Propuesta didáctica para un centro de educación especial. Proyecto pasos saludables, caminos virtuales

  1. Vázquez Ramos, Francisco Javier 1
  2. Cini Cacchione, Evelyn Edith 2
  3. de Francisco Suero, Natalia 3
  4. Pérez Noval, Marta 4
  1. 1 El Valor de la Educación Física” y Universidad Pablo de Olavide. España.
  2. 2 CPEE Juan Luis Iglesias Prada. Especialista en Educación Física. España.
  3. 3 CPEE Juan Luis Iglesias Prada. Especialista en Educación Especial y Audición y Lenguaje. España
  4. 4 CPEE Juan Luis Iglesias Prada. Especialista en Audición y Lenguaje. España.
Zeitschrift:
EmásF: revista digital de educación física

ISSN: 1989-8304

Datum der Publikation: 2022

Nummer: 77

Seiten: 65-85

Art: Artikel

Andere Publikationen in: EmásF: revista digital de educación física

Zusammenfassung

Promoting healthy lifestyle habits in students by taking walks during Physical Education classes and after school hours, is the main objective of this project, as a way to alleviate the prevailing sedentary lifestyle in a large part of the educational community of a school. special education center. A coordinated program was designed that would be interesting for students and encourage them to do physical activity beyond PE classes. This is how a project arises that has allowed combining daily work with hiking, carrying out interdisciplinary work. As a result of this approach, two hiking routes were established as its central axes: the first refers to the Camino a Covadonga and the second to the Camino de Santiago, Camino del Norte. Project-Based Learning (PBL) is the methodological basis of the project. We speak of a "sociocultural project" (Contreras, 2017). Although this approach is enriched with elements of gamification and the TEACCH learning methodology. We consider the results and observations developed to be an innovative proposal, with a competence approach and valid to be replicated in similar educational contexts.

Bibliographische Referenzen

  • Carretero Gómez, J., Ena, J., Arévalo Lorido, J.C. Seguí Ripoll, J.M., CarrascoSánchez, F.J., Gómez-Huelgas, R., Pérez Soto, M.I., Delgado Lista, J., Pérez Martínez, P. La obesidad es una enfermedad crónica. Posicionamiento del grupo de trabajo de Diabetes, Obesidad y Nutrición de la Sociedad Española de Medicina Interna (SEMI) por un abordaje centrado en la persona con obesidad. Revista Clínica Española. 2021; 221(9):509-516
  • Delgado Noguera, M.A. Hacia una clarificación conceptual de los términos en didáctica de la educación física y el deporte. Revista de educación física. 1991; 40: 2-10.
  • Domingo Blázquez, S. Cómo evaluar bien Educación Física. El Enfoque de la evaluación formativa. 2017 Barcelona. Editorial Inde.
  • Enrique Reyes, R. Obesidad: epidemia del siglo XXI y su relación con la fertilidadObesity: an epidemic of the 21st century and its relation to fertility. Revista Médica Clínica Las Condes. 2021; 32(2):161-165.
  • Fariñas Guerrero, F., López Gigosos, R. M. Obesidad, inmunidad y vacunación. Vacunas. 2021; 22(3):180-188.
  • Fernández Río, J., De Las Heras, E., González, T., Trillo, V., Palomares, J. Gamification and physical education. Viability and preliminary views from students and teachers. Physical Education and Sport Pedagogy. 2020; 25(5): 509-524
  • Garrido, J. Programación de Actividades para Educación Especial. 2018 Madrid. Cepe Editorial.
  • Hongling, Z., Shuo, L., Run, H., Yi, Z., Jun, T., Jun, X., Pan, C., Bing, X. Effect of the TEACCH program on the rehabilitation of preschool children with autistic spectrum disorder: A randomized controlled trial. Journal of Psychiatric Research, 2021; 138:420-427.
  • Henriksson, H., Henriksson, P, Tynelius, P., Ekstedt, M., Berglind, D., Labayen, I., Ruiz, J., Lavie, C., Ortega, F. Cardiorespiratory fitness, muscular strength, and obesity in adolescence and later chronic disability due to cardiovascular disease: a cohort study of 1 million men. European Heart Journal. 2020; 41(15): 1503-1510.
  • Huguet Comelles, T. Aprender juntos en el aula: Una propuesta inclusiva. 2006 Barcelona. Editorial Graó.
  • Larraceleta González, A. Intervenciones focalizadas basadas en la evidencia dirigidas al alumnado con trastorno del espectro autista. Siglo Cero Revista Española Sobre Discapacidad Intelectual. 2018; 49(2): 73–87.
  • León Bazán, M.J., Henry Mejia, G., Barahona Herrejon, N.C. La Actividad Física Y El Deporte Como Estilo De Vida Para La integración Socio-Laboral De Empleados Con Discapacidad. Revista De Investigación Académica Sin Frontera: División De Ciencias Económicas Y Sociales. 2018; 28(11): 28-45.
  • López Pastor, V.M., Pérez Pueyo, A. Evaluación formativa y compartida en educación: experiencias de éxito en todas las etapas educativas. 2017 León: Universidad de León.
  • Martín López, M.M., Castro Martín, C. Educación 3.0: Metodologías innovadoras para el aula. 2020 Andalucía. Editorial Círculo Rojo.
  • Méndez Giménez, A. Autoconstrucción de materiales. En A. Pérez Pueyo, D. Hortigüela Alcalá, J. Fernández Ríos (Eds). Modelos pedagógicos en Educación Física: qué, cómo, por qué y para qué 2021, p. 273-299 . Universidad de León.
  • Méndez Giménez, A., Fernández Río, J., Méndez Alonso, D. Valoración de los adolescentes del uso de materiales autoconstruidos en educación física. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación. 2012; 22: 24-28.
  • Muñoz Jiménez, E.M., Garrote Rojas, D., Sánchez Romero, C. La práctica deportiva en personas con discapacidad: motivación personal, inclusión y salud. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología. 2017; 4(1): 145-152.
  • Onofre Contreras, J., García, D. El Aprendizaje basado en Proyectos en Educación Física. 2017 Barcelona. Editorial Inde.
  • Orlick, T. Juegos y deportes cooperativos. 1986 Madrid: Popular.
  • Pozuelos Estrada, F.J. Trabajo por proyectos en el aula: descripción, investigación y experiencias. 2017 Morón de la Frontera, Sevilla : [M.C.E.P.]
  • Schopler, E., Mesibov, G., Hearsey, K. Structured teaching in the TEACCH system. En E.Schopler y G.Mesibov (Eds.), Learning and Cognition in Autism. 1995; p.243-268). Nueva York: Plenum.
  • Vázquez Ramos, F. J. Una propuesta para gamificar paso a paso sin olvidar el currículum: modelo Edu-Game (A proposal to gamify step by step without forgetting the curriculum: Edu-Game model). Retos. 2020; 39: 811-819.
  • Viciana, J. Planificar en Educación Fisica. 2002 Barcelona: Inde.