Progresión metodológica con soporte musical para un nuevo sistema de actividad física en tapiz rodante en adultosCinta dance . Estudio de caso

  1. Paloma Palma León
  2. Remedios Velasco Mérida
  3. África Calvo Lluch
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2022

Issue: 45

Pages: 1105-1112

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The general recommendation for exercise is either of moderate intensity for a minimum of 30 minutes, 5 days a week, or of vigorous intensity for a minimum of 20 minutes, 3 days a week (Cordero, Masiá, & Galve, 2014). Guided activities tend to increase people’s motivation for exercise according to Nielsen (2014) in the study by Pérez, García, Gómez, & Fernández (2018). We are looking to innovate in the fitness world through a new system of dance steps on a treadmill with the goal of proposing a methodological progression of teaching for a new guided exercise called Cinta Dance, carried out on a treadmill with accompanying music. Keeping in mind the existing literature, we developed a proposal in which two adult subjects answered a Scale for Mood Assessment (EVEA) questionnaire and were asked about the rating of perceived exertion (RPE) through Borg’s

Bibliographic References

  • Aparicio-Chueca, P., Elasri-Ejjaberi, A., & Triadó Ivern, X. M. (2018). La satisfacción de los usuarios de actividades dirigidas de los Centros deportivos municipales de Barcelona. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 27–34. https://doi.org/10.6018/sportk.343071
  • Bailando en la caminadora. (2019, 11 noviembre). [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Er8FAasg4vM
  • Bailando en la cinta de correr. (2020, 30 mayo). [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Tc1cbhRhkdA&t=10s
  • Barwood, M. J., Weston, N. J., Thelwell, R., & Page, J. (2009). A motivational music and video intervention improves high-intensity exercise performance. Journal of sports science & medicine, 8(3), 435.
  • Borg, E., & Kaijser, L. (2006). A comparison between three rating scales for perceived exertion and two different work tests. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 16(1), 57–69. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2005.00448.x
  • Cordero, A., Masiá, M. D., & Galve, E. (2014). Ejercicio físico y salud. Revista Española de Cardiología, 67(9), 748–753. https://doi.org/1016/j.recesp.2014.04.007
  • Chassé. (2019, 22 octubre). En Wikipedia, la enciclopedia libre. https://es.wikipedia.org/wiki/Chass%C3%A9
  • García-Sánchez, I., Pérez-Ordás, R., & Calvo-Lluch, A (2015). Expresión corporal. Una práctica de intervención que permite encontrar un lenguaje propio mediante el estudio y la profundización del empleo del cuerpo (Body expression. A practice of intervention that allows to find individual language with study of the. Retos, 23, 19–22. https://doi.org/10.47197/retos.v0i23.34561
  • García Sánchez, I., Pérez Ordás, R., & Calvo Lluch, F. (2015b). Iniciación a la danza como agente educativo de la expresión corporal en la educación física actual. Aspectos metodológicos (Initation to dance as an educational agent of body expression in the current physical education. Methodological aspects). Retos, 20, 33–36. https://doi.org/10.47197/retos.v0i20.34621
  • González, S. M., Erquicia, B. L., & González, S. M. (2007). MANUAL DE AERÓBIC Y STEP (Color - Libro+CD). Paidotribo. https://books.google.es/books?id=fJBQB9qE14sC&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
  • Lavcanska, V., Taylor, N. F., & Schache, A. G. (2005). Familiarization to treadmill running in young unimpaired adults. Human movement science, 24(4), 544-557.
  • Martín, M. (2000). Aeróbic y fitness: fundamentos y principios básicos. Librerías Deportivas Esteban Sanz. https://books.google.es/books?id=osF1hbfXciAC&pg=PA151&dq=progresi%C3%B3n+metodol%C3%B3gica+en+piramide+invertida+aerobic&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjJ1ZnK2ZnwAhWcA2MBHeoEBGMQuwUwAHoECAIQBw#v=onepage&q&f=false
  • Palomapalmaleon89. (2021, 29 abril). Progresión metodológica para TFG [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=944GwKe8a3k&feature=youtu.be
  • Pavčič, J., Matjačić, Z., & Olenšek, A. (2014). Kinematics of turning during walking over ground and on a rotating treadmill. Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation, 11(1), 127. https://doi.org/10.1186/1743-0003-11-127
  • Peñate, W. (2011). La escala de valoración del estado de ánimo (EVEA): análisis de la estructura factorial y de la capacidad para detectar cambios en estados de ánimo. Análisis y Modificación de Conducta, 36(153–154), 19–30. https://doi.org/10.33776/amc.v36i153-154.1058
  • American College of Sports Medicine and the American Heart Association Physical Activity and Public Health in Older Adults: Recommendation from the (ACSM/AHA). (2007). Geriatric Nursing, 28(6), 339–340.
  • https://doi.org/10.1016/j.gerinurse.2007.10.002
  • Segg, M. (2021, 1 febrero). INSISTIR QUE EL EJERCICIO FÍSICO ES MEDICINA BARATA Y EFICAZ CANSA: PRACTICARLO REJUVENECE. https://www.segg.es/actualidad-segg/2021/02/01/insistir-que-el-ejercicio-fisico-es-medicina-barata-y-eficaz-cansa-practicarlo-rejuvenece
  • Seiler, K. S., & Kjerland, G. O. (2006). Quantifying training intensity distribution in elite endurance athletes: is there evidence for an «optimal» distribution? Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 16(1), 49–56. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2004.00418.x
  • Schuch, F., Vasconcelos-Moreno, M., & Fleck, M. (2011). The impact of exercise on Quality of Life within exercise and depression trials: A systematic review. Mental Health and Physical Activity, 4(2), 43–48. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2011.06.002
  • Tapia-Serrano, M. A. Romero_Roso, L. Vaquero-Solis, M. Sánchez Miguel, P.A. (2021). Importancia de los hábitos relacionados con la salud en la composición corporal en los estudiantes de Educación Secundaria. Revista Española de Educación Física y Deportes, 432, 57-6.
  • Terry, P. C., Karageorghis, C. I., Saha, A. M., & D’Auria, S. (2012). Effects of synchronous music on treadmill running among elite triathletes. Journal of Science and Medicine in Sport, 15(1), 52-57.
  • Weman-Josefsson, K., Lindwall, M., & Ivarsson, A. (2015). Need satisfaction, motivational regulations and exercise: moderation and mediation effects. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 12(1), 1–3. https://doi.org/10.1186/s12966-015-0226-0