Instrumentos para el análisis de la Coeducación en los centros educativos

  1. Cárdenas Rodríguez, Mª Rocío 1
  2. Otero Gutiérrez , Gema
  3. Monreal Gimeno, Mª Carmen
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
RESED: Revista de estudios socioeducativos

ISSN: 2341-3255

Year of publication: 2022

Issue Title: Nuevos retos hacia la inclusión de la atención a las diversidades

Issue: 10

Pages: 213-226

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_ESTUD_SOCIOEDUCATIVOS.2022.I10.14 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RESED: Revista de estudios socioeducativos

Abstract

Coeducation is an educational model that is based on a feminist theoretical framework and whose main objective is to internalize real equality in all areas of life. To build a coeducational school, we must articulate real, effective and measurable strategies that permeate the day-to-day life of schools. Transforming unequal relationships, behaviors, roles, and practices require cross-cutting strategies, which are continuous over time and adapt to changing or unexpected situations for the establishment of an egalitarian culture at school. The objective of this article is to establish what elements and strategies should be followed so that educational centers move towards coeducation, posing a series of questions to analyze whether the educational practices that are implemented are coeducational. On the other hand, we provide some guidelines to be followed so that the centers begin to work in coeducation, generating a culture of equality consolidated over time. It is important to bear in mind that every action that we develop from the educational center is an educational action, we are transmitting values, principles, and models, and these must always favor participation and equal conditions.

Bibliographic References

  • Cabeza Leiva, A. (2010). Importancia de la coeducación en los centros educativos. Pedagogía Magna, 8,39-45.
  • Connell, R.W. (2015). El género en serio. Cambio global, vida personal, luchas sociales. UNAM.
  • Constitución Española de 1978 BOE núm 311, de 29/12/1978.https://www.boe.es
  • Decreto 428/2008, de 29 de julio, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas correspondientes a la Educación Infantil en Andalucía. BOJA nº 164 de 19/08/2008.
  • Instituto de la Mujer (2007). Guía de Coeducación. Documento de síntesis sobre la Educación para la Igualdad entre Mujeres y hombres. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. https://www.feandalucia.ccoo.es
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE» nº 238, de 04/10/1990.
  • Ley Orgánica 17/2015, de 21 de julio, de igualdad efectiva de mujeres y hombres. BOE nº 215, de 08/09/2015.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE nº 106, 04/05/2006.
  • Martínez, S. S. (2019). Olvidadas antes de ser conocidas. La ausencia de mujeres escritoras en los libros de texto en la enseñanza obligatoria. Revista Prisma Social, (25), 203-224.
  • Moreno, M. (2004). Las autoridades educativas advierten que no coeducar perjudica seriamente la salud. Curso ¿Dónde Están Las Niñas? La Perspectiva de Género en la Educación para la Salud y el Deporte.http://www.ciudaddelasmujeres.com
  • Ochoa, L. M. M. (2006). Más allá de la coeducación: pedagogía feminista. Educar, 36, 27-36.
  • Orden de 5 de agosto de 2008, por la que se desarrolla el Currículo correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía. BOJA nº 169 de 26/08/2008.
  • Organización Mundial de la Salud (2021). Comunicado de prensa (9 de marzo de 2021). https://www.who.int/es
  • Pacheco-Salazar, B. y López-Yáñez, J. (2019). “Ella lo provocó”: el enfoque de género en la comprensión de la violencia escolar. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 363-678.
  • Ramírez Belmonte, C. (2008). Concepto de género: reflexiones. Ensayos: revista de la Escuela Universitaria de Formación del Profesorado de Albacete.
  • Subirats, M. (2021). Educar a las mujeres. La construcción de la mirada coeducativa. Ediciones Universidad de Valladolid.
  • Torres, G., & Arjona, M. C. (1993). Temas Transversales del Currículum, 2. Educación Ambiental, Coeducación. Ed. del Consumidor y el Usuario. Colección de Materiales Curriculares para la Educación Infantil. Junta de Andalucía.
  • World Economic Forum (2021) Global Gender Gap Report 2021. https://www3.weforum.org