Misoginia estética en el «Art Nouveau». El miedo a la mujer nueva en la sociedad de «Fin-de-Siglo»de la Salomé de Huysmans a la Lulú de Wedekind

  1. José María Seco Martínez 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Revista internacional de pensamiento político

ISSN: 1885-589X

Year of publication: 2021

Issue: 16

Pages: 277-300

Type: Article

DOI: 10.46661/REVINTPENSAMPOLIT.6317 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista internacional de pensamiento político

Abstract

In the transition from the 19th to the 20th century, intellectual movements and trends of all kinds (socialism, anarchism, regenerationism, spiritualism, krausopositivism, etc.) converged in Europe, together with artistic trends such as aestheticism, decadentism, symbolism, literary modernism, expressionism, etc., as a reflection of the spiritual state of the time, with an anti-bourgeois and profoundly anti-positivist attitude. This intellectual and cultural hatching is known under the expression “fin de siècle” and is associated with the aesthetic currents, influenced by the Nietzschean philo-sophy, which will be grouped under the expression “art noveau”; diverse currents among themselves but coinciding in their discriminatory attitude towards women. In this paper we analyze their influence on the birth of a new feminine stereotype, linked to a particularly ominous and exaggerated image of evil, which will end up populating through the artistic and literary bohemia of the time the aesthetic imaginary of the twentieth century. Now the rejection of the new woman takes place in the field of image and words.

Bibliographic References

  • Allen, V., The Femme Fatale: Erotic icon, New York, The Whitson Publishing Company, 1983.
  • Azorín, A., Obras completas, Vol. I, Madrid, 1959.
  • Aviñoa, X., Introducción a Goyescas. Integral para Piano/ Enrique Granados, Goyescas 2, vol. 4, Barcelona, Ed., Musica Boileau, 2001
  • Baroja P., "Divagaciones apasionadas", en Obras completas, Madrid, Biblioteca Nueva, 1946.
  • Beauvoir, S., The Second Sex (Trad. & ed. Parshley H. M), New York, Knopf, 1993.
  • Boaventura, S., Crítica de la razón indolente, Bilbao, Desclée de Brouwer, 2003.
  • Baudelaire, Blazac, Barbey D'Aurevilly, El dandismo, Barcelona, Anagrama, p. 109.
  • Burgos E., Dioniso en la Filosofía del joven Nietzsche, Zaragoza, Prensas Universitarias, 1993.
  • Burgos E., en "Afirmando las diferencias. El feminismo de Nietzsche", en Asparkía, XI, 2000.
  • Cameron, D., Feminism and Linguistic Theory, London, Macmillan, 1985 https://doi.org/10.1007/978-1-349-17727-1
  • Campbell, J., The Hero with a Thousand Faces. Princeton, Princeton U. P. , 1976.
  • Carrasco N., "La ciudad enferma de Glaucón. El problema de la pleonexia en Platón", en Grau A., Actes del Primer Congrés Catalá de Filosofía, Institut d'Estudis Catalans & Societat Catalana di Filosofia, 2011
  • Entzminger B., The Belle Gane Bad, Louisiana, Louisiana State U.P., 2002.
  • Derrida J., Espolones. Los estilos de Nietzsche, Valencia, Pre-textos, 1997.
  • Dijkstra., B., Dols of Perversity: Fantasies of Feminine Evil in Fin de Siècle Culture, Oxford., O. U. P. 1986.
  • Dottin Orsini, M., La Mujer Fatal (según ellos), Buenos Aires, Ed. La Flor, 1996, pp. 14-19.
  • Duby, G., y Perrot M., "Escribir la historia de las mujeres", en Historia de las mujeres, Barcelona, Circulo de Lectores, 1994.
  • Gilbert, S., y Gubar, S., The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination, New Haven, Yale U. P, 1984.
  • Golden, E., Vamp: The Rise and Fall of Theda Bara, New York, Emprise Publishing, 1996.
  • González, M.A., "Joris Karl Huysmans y su visión de la literatura latina", en Cuadernos de Filología Clásica, Estudios Latinos, 17, 1999.
  • Grosz, E., "Bodies and Knowledges: Feminism and the Crisis of Reason", en Alcoff, L & Potter, E., (eds.), Feminist Epistemologies, New York, Routledge, 1993.
  • Heilbrun, C.G., Writing a Woman Life, New York, Ballantine Books, 1988.
  • Higashi, S., Virgins, Vamps and Flappers: The American Silent Movie Heroine, Montreal, Eden Press Women's Publications Inc., 1978.
  • Huysmans, J. K., A contrapelo, Madrid, Cátedra, 1984, p. 257.
  • Keesey, P., Vamps: An Illustrated History of the Femme Fatale, San Francisco, Cleis Press, 1997.
  • Kofman, S. "La question des femmes: une impasse pour les philosophes", en Les Cahiers du Grif, n°46, Paris, 1992. https://doi.org/10.3406/grif.1992.1860
  • Kofman, S., Explosion I. De l'"Ecce Homo" de Nietzsche, Paris, Gallilée, 1992.
  • Kofman, S., Explosion II. Les enfants de Nietzsche, Paris, Gallilée, 1993.
  • Maeztu., R., Hacia otra España, Madrid, Ediciones Rialp, 1967.
  • Moratin, L.F., El sí de las niñas, Madrid, Cátedra, 1978.
  • Nietzsche, F., Ainsi parlait Zarathoustra, Paris, Librairie Genérale Française, 1983.
  • Nietzsche, F., El ócaso de los ídolos, Madrid, Ediciones BUSMA, 1985.
  • Nietzsche, F. Masculin, féminin. Présentation et choix de textes de Didier Raymond, Paris, Editions du Rocher, 1990.
  • Nietzsche, F., La Gaya Ciencia. Puede consultarse en abierto en https://www. guao.org/sites/default/files/biblioteca/ La%20gaya%20ciencia%20.pdf.
  • Nietzsche, F., Más allá del bien y del mal, Alianza Editorial, 2012. Versión Kindle.
  • Pérez Díaz, P & Gil Díaz, C., "Los rostros de Lulú" en El Genio Maligno. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, nº 18, 2016.
  • Rojas Parma, L., "Lo femenino detrás del poder: Aspasia de Mileto", en Cuadernos UCAB, n 7, 2009.
  • Salas, Mª C., El afecto sin objeto y la escritura fragmentaria. Una lectura del desasosiego pessoano. Madrid, Universidad Autónoma de Madrid, 2006
  • Salinas, P., "El concepto de generación literaria aplicado a la del 98", en Literatura española. Siglo XX, Madrid, 1970.
  • Sánchez Verdejo, F., "Breve análisis de la figura de la femme fatale en el cine", en Orisos. Revista de investigación y divulgación cultural, nº 2, 2013.
  • Santamaría Blasco, L., "Asesinos victorianos en la República de Weimar. De psicho Killers y femme fatales, en Herejía y Belleza", en Revista de estudios culturales sobre el movimiento gótico, nº 2, 2014.
  • Savignano, A., "El 98 y la filosofía europea", en Anuario Filosófico, nº 31, 1998.
  • Segura, A., La acedia y el decadentismo finesecular de Huysmans, en EPOS, XXXIV, 2018
  • Schopenhauer, A., Parerga y Paralipómena, II, Madrid, Trotta, 2009
  • Schopenhauer, A., El amor, las mujeres y la muerte (trad. a cargo de López White), en www.schopenhauer-web.org, 2008. Consulta, junio de 2021.
  • Simón Rodríguez, E., Democracia vital. Mujeres y hombres hacia la plena ciudadanía, Madrid, Narcea, 1999.
  • Showalter E., Sexual Anarchy: Gender and Culture at the Fin de Siecle. Nueva York, Penguin, 1990.
  • Sobejano, G., Nietzsche en España, Madrid, Ed. Gredos, 1967.
  • Tatar, M., Lustmord. Sexual Murder in Weimar Germany, Princeton, Princeton University Press, New Jersey, 1995. https://doi.org/10.1515/9780691216218
  • Trigaud, J.M., Persona ou la justice au double visage, Génova, Studio Editoriale di Cultura, 1990.
  • Trudgill, E. Madonnas and Magdalens: The Origins and Development of Victorian Sexual Attitudes, Londres, Heinemann Ltd, 1976.
  • Walkowitz, J., La ciudad de las pasiones terribles. Narraciones sobre el peligro sexual en el Londres victoriano, Madrid, Ediciones Cátedra, 1999.