Fundamentos de Historia - Historia Antigua y MedievalProblemas y soluciones materiales

  1. Sánchez Domínguez, Víctor 1
  2. Álvarez-Ossorio Rivas, Alfonso 2
  3. Lozano Gómez, Fernando 2
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

  2. 2 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Revista:
Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics: / Revista d'Investigació en Didàctiques Específiques / Revista de Investigación en Didácticas Específicas.

ISSN: 2462-2737

Any de publicació: 2022

Número: 11

Pàgines: 207-211

Tipus: Article

DOI: 10.1344/DID.2022.11.207-211 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics: / Revista d'Investigació en Didàctiques Específiques / Revista de Investigación en Didácticas Específicas.

Resum

Fonaments d’Història correspon a una sèrie de projectes d’innovació docent finançats pel vicerectorat d’estudiants de la Universitat de Sevilla, l’objectiu dels quals fou identificar les necessitats dels alumnes a l’hora de cursar l’assignatura amb el mateix nom introduïda en el pla d’estudis del Grau d’Educació Primària l’any 2010. Les investigacions sobre idees prèvies i l’experiència dels grups docents van plantejar la necessitat de donar resposta a la problemàtica detectada a través d’un segon projecte, l’objectiu del qual fou el disseny de materials específics per a l’alumnat d’aquesta assignatura, així com per a alumnes dels primers cursos de graus d’Història. En aquesta aportació presentem el disseny, desenvolupament i resultats dels projectes corresponents al curs 2011-12 i al curs 2016-17, essent el primer una investigació sobre el nivell inicial dels alumnes mitjançant el disseny i aplicació de qüestionaris d’avaluació inicial , i el segon, un projecte d’elaboració de materials que va culminar amb la publicació del manual Fundamentos de Historia, Historia Antigua y Medieval de España.

Referències bibliogràfiques

  • Álvarez, Melero, A., Álvarez-Ossorio, Rivas, A., Cidoncha, Redondo, F., & Sánchez Domínguez, V. (2018), El uso del Kahoot y del Jumble como herramienta de trabajo para la enseñanza para la Historia Antigua y Medieval de España. En Rodríguez López, M. y Anguita Martínez, R. Innovaciones en el aprendizaje con tecnologías digitales, 97-108. Egregius
  • Benito, Á., & Cruz, A. (2012), Nuevas claves para la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Narcea.
  • Carbó García, J.R. & Pérez Miranda, I. (2010), “Fuentes históricas de los juegos de rol: un experimento para la didáctica de la historia antigua” en Orejudo González, J.P. (coord.) Perspectiva educativa y cultural de “juego de rol. Education in the knowledge society (EKS). Vol. 11, nº 3. 149-167. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/ article/view/7454/7471
  • De Miguel, M. (2006) Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior. Alianza.
  • Lee, J. J., & Hammer, J. (2011) Gamification in education: What, how, why bother? Academic Exchange Quarterly, vol. 15 (2), 146–151.
  • Garibaldi, E., & Garibaldi, P. (2017). Ordering History Through the Timeline (No. 11202). IZA Discussion Papers.
  • Jiménez Hernández, D., González Ortiz, J.J. & Tornel Abellán, M. (2020). Metodologías activas en la universidad y su relación con los enfoques de enseñanza. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(1), 76-94. DOI: 10.30827/profesorado.v24i1.8173.
  • Mochocki, M. (2013). Edu-larp as revision of subject-matter knowledge. International Journal of Role-Playing, 4, 55-75.
  • Prieto Navarro, L. (2008) La enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje. Estrategias para el profesorado. Octaedro.
  • Qian, M., & Clark, K. R. (2016). Game-based Learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in Human Behavior, 63, 50-58.