El sesgo economicista o social como evidencia del Curriculum Oculto en los grados de Finanzas y Contabilidad y Relaciones laborales y Recursos Humanos de la Universidad de Sevilla

  1. Francisco Serrano Domínguez 1
  2. Mª Carmen Aguilar del Castillo 2
  1. 1 Departamento de Contabilidad y Economía Financiera. Universidad de Sevilla
  2. 2 Departamento de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social. Universidad de Sevilla
Revista:
Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

ISSN: 2173-478X

Any de publicació: 2021

Número: 12

Pàgines: 61-80

Tipus: Article

DOI: 10.12795/EDUCADE.2021.I12.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

Resum

Generally, the hidden curriculum pretends to represent a background of latent norms, values and rules in the formative process, which students have to assume and adopt in order to convincingly play a social role. During the primary and secondary education stage, the hidden curriculum focuses mainly on initiating students in the development of certain transversal competences. Many of them continue to be promoted in higher studies. The work that we present arises as a consequence of the appearance in Finance and Accounting degree and the Labor Relations and Human Resources degree of two especially unique elective subjects since they are taught by different areas of knowledge (Accounting and Labor Law) in which , Since its inception, the influence of the hidden curriculum has been observed, transmitted to students during their passage through the degree, which is demonstrated in the different response that students give to solving identical problems when available, although with different levels of intensity, of the same information and training. A clear economic cut is observed for Finance and Accounting students, in which effectiveness, efficiency and profit maximization prevail while the students of the Degree in Labor Relations show a more social vision where labor relations and its defense take on a special role.

Referències bibliogràfiques

  • Apple, M. W., & King, N. R. (1977). What Do Schools Teach? Curriculum Inquiry, 6(4), 341– 358. https://doi.org/10.1080/03626784.1977.11075550
  • Arquero, J. L., Fernández-Polvillo, C., & Valladares-García, D. (2017). Communication apprehension and students’ educational choices: An exploratory analysis of Spanish secondary education students. Education and Training, 59(9), 946–956. https://doi.org/10.1108/ET-04-2017-0049
  • Bergenhenegouwen, G. (1987). Hidden curriculum in the university. Higher Education, 16(5), 535–543. https://doi.org/10.1007/BF00128420
  • Bonal, X. (2005). Sociología de la educación: una aproximación a las corrientes contemporáneas. Editorial Paidos.
  • Bowles, S., & Gintis, H. (1976). Schooling in capitalist America Educational reform and the contradictions of economic life (Scientific Research Publishing (ed.)). Basic Books.
  • Carrillo Siles, B. (2009). Importancia del Curriculum Oculto en el proceso de EnseñanzaAprendizaje. Innovación y Experiencias Educativas, No 14, 1–10.
  • Casarini, M. (1999). Teoría y diseño curricular. Editorial Trillas.
  • Casarini, Martha. (2004). Teoría y Diseño Curricular. Editorial Trillas.
  • Celis, A., & Moreno, A. (2017). La acriticidad e indiferencia también enseñanza: curriculum oculto , outsourcing y degradación de las condiciones laborales. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 4(8).
  • Dreeben, R. (1969). On What Is Learned In School. Educational Theory, 19(2), 214–220. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.1969.tb00386.x
  • Durkheim, E. (1961). Moral education a study in the theory and application of the sociology of education. Free Press of Glencoe.
  • Durkheim, E., Ortega, F., & Manzano, P. (2002). La Educación moral. Ediciones Morata.
  • Etkin, J. R. (1993). La doble moral de las organizaciones: Los sistemas perversos y la corrupción institucionalizada. McGraw-Hill.
  • Flecha, R. (1999). Modern and Postmodern Racism in Europe: Dialogic Approach and Anti-Racist Pedagogies. Harvard Educational Review, 69(2), 150–172. https://doi.org/10.17763/HAER.69.2.3346055Q431G2U03
  • Giroux, H. (1992). Teoría y resistencia en Educacion (Vol. 112, Issue 483). Siglo xxi editores.
  • Illich, I. (1971). Deschooling Society. Harper & Row.
  • Jackson, P. W. (1968). La vida en las aulas. Ediciones Morata.
  • Margolis, E. (2002). The Hidden Curriculum in Higher Education. In The Hidden Curriculum in Higher Education. https://doi.org/10.4324/9780203901854
  • Moreno, A. (2005). La transmisión del currículum oculto en la práctica docente universitaria: contextos socioeducativos de la socialización. A modo de revisión teórica. El Guiniguada. Revista de Investigaciones y Experiencias En Ciencias de La Educación, 14(14), 177–190.
  • Moreno, E. (2000). La transmisión de modelos sexistas en la escuela. en Santos, M.A. El harén pedagógico: perspectiva de género en la organización escolar. Editorial Graó, Barcelona.
  • Posner, G. (2005). Analisis del curriculo. In McGraw Hill. McGraw-Hill México.
  • Pujal, M., Estrada, M., López, D., Montero, M., Pajares, A., Espinàs, L., & Venegas, G. (2000). El currículum oculto en la Universidad: análisis psicosocial de algunas producciones académicas en Ciencias Sociales y de la Salud. In A. Ovejero, M. de la Villa, & J. Vivas (Eds.), Aplicaciones de Psicología Social (p. 35). Biblioteca Nueva.
  • Reimer, E. (1971). An essay on alternatives in education. Interchange, 2(1), 1–35. https://doi.org/10.1007/BF02140862
  • Riseborough, G. F. (1988). Pupils, Recipe Knowledge, Curriculum and the Cultural Production of Class, Ethnicity and Patriarchy: A critique of one teacher’s practices. British Journal of Sociology of Education, 9(1), 39–54. https://doi.org/10.1080/0142569880090103
  • Rojas O, A. (2012). “Curriculum oculto” en medicina: una reflexión docente. Revista Médica de Chile, 140(9), 1213–1217. https://doi.org/10.4067/S0034-98872012000900017
  • Santos Guerra, M. Á. (1996). Curriculum oculto y construcción del género en la escuela. Kikiriki. Cooperación Educativa, 42–43, 14–27.
  • Silverwood, V., Chew-Graham, C. A., Raybould, I., Thomas, B., & Peters, S. (2017). BMC Medical Education. BMC Medical Education, 17. https://doi.org/10.1186/s12909-017-0972-6
  • Snyder, B. R. (1970). The Hidden Curriculum. Routledge & Kegan Paul.
  • Torres, J. (1998). El curriculum oculto. Ediciones Morata.
  • Whitty, G., Power, S., & Halpin, D. (1999). La Escuela, el Estado y el Mercado. Ediciones Morata.