Los infortunios de la autoridad pedagógicaun estudio de caso

  1. Martín Criado, Enrique 1
  2. Alonso Carmona, Carlos 2
  3. Castillo Rojas-Marcos, Juan 3
  1. 1 Departamento de Sociología, Universidad Pablo de Olavide
  2. 2 Departamento de Sociología Aplicada, Universidad Complutense de Madrid
  3. 3 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Year of publication: 2022

Issue Title: Comprender las desigualdades educativas cincuenta años después de La Reproducción

Volume: 31

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.22325/FES/RES.2022.117 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RES. Revista Española de Sociología

Abstract

In Reproduction, the concept of pedagogical authority refers to the unquestioned acceptance of the content taught and the legitimacy of the educator. According to Bourdieu and Passeron, this authority would be a central element for the functioning of the school system. Based on qualitative research in a Spanish university, we investigate the conditions under which pedagogical authority is maintained or weakened. This authority is weakened for working-class students in professionalising degrees, as they oppose practical knowledge to school knowledge. But it also weakens, for all kinds of students, with the development of moral careers: pedagogical authority becomes weaker as the courses go on. This does not prevent students from studying: in the absence of intrinsic legitimisation, grades and credentials impose a discipline at work.

Bibliographic References

  • Citas Aggleton, P.J., & Whitty, G. (1985). Rebels without a cause? Socialization and subcultural style among the children of the new middle classes. Sociology of Education, 58(1), 60-72. https://doi.org/10.2307/2112541
  • Allec, S., & Jorro, A. (2009). L’autorité pedagogique de professeurs novices en situation d’EPS. Annales Scientifiques de l’Université de IASI, Roumanie, 13, 9. https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00429816/document
  • Alonso Carmona, C. (2021). Desajustes entre las percepciones familiares y docentes sobre la implicación parental. Un estudio etnográfico en la educación secundaria obligatoria. Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, 26(2), 1-22. https://doi.org/10.6035/recerca.5750
  • Barley, S. R. (1989). Careers, identities, and institutions: The legacy of the Chicago School of Sociology. En M. B. Arthur, D. T. Hall, & B. S. Lawrence, Handbook of career theory (Vol. 41, pp. 41-65). Cambridge University Press.
  • Baudelot, C., y Establet, R. (1990). El nivel educativo sube. Madrid: Morata.
  • Becker, H. S. (2009). Outsiders. Madrid: Siglo XXI.
  • Becker, H. S., Geer, B., & Hughes, E. C. (1968). Making the grade: The academic side of college life. Hoboken: John Wiley & Sons.
  • Bernstein, B. (1985). Clases sociales y pedagogías: Visibles e invisibles. Revista colombiana de educación, (15). https://doi.org/10.17227/01203916.5119
  • Bernstein, B. (1989). Clases, códigos y control, I. Madrid: Akal
  • Bourdieu, P., y Passeron, J.-C. (1977). La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.
  • Bourgin, J. (2011). Les pratiques d’enseignement dans l’université de masse: Les premiers cycles universitaires se scolarisent-ils ? Sociologie du travail, 53(1), 93-108. https://doi.org/10.4000/sdt.7066
  • Charle, C. (1994). La République des universitaires (1870-1940). Paris : Seuil.
  • Duru-Bellat, M. (2002). Les inégalités sociales à l’école: Genèse et mythes. Presses Universitaires de France.
  • Erlich, V. (1998). Les nouveaux étudiants. Un groupe social en mutation. Paris : Armand Colin.
  • Erikson, R., Goldthorpe, J. H., & Portocarero, L. (1979). Intergenerational class mobility in three Western European societies: England, France and Sweden. The British Journal of Sociology, 30(4), 415-441. https://doi.org/10.2307/589632
  • Goffman, E. (1970). Internados. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Goffman, E. (1971). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Harjunen, E. (2011). Students’ consent to a teacher’s pedagogical authority. Scandinavian Journal of Educational Research, 55(4), 403-424. https://doi.org/10.1080/00313831.2011.587325
  • Horowitz, H. L. (1987). Campus Life. Undergraduate Cultures from the End of the Eighteenth Century to the Present. University of Chicago Press.
  • Lapeyronnie, D., & Marie, J.-L. (1992). Campus blues: Les étudiants face à leurs études. Paris: Seuil.
  • Mann, M. (1970). The social cohesion of liberal democracy. American sociological review, 35(3), 423-439. https://doi.org/10.2307/2092986
  • Mann, S., & Robinson, A. (2009). Boredom in the lecture theatre: An investigation into the contributors, moderators and outcomes of boredom amongst university students. British Educational Research Journal, 35(2), 243-258. https://doi.org/10.1080/01411920802042911
  • Martín Criado, E. (1996a). Jóvenes de clase obrera y formación profesional: Racionalidades prácticas y estrategias. Revista de educación, (311), 235-252.
  • Martín Criado, E. (1996b). Las situaciones jocosas. Revista Internacional de Sociología, (15), 169-180.
  • Martín Criado, E. (2004). De la reproducción al campo escolar. En L. E. Alonso, E. Martin-Criado, y J. L. Moreno-Pestaña (Eds.), Pierre Bourdieu: Las herramientas del sociólogo (pp. 67-114). Madrid: Fundamentos.
  • Martín Criado, E. (2010). La escuela sin funciones: Crítica de la sociología de la educación crítica. Barcelona: Bellaterra.
  • Martín Criado, E. (2014). Mentiras, inconsistencias y ambivalencias. Teoría de la acción y análisis del discurso. Revista Internacional de Sociología, 72(1): 115-138.
  • McNeil, L. M. (1986). Contradictions of Control: School Structure and School Knowledge. London: Routledge.
  • Merchán Iglesias, F. J. (2005). Enseñanza, examen y control: Profesores y alumnos en la clase de historia. Barcelona: Octaedro.
  • Pace, J. L., & Hemmings, A. (2007). Understanding Authority in Classrooms: A Review of Theory, Ideology, and Research. Review of Educational Research, 77(1), 4-27. https://doi.org/10.3102/003465430298489
  • Pascarella, E. T., Pierson, C. T., Wolniak, G. C., & Terenzini, P. T. (2004). First-Generation College Students: Additional Evidence on College Experiences and Outcomes. The Journal of Higher Education, 75(3), 249-284. https://doi.org/10.1353/jhe.2004.0016
  • Pierella, M. P. (2015). La autoridad de los profesores universitarios: Un estudio centrado en relatos de estudiantes de letras. Educação e Pesquisa, 41(2), 427-442. https://doi.org/10.1590/S1517-97022015041589
  • Pike, G. R., & Kuh, G. D. (2005). First-and second-generation college students: A comparison of their engagement and intellectual development. The Journal of Higher Education, 76(3), 276-300. https://doi.org/10.1080/00221546.2005.11772283
  • Reay, D., David, M. E., & Ball, S. J. (2005). Degrees of choice: Class, race, gender and higher education. Stoke-on-Trent: Trentham Books.
  • Soulié, C. (2002). L’adaptation aux «nouveaux publics» de l’enseignement superieur: Auto-analyse d’une pratique d’enseignement magistral en sociologie. Sociétés contemporaines, 4(48), 11-39. https://doi.org/10.3917/soco.048.0011
  • Swidler, A. (2013). Organization without authority. Harvard University Press.
  • Terrail, J.-P. (2002). De l’inégalité scolaire. Paris: La Dispute.
  • Thin, D. (2002). L’autorité pédagogique en question. Le cas des collèges de quartiers populaires. Revue française de pédagogie, (139), 21-30. https://doi.org/10.3406/rfp.2002.2879
  • Tyack, D., y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía educativa. Un siglo de reformas en las escuelas públicas. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
  • Van Zanten, A. (2001). L’école de la périphérie: Scolarité et ségrégation en banlieue. Presses Universitaires de France.
  • Willis, P. (1988). Aprendiendo a trabajar. Madrid: Akal.