: Diferencias por motivos de participación. Anales de psicología, 23, 167-176.
  • Moreno-Murcia, J.A., Martínez-Galindo, C., González-Cutre, D. & Cervelló, E. (2008). Motivación hacia la práctica físico-deportiva en personas mayores. En E. H. Martín y R. Gomes de Sousa (Eds.), Atividade física e envelhecimento saudável (153-169). Rio de Janeiro: Shape.
  • Moscoso, D. J. (2011). Características de la práctica físico-deportiva en estudiantes universitarios. Tándem, 35, 8-16
  • Muñoz-Rodríguez, J., & González-Sánchez (2002). La formación de ciudadanos críticos una apuesta por los medios. Teoría de la educación. (14), 207-233.
  • Nuviala, R. N., Teva-Villén, M. R., Pérez-Ordás, R., Grao-Cruces, A., Fajardo, J. A. T., & Nuviala, A. N. (2014). Segmentación de usuarios de servicios deportivos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (25), 90-94.
  • Otero, J.M. (2009). Hábitos y actitudes de la población andaluza ante el deporte 2007. Sevilla: Empresa Pública de Deporte Andaluz.
  • Quesada, D., & Gómez-López, M. (2017). Perfiles motivacionales de los usuarios de un centro deportivo público. Journal of Sport & Health Research, 9(1).
  • Rodríguez, A. F., Rodríguez, J. C., Guerrero-Gallardo, H. I., Arias, E. R., Paredes, A. E., y Chávez, V. A. (2020). Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(2), e1535.
  • Ryan, R.M., Frederick, C.M., Lepes, D., Rubio, N. & Sheldon, K.M. (1997). Intrinsic motivation and exercise adherence. International Journal of Sport Psychology, 28, 335-354.
  • Ruiz-Juan, F., García, M. E., & Díaz, A. (2007). Análisis de las motivaciones de prácticade actividad física y de abandono deportivo en la Ciudad de La Habana (Cuba). Anales de Psicología, 23(1), 152-166.
  • Teva-Villén, M. (2012). Motivos de abandono de clientes de una organización deportiva (Tesis doctoral). Sevilla, Universidad Pablo Olavide.
  • Ulrich-French, S., & Smith, A. L. (2009). Social and motivational predictors of continued youth sport participation. Pyschology of Sport and Exervise, 10, 87- 95.
  • Vargas, E. G. (2020). Calidad del servicio en la satisfacción del usuario en el Centro de Salud Chacra Colorada, Breña 2020. (Tesis Maestría). Perú, Universidad César Vallejo
  • Sánchez, M. G., & Rodríguez, J. M. M. (2009). La formación de ciudadanos críticos. Una apuesta por los medios. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 14, 207-233.