Mi piel, otro paisajeDeslocalización de significados en el territorio a través de una obra de Jenny Holzer

  1. Gutierrez-Mora, Dolores 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

ISSN: 2014-8992

Year of publication: 2022

Issue Title: June

Volume: 10

Issue: 2

Pages: 92-108

Type: Article

DOI: 10.17583/BRAC.8256 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

Abstract

This article analyses the use of text in a context of public art through a fragment of the projection Arno by Jenny Holzer. In this fragment, the words My skin are projected on a slope, lighting a part of it, establishing new relationships among its elements, introducing a new meaning, and showing the passing of time. Through the interpretation of this work and the connection with other related works of art, I propose a series of effects that help us understand the cultural complexity that operates on the territory. The effects analysed are de-contextualization, re-signification and the ephemeral. These effects allow us to perceive the reality from another perspective and to propose new ways to intervene in the space from a sensitive approach to the place.

Bibliographic References

  • Barthes, R. (1990). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Ediciones Paidós, Barcelona.
  • Baum, K. (2010). Nobody’s Property: Art, Land, Space. 2000-2010. Princeton University Art Museum, Princeton.
  • Blacksell, R. (2013). “From looking to reading: text-based conceptual art and typographic discourse”. Design Issues, 29(2), 60-81.
  • Buci-Glucksmann, C. (2006). Estética de lo efímero. Arena Libros, Madrid.
  • Careri, F. (2002). Walkscapes. El andar como práctica estética. Gustavo Gili, Barcelona.
  • De la Flor, F. (2009). Giro Visual. Editorial Delirio, Salamanca.
  • Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes toman posición. Antonio Machado Libros, Madrid.
  • Dufrenne, M. (1982). Fenomenología de la experiencia estética. Volumen II: La percepción estética. Fernando Torres Ed., Valencia.
  • Duque, F. (2008). Habitar la tierra. Abada Editores S.L., Madrid.
  • Duque, F. (2011). “Arte urbano y espacio público”. Res pública, 26, 75-93.
  • Heidegger, M. (2000). Carta sobre el humanismo. Alianza Ed., Madrid.
  • Hughes, G. (2006). “Power's Script: or, Jenny Holzer's Art after ‘Art after Philosophy’”. Oxford art journal, 29(3), 419-440.
  • Joselit, D., Simon J. & Salecl R. (1998). Jenny Holzer. Phaidon, Londres.
  • Kalyva, E. (2017). Image and Text in Conceptual Art: Critical Operations in Context. Springer.
  • Kotz, L. (2007). Words to be looked at: Language in the 1960s Art.The MIT Press, Massachusetts and London.
  • Krauss, R. E. (1996). La originalidad de la vanguardia y otros mitos modernos. Alianza Editorial.
  • Michaux, H. (2006). Ideogramas en China. Captar. Mediante trazos. Círculo de Bellas Artes, Madrid.
  • Mitchell, W. J. T. (2009). Teoría de la imagen. Ensayos sobre representación visual y verbal. Akal, Madrid.
  • Sennet, R. (1997). Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Alianza Ed., Madrid.
  • Toth, M. & D'Amato, J. (2003). Fashion icon: the power and influence of graphic design.Rockport, Gloucester.
  • Valente, J. A. (2001). La voz de José Ángel Valente: Poesía en la residencia. Publicaciones de la residencia de estudiantes, Madrid.
  • Virilio, P. (1998). La máquina de visión. Ediciones Cátedra, Madrid.