Validación de un instrumento para valorar la percepción del aprendizaje y el nivel de diversión del alumno en educación física.el semáforo

  1. Palao Andrés, José Manuel
  2. Hernández, Elena
Aldizkaria:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Argitalpen urtea: 2012

Alea: 12

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 25-32

Mota: Artikulua

DOI: 10.4321/S1578-84232012000100003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Beste argitalpen batzuk: Cuadernos de psicología del deporte

Laburpena

The aim of this study was to validate an instrument for assessing students´ learning perception and enjoyment in physical education class (the �traffic light�). The instrument of the �traffic light� consisted of two closed questions with three possible answers (How much have you learned? / How much have you enjoyed class?) related to students learning perception and enjoyment in physical education class. Students answer by marking the color that identified their perceptions of learning and enjoyment during the class (red = little, yellow = some, or green = much). Validation of the content through agreement and consensus of 10 expert judges. The expert judges gave the question of learning perception an assessment of 8.70 and the question of enjoyment perception an assessment of 8.80. Through the results obtained, the following conclusion can be established: the �traffic light� questionnaire has content validity for evaluating the student�s perception of learning and enjoyment in physical education classes. The instrument is appropriate for use in formal educational (it is fast and easy). Keywords: test, evaluation, formal education, student

Erreferentzia bibliografikoak

  • B.O.E. (2000). Real Decreto 1631/2000, de 28 de enero, por el que se crea la Comisión Nacional para la Protección de la Salud del Deportista.
  • Bulger, S. M., y Housner, L. D. (2007). Modified Delphi investigation of exercise science in physical education teacher education. Journal of Teaching in Physical Education, 26, 57-80.
  • Carretero-Dios, H., y Pérez, C. (2007). Normas para el desarrollo y revisión de estudios instrumentales: consideraciones sobre la selección de test en la investigación psicológica. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 863-882.
  • Casimiro, A. J. (1999). Comparación, evolución y relación de hábitos saludable, y condición física-salud en escolares entre final de educación primaria (12 años) y final de educación secundaria (16 años). Tesis doctoral. Universidad de Granada.
  • Castejón, F.J., Giménez, F.J., Jiménez, F., y López, V. (2003). Iniciacióndeportiva. La enseñanza y el aprendizaje comprensivo en el deporte. Sevilla: Wanceulen.
  • Cervelló, E. M; Jiménez, R; Del Villar, F.; Ramos, L. A., y Santos-Rosa, F. J. (2004). Goals orientations, motivational climate, equality, and discipline in Spanish physical education student. Perceptual and Motor Skills, 99, 271-283.
  • Delgado-Nogueras, M. A. (2001). La evaluación de la educación física, ¿yo te evalúo?, ¿tú me evalúas?, ¿antonimia didáctica? En Nuevas perspectivas de investigación en las ciencias del deporte. Cáceres: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura.
  • Duda, J. (2001). Achievement goal research in sport: pushing the boundaries and clarifying some misunderstandings. In G Roberts (Ed.): Advances in motivation in sport and exercises (pp. 129-182). Champaign: Human Kinetics.
  • Dunn, J. G., Bouffard, M., y Rogers, W. T. (1999). Assessing Item Content- Relevance in Sport Psychology Scale-Construction Research: Issues and Recommendations. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 3(1), 15-36.
  • Hassandra, M., Goudas, M., y Chroni, S. (2003). Examining factors associated with intrinsic motivation in physical education: a qualitative approach. Psychology of Sport and Exercise, 4, 211-223.
  • Hernández, E., Nortes, M. A., Leante, P., y Palao, J. M. (2009). Efecto de tres estrategias de enseñanza en la práctica sobre el aprendizaje de tres gestos de voleibol y la percepción del proceso en alumnos de secundaria. Lecturas: educación física y deportes, 131, 1-13.
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (1997). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.
  • McCaughtry, N., y Rovegno, I. (2003). Development of pedagogical content knowledge: moving from blaming students to predicting skilfulness, recognizing motor development, and understanding emotion. Journal of Teaching in Physical education, 22, 355-368.
  • McGrath, P.A., De Veber, L.L. y Hearn, M.T. (1985). Multidimensional pain assesment in children. En Fields HL, Dubner R, Cervero F, eds. Advances in pain research and therapy: proceedings from the 4th World Congress on Pain. New York: Raven Press, 9, 387-393.
  • Moreno, J. A., Vera, J.A., y Cervelló, E. (2006). Evaluación participativa y responsabilidad en Educación Física. Revista de Educación, 340, 731-754.
  • Ntounamis, N., Pensgard, A. M., Martín, C., y Pipe, K. (2004). An idiographic Analysis of Amotivation in Compulsory School Physical Education. Journal of Sport & Exercise Psychology, 26, 197-214.
  • Ortega, E., Calderón A., Palao, J. M., y Puigcerver, C. (2008). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la actitud percibida del profesor en clase y de un cuestionario para evaluar los contenidos actitudinales de los alumnos durante las clases de educación física en secundaria. Retos, 14, 22-29.
  • Ortega, E., Jiménez, J. M., Palao, J. M., y Sainz de Baranda, M. P. (2008). Diseño y validación de un cuestionario para valorar las preferencias y satisfacciones en jóvenes jugadores de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(2), 39-58.
  • Padilla, J. L., Gómez, J., Hidalgo, M. D., y Muñiz, J. (2007). Esquema conceptual y procedimientos para analizar la validez de las consecuencias del uso de los test. Psicothema,19(19), 173-178.
  • Palao, J. M. y Ruiz, E. (2003). Percepción de los alumnos universitarios del efecto de la modificación de variables en las formas jugadas en la iniciación al voleibol. En J.P. Fuentes y M. Bellido (Ed.), Actas del I Congreso Europeo FIEP (pp. 499-508). Diputación de Cáceres: Cáceres.
  • Sallis, J. F., Mckenzie, T. L., y Alcaráz, F. E. (1993). Habitual Physical activity and Elath-related physical fitness in fourth-grade children. American Journal of deseases in childhood, 147, 890-896.
  • Siendentop, D. (1998). Aprender a enseñar en educación física. Barcelona: Inde.
  • Silverman, S. (1985). Relationship of engagement and practice trials to student achievement. Journal and Teaching Physical Education, 5, 13-21.
  • Silverman, S., y Subramanian, P.R. (1999). Student attitude toward education and physical activity: a review of measurement issues and outcomes. Journal of Teaching in Physical Education, 19, 97-125.
  • Subramanian, P. R., y Silverman, S. (2000). Validation of scores from an instrument assessing student attitude toward physical education. Measurement in Physical Education & Exercise Science, 4(1), 29-43.
  • Thomas, J. R., y Nelson, J. K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Barcelona: Paidotribo.
  • Weinberg, R. S., y Gould, D. (1995). Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetcs.
  • Wiersma, L. D. (2001). Conceptualization and development of the sources of enjoyment in youth sport questionnaire. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 5(3), 153-177.
  • Xiang, P., McBridge, R., y Guan, J. (2004). Children 's motivation in elementary physical education: A longitudinal study. Research Quaterly for Exercise and Sport, 75(1), 71-80.