Stretching global activo en alumnos de educación secundariaEfectos sobre sobre la amplitud de movimiento

  1. Miguel Sánchez Moreno
  2. Juan Antonio Romero Jurado
Revue:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Année de publication: 2022

Número: 45

Pages: 961-969

Type: Article

D'autres publications dans: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Résumé

The aim of this study was to analyze the effects of 5 weeks of flexibility training using the type of global active stretching (SGA) on range of motion in a group of high school students. A total of 21 students belonging to a high school class were randomly assigned to a control (n = 10) or experimental (n = 11) group. The intervention consisted of 10 sessions over 5 weeks applying 20 minutes of coxofemoral closure SGA exercises. To evaluate the improvements in range of motion, a finger-ground evaluation test and a measurement of the active shoulder flexion angle (bilateral sagittal shoulder hyperflexion) were carried out; before (pre) and after (post) the intervention. In the control group, no significant differences were observed in the range of motion of the lower limb or in the angle of hyperflexion of the shoulder. However, the experimental subjects had significant improvements in both tests after the intervention. No significant differences were observed between groups. Therefore, it seems that the SGA method generates improvements at the level of range of motion in the upper and lower limbs and can be an innovative useful, and interesting proposal to apply during the cool down during Physical Education classes

Références bibliographiques

  • Albaladejo Monreal, Diego. (2015). Estudio del Síndrome de isquiosurales cortos (SIC) en escolares y la influencia de un programa de ejercicios de estiramiento
  • Almeida Jr, Heleno, De Souza, Raphael F, Aidar, Felipe J, Da Silva, Alisson G, Regi, Ricardo P, & Bastos, Afranio A. (2018). Global Active Stretching (SGA®) Practice for Judo Practitioners’ Physical Performance Enhancement. International journal of exercise science, 11(6), 364
  • Ashwell, K. (2015). Anatomía de los estiramientos. Kerkdriel, Países Bajos: Librero.
  • Behm, David G, Blazevich, Anthony J, Kay, Anthony D, & McHugh, Malachy. (2016). Acute effects of muscle stretching on physical performance, range of motion, and injury incidence in healthy active individuals: a systematic review. Applied physiology, nutrition, and metabolism, 41(1), 1-11.
  • Bronstein, J. (2009). La reeducación postural global (RPG) y el stretching global activo (SGA) en el tratamiento y en la prevención de las patologías de los músicos. Flautistico. Recuperado de: http://flautistico.com/articulos/rpg-y-sga-n-el-tratamiento-y-en-la-prevencion-de-las-patologias-de-los-musicos
  • García, P Useros, & Aranda, M Campos. (2011). Estiramientos analíticos y stretching global activo en clases de educación física. Fisioterapia, 33(2), 70-78.
  • Caparrós, R. (2014). Generalidades de artrología [diapositivas PowerPoint].
  • Florez, J. (2013). Reflejo miotático de estiramiento muscular. Apuntes de Neurofisiología. Recuperado de: http://ylang-ylang.uninorte.edu.co:8080/Objetos/medicina/apuntesneurofisiologia/reflejo%20miotatico.html
  • Franco, M. (2015). Estiramientos: la bailarina. Osteokids & adults. Recuperado de: https://osteokidsandadults.com/estiramientos-la-bailarina/
  • García, PU, & Campos, M. Estiramientos analíticos y stretching global activo en clases de educación física. Fisioterapia [Internet]. 2011; 33 (2): 70–8
  • González, I (2014). Lesiones de hombro: prevención y readaptación desde el equilibrio postural y artromuscular. Aplicación al portero de fútbol. Temadeporte. Recuperado de: http://temadeporte.blogspot.com/2014/05/lesiones-de-hombro-prevencion-y.html
  • González-Gálvez, N., Carrasco-Poyatos, M., Vaquero-Cristóbal, R., & Marcos-Pardo, P. J. (2022). Dolor de espalda en adolescentes: factores asociados desde un enfoque multifactorial (Back pain in adolescents: associated factors with a multifactorial approach). Retos, 43, 81-87. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.87389
  • Jayo-Montoya, J., Maldonado-Martín, S. y Loroño-Mugara, A. (2019). Efectos de diferentes programas de estiramientos en personas mayores de 55 años. Apunts Educación Física y Deportes, 136, 9-21.
  • Kay, Anthony D, & Blazevich, Anthony J. (2012). Effect of acute static stretch on maximal muscle performance: a systematic review. Medicine & Science in Sports & Exercise®, 44(1), 154-164.
  • Konrad, Andreas, Tilp, Markus, & Nakamura, Masatoshi. (2021). A Comparison of the Effects of Foam Rolling and Stretching on Physical Performance. A Systematic Review and Meta-Analysis. Frontiers in Physiology, 12(1666). doi: 10.3389/fphys.2021.720531
  • Korell, M. (2015). Relación entre las posturas de tratamiento y las cadenas de coordinación neuromuscular CCNM (cadenas musculares). RPG Latinoamérica [diapositivas PowerPoint] Recuperado de: https://es.slideshare.net/mekorell/cadenas-musculares-y-familias-de-posturas-46214087
  • Lloret, M. (2013). Anatomía aplicada a la actividad física y deportiva. Badalona, España: Paidotribo.
  • Loroño, A. (2018). Stretching Global Activo. Medicina Naturista. 12(1), 4-8.
  • Pandaz, A. (2018). Transportador Protractor. Recuperado de: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pandaz.protractor
  • Peñafiel, A. y Montenegro, D. (2018). Síndrome cruzado superior y su incidencia en condiciones dolorosas cervicales en el personal administrativo de la Universidad Técnica de Ambato. Universidad Técnica de Ambato. Recuperado de: http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/27366
  • Queipo, F. (2013). Tratar la causa a través de las cadenas musculares. Efisioterapia. Recuperado de: https://www.efisioterapia.net/articulos/tratar-causa-traves-cadenas-musculares
  • Ramón, J., Rodríguez, S., y Serrano, M. (2011). Valoración del síndrome cruzado superior y proponer un plan de manejo preventivo y kinesioterapeútico para los/las estudiantes de la unidad educativa UNE. Repositorio Institucional Universidad de Cuenca. Recuperado de: http://dspace.ucuenca.edu.ec/jspui/handle/123456789/3879
  • Rodríguez, P., Santonja, F., Canteras, M., Delgado, M., Fernández, J. y Balsalobre, J. (1999). Mejora de la extensibilidad isquiosural tras un programa escolar de estiramientos. Selección. 8(4), 157-164
  • Rodríguez García, PL, & Santonja Medina, F. (2000). Los estiramientos en la práctica físico-deportiva. Selección (Madr.), 191-205.
  • Rodríguez, P. y Santonja, F. (2001). Repercusiones posturales con los estiramientos en flexión de tronco y las pruebas de distancia desdos-planta y distancia dedos-suelo. Apunts Educación Física y Deportes, 68, 64-70.
  • Rojas, Gaston Eduardo Ibañez, Ribeiro, Ivana Leao, Inostroza, Patricio, Rojas, Daniela Margarita Vergara, & de Carvalho, Ricardo Souza. (2022). Ejercicios físicos diarios de intensidad moderada en el interior del aula mejora la fuerza de tren inferior y la agilidad en escolares: un estudio cuasi experimental. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación(44), 586-594.
  • Souchard, P. (2008). Stretching Global Activo (II). Badalona, España: Paidotribo.
  • Souchard PE. Stretching global activo. De la perfección muscular a los resultados deportivos. Fisioterapia y terapias Manuales. Barcelona: Editorial Paidotribo S.L.; 2006.
  • Souchard PE. Stretching global activo II. Fisioterapia y terapias manuales. Barcelona: Editorial Paidotribo S.L.; 2008