El acceso a la universidad en estudiantes con discapacidadla influencia de la orientación educativa en la elección de estudios de grado

  1. López Bastías, José Luis 1
  2. Moreno, Ricardo 1
  3. Espada Chavarría, Rosa 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Revista:
Psychology, Society & Education

ISSN: 1989-709X 2171-2085

Any de publicació: 2020

Volum: 12

Número: 2

Pàgines: 1-17

Tipus: Article

DOI: 10.25115/PSYE.V12I2.2085 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Psychology, Society & Education

Resum

The number of students with disabilities choosing to enroll for university studies has increased over the last years. Nevertheless, even though it is true that educational inclusion has favoured the quality and permanence of this group of students in obligatory secondary and higher secondary education levels, that is, Compulsory Secondary Education and higher secondary education; it should also be recalled that the ratio of people with disabilities who enter university is still tiny in comparison to the rest of students. This research sets out to analyze the influence of academic guidance on the choice of a university degree by students with a disability who are currently studying at Rey Juan Carlos University. A post-facto descriptive methodology was followed and an Ad Hoc questionnaire was administered on a sample of 82 students with disabilities, all of them registered in the Unit for Attention to People with Disabilities and Special Educational Needs of the same university. The results show the appearance of unknown fundamental factors which are relevant to the Guidance Action Plan, carried out by educational centers in students’ countries of origin. This study took place in specific situations taking into account, other different factors apart from the interests and values of students. There is also a need for collaboration between universities and secondary schools to promote the transition between institutions and universities

Referències bibliogràfiques

  • Álvarez-Pérez, P., De la Rosa, O., & Aguilar. D (2015). Transition and Access to higher education in students with specific educational needs: a diagnosis of the difficulties in adaptation. Research on University Teaching and Faculty Development, pp. 115-129.
  • Álvarez, T. (2016). Discapacidad y Universidad española: protección del estudiante universitario en situación de discapacidad. Revista Derecho del Estado. 36. 3-39.
  • Biewer, G., Buchner, T., Shevlin, M., Smyth, F., Siska, J., Kanova, S., Ferrerira, M., Toboso-Martin, M. & Rodríguez, S. (2015). Pathways to inclusion in European higher education systems. ALTER, European Journal of Disability Research (9) 278-289.
  • Figuera, P., & Coiduras, J.L. (2013). The transition to university: An analysis in terms of the diversity of student voice. Revista de Educación, (362), pp. 713-736
  • Fundación Universia (2016). Universidad y Discapacidad: III Estudio sobre el grado de inclusión del sistema universitario español respecto de la realidad de la discapacidad.
  • Galán-Mañas, A. (2015): Orientación a los estudiantes con discapacidad en la Universidad Española. Revista Española de Orientación y psicopedagogía. 26 (1) 83-89.
  • Instituto Nacional de Estadística – INE. (2012) Encuesta de Integración Social y Salud 2012.
  • Martínez Clarés, P., Pérez-Cusó, F.J. & Martínez Juárez, M. (2014). Orientación Profesional en Educación Secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (1), 57-71.
  • Lang, L. (2015). Responsibility and participation in transition to university-voices of Young people with disabilities. Scandinavian Journal of Disability Research, 17 (2), pp 130- 143.
  • Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades.
  • McGuire, J. (2012). Inclusive college teaching: universal design for instruction and diverse learners. Journal of Accesibility and Design for All. 1 (1): 38-54. http://dx.doi.org/10.17411/jacces.v1i1.80
  • Moriña, A., Molina, V.M., Cortés-Vega, M.D. (2017). Voices from Spanish With disabilities: willpower and effort to survive university. European Journal of Special Needs Education. Pp. 1-14.
  • Oliva, C.R (2015) La utilización de las tic en la orientación educativa: Un estudio exploratoriosobre la situación actual de uso y formación entre los profesionales de la orientación. Revista Espanola de Orientacion y Psicopedagogia, 26 (3), pp. 78-95.
  • Real Decreto 412/2014, de 6 de junio, por el que se establece la normativa básica de los procedimientos de admisión a las enseñanzas universitarias oficiales de Grado.
  • Repetto, E., Guillamón, J.R., Vélaz de Medrano, C., & Malik, B. (2002): Nuevas Tecnologías aplicadas a la orientación. En Bisquerra, R. (coord). Barcelona, Praxis.
  • Rey, E., Pérez, M, & Santalla, A. (2013). El uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Orientación Educativa: explorando la familiaridad y preparación de los profesionales del ámbito en España. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 10(24), 45-57.
  • Sánchez, M. (2001). La orientación universitaria y las circunstancias de elección de los estudios. Revista de Investigación Educativa 19 (1) 39-61.
  • Wadlington, C., DeOrnellas, K., & Scott, S.R (2017). Developing effective transition reports for secondary students: a nationwide survey of college and University disability Support Personnel. Exceptionality, 25 (3), pp. 207-215.