Efecto de distintas estrategias de presentación de feedback mediante vídeo en clases de Educación Física
- Palao Andrés, José Manuel
- Hernández, Elena
- Guerrero Cruz, Prudencia
- Ortega Toro, Enrique
ISSN: 1577-4015, 2014-0983
Ano de publicación: 2011
Número: 106
Páxinas: 26-35
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Apunts: Educación física y deportes
Resumo
L�objectiu d�aquest treball va ser estudiar l�efecte que tenen tres formes diferents de proporcionar la informació amb l�ajuda de vídeo sobre el nombre i tipus de feedbacks, l�aprenentatge actitudinal i la percepció dels alumnes en classes d�educació física en secundària. La mostra van ser tres grups de quart curs d�educació secundària obligatòria (53 alumnes de 15-16 anys) d�un centre d�ensenyament obligatori del sud-est d�Espanya. Es va utilitzar un disseny quasiexperimental intergrup amb pretest i posttest. Es va fer un tractament de cinc sessions. Les variables independents van ser la forma de proporcionar la informació i la persona encarregada de fer-ho. Les variables dependents van ser: a) el tipus i quantitat de feedback rebut pels alumnes; b) l�aprenentatge actitudinal; c) la percepció dels alumnes de la classe; i d) la percepció de l�actuació del professor durant les classes. Els resultats mostren que: a) quan s�utilitza el vídeo per donar informació es proporciona un nombre més gran de feedbacks als alumnes; b) quan s�utilitza el vídeo per impartir feedbacks, aquest és de tipus prescriptiu i correctiu, mentre que quan no s�empra el vídeo el tipus de feedback més utilitzat és el descriptiu; i c) quan l�alumne participa en la detecció i correcció d�errors es produeix un major aprenentatge actitudinal
Referencias bibliográficas
- Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M. T., Ureña, N., & Piñar, M. I. (2011). Influencia del programa de entrenamiento reflexivo sobre el conocimiento declarativo de un equipo de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(1), 19-28.
- Anguera, M. T., Blanco, A., Hernández-Mendo, A., & Losada, L. (2011). Diseños Observacionales: Ajuste y aplicación en psicología del deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 63-76.
- Armenteros, M., & Benítez, A. J. (2011). La integración de tecnología educativa en la formación del arbitraje de fútbol de élite: el uso del “Vídeo test interactivo”. Apunts. Educación Física y Deportes (105), 12-20.
- Behar, J. (1993). Sesgos del observador. En M. T. Anguera (Ed.), Metodología observacional en la investigación psicológica (pp. 27-76). Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.
- Calderón, A. (2007). Incidencia de la forma de organización sobre la cantidad y la calidad de la práctica, el feedback impartido, la percepción de satisfacción, y el aprendizaje, en la enseñanza de habilidades atléticas (Tesis doctoral). Universidad Católica San Antonio de Murcia, Murcia.
- Calderón, A., & Palao, J. M. (2005). Incidencia de la forma de organización de la sesión sobre el tiempo de práctica y la percepción de la motivación del aprendizaje de habilidades atléticas. Apunts. Educación Física y Deportes (81), 15-27.
- Calderón, A., Palao, J. M., & Ortega, E. (2005). Incidencia de la forma de organización sobre la participación, el feedback impartido, la calidad de las ejecuciones y la motivación en la enseñanza de habilidades atléticas. Cultura Ciencia Deporte, 3(1), 145-155.
- CARM (2007). Decreto 291/2007, de 14 de septiembre, por el que se establece el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia.
- Cervelló, E. M., & Santos-Rosa, F. J. (2000). Motivación en las clases de Educación Física: un estudio de la perspectiva de las metas de logro en el contexto educativo. Revista de Psicología del Deporte, 9(1-2), 51-70.
- Delgado M. A. (1990). Influencia de un entrenamiento docente durante las Prácticas Docentes sobre algunas de las Competencias del Profesor de Educación Física (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada.
- Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Römer, C. (1993). The role of deliberate practice in the acquisition of expert performance. Psychological Review, 100(3), 363-406. doi:10.1037/0033-295X.100.3.363
- García, T., Santos-Rosa, F. J., Jiménez, R., & Cervelló, E. M. (2005). El clima motivacional en las clases de Educación Física: una aproximación práctica desde la Teoría de Metas de Logro. Apunts. Educación Física y Deportes (81), 21-28.
- Harris, F. (2009). Visual technology in physical education using dartfish video analysis to enhance learning: An overview of the dartfish project in New Brunswick. Physical & Health Education Journal, 74(4), 24-25.
- Janelle, C. M., Champenoy, J. D., Coombes, S. A., & Mousseau, M. B. (2003). Mechanisms of attentional cueing during observational learning to facilitate motor skill acquisition. Journal of Sports Sciencies, 21(10), 825-838. doi:10.1080/0264041031000140310
- Magill, R. A. (1994). The influence of augmented feedback on skill learning depends on characteristics of the skill and the learner. Quest, 46(3), 314-327.
- Medina, J. (1995). Influencia de un entrenamiento docente basado en el trabajo en grupo durante la formación inicial del profesorado de Educación Física. Un estudio preeliminar (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada.
- Olusi, F. I. (2008). Using computer to solve mathematics by junior secondary school students in Edo State Nigeria. College Student Journal, 42(3), 748-756.
- Palao, J. M., & Pérez, R. (2010). Ejecución de la técnica de la carrera, conocimiento teórico, y percepción de eficacia en niños de edad escolar en función de su edad cronológica. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10(1), 71-80.
- Piéron, M. (1988). Didáctica de las actividades físico deportivas. Madrid: Gymnos.
- Piéron, M. (1992). La investigación en la enseñanza de las actividades físicas y deportivas. Apunts. Educación Física y Deportes (30), 6-19.
- Rikard, G. L. (1991). The short term relationship of teacher feedback and student practice. Journal of Teaching in Physical Education, 10(3), 275-285.
- Rikard, G. L. (1992). The relationship of teacher’s task refinement and feedback to student’s practice success. Journal of Teaching in Physical Education, 11(4), 349-357.
- Rink, E. (2006). Factors that influence learning. En E. Rink, Teaching Physical Education for Learning (pp. 22-34). New York: McGraw Hill.
- Romero, C. (1995). Incidencia de un programa de formación inicial del maestro especialista en Educación Física en los niveles de reflexión y toma de decisiones sobre la práctica docente (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada.
- Russell, W. (2007). Physical educator’s perceptions and attitudes toward interactive video game technology within the physical education curriculum. Missouri Journal of Health, Physical Education, Recreation and Dance, 17, 76-89.
- Salado, J., Bazaco, M. J., Ortega, E., & Gómez, M. A. (2011). Opinión de los entrenadores sobre distribución de contenidos técnicotácticos y pedagógicos en distintas categorías de baloncesto de formación. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 51-62.
- Silverman, S. (1994). Comunicating and motor skill learning: what we learn from research in the gymnasium. Quest, 46(3), 345-355.
- Silverman, S. (2005). Thinking long term: Physical Education’s role in movement and mobility. Quest, 57(1), 138-147. Silverman, S., Subramaniam, P., & Mays, A. (1998). Task structures, student practice, and skill in physical education. The Journal of Educational Research, 91(5), 298-306. doi:10.1080/00220679809597557
- Silverman, S., Tyson, L., & Krampitz, J. (1992). Teacher feedback and achievement in physical education: interaction with student practice. Teaching & Teacher Education, 8(4), 333-344. doi:10.1016/0742-051X(92)90060-G
- Silverman, S., Woods, M., & Subramanian, R. (1999). Feedback and practice in physical education: interrelationships with task structures and student skill level. Journal of Human Movement Science, 36, 203-224.
- Treasure, D. C., & Roberts, G. C. (2001). Students’ perceptions of the motivational climate, achievement beliefs, and satisfaction in physical education. Research Quartely for Exercise and Sport, 72(2), 165-175.
- Ureña, F., Soriano, L. M., Martínez, A., & Hernández, M. A. (1997). La Educación Física en Secundaria. Fundamentación teórica. Colección Educación Física en la reforma. Barcelona: Inde.
- Vernetta, M., & López, J. (1998). Análisis de diferentes categorías de feedback en dos formas organizativas del medio gimnástico. Motricidad. European Journal of Human Movement, 4, 113-129.
- Vernetta, M., Delgado, M. A., & López, J. (1996). Aprendizaje en gimnasia artística. Un estudio experimental con niños que analiza ciertas variables del proceso. Motricidad. European Journal of Human Movement, 2, 93-112.
- Viciana, J., Cervelló, E., Ramírez, J., San-Matías, J., & Requena, B. (2003). Influencia del feedback positivo y negativo en alumnos de secundaria sobre el clima ego-tarea percibido, la valoración de la EF y la preferencia en la complejidad de las tareas de clase. Motricidad. European Journal of Human Movement, 10, 99-115.
- Zetou, E., Tzetzis, G., Vernadakis, N., & Kioumourtzoglou, E. (2002). Modeling in learning two volleyball skills. Perceptual & Motor Skills, 94(3, parte 2), 1131-1142.