El uso del ciclo del juego como variable pedagógica en las tareas de entrenamiento en fútbol

  1. Martín Babarro, Alberto 1
  2. Martínez Cabrera, Francisco Ignacio 2
  1. 1 Centro Universitario San Isidoro, Sevilla, España
  2. 2 Universidad Isabel I, Burgos, España
Revista:
Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

ISSN: 2340-8812 2254-4070

Año de publicación: 2022

Volumen: 0

Número: 11

Páginas: 350-360

Tipo: Artículo

DOI: 10.6018/SPORTK.478851 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Otras publicaciones en: Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

Resumen

The objective of this research is to know the effect that the introduction, in the design of tasks, of the complete game cycle (constant changes of attack-defense and defense-attack phases) causes on the kinematic behaviors of soccer players. Players (n=20) from an elite Spanish team were used (15.69 ± 1.14 years; 64.84 ± 6.04 kg. of weight; 1.71 ± 0.5 m. height). The different kinematic variables (relative total distance, relative accelerations, relative decelerations, relative player load, maximum speed and relative metabolic power) were compared in two types of tasks: a) task 1: with offensive phase and b) task 2: with offensive phase and defensive. The data showed that there were significant differences (p<.05) in all variables except relative decelerations and maximum speed. It can be concluded that use of training tasks where the attack and defense phases are carried out in a continuous manner increases the external load, being able to approximate more to the demands of the competition.

Referencias bibliográficas

  • Breslin, G.; Hodges, N.J.; Steenson, A., y Williams, A.M. (2012). Constant or variable practice: Recreating the especial skill effect. Acta Psychologica. 140(2), 154-157. http://dx.doi.org/10.1016/j.actpsy.2012.04.002
  • Bush, M., Barnes, C., Archer, D. T., Hogg, B., y Bradley, P. S. (2015). Evolution of match performance parameters for various playing positions in the English Premier League. Human movement science, 39, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.humov.2014.10.003
  • Cantos, J., y Moreno, F. (2018). Pedagogía no lineal como método de enseñanza de los comportamientos tácticos en los deportes de equipo, aplicación al rugby. Retos, 35, 402-406. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.63508
  • Cañadas, M., y García, J. (2005). Estudio de la metodología de entrenamiento utilizada en un equipo masculino de minibasket. En R. Martínez de Santos, S. J. Ibáñez, y L. M. Sautu (Coords.), III Congreso Ibérico de Baloncesto. Libro de Actas (pp. 92). Vitoria-Gasteiz: Avafiep-Fiepzaleak.
  • Cañadas, M., Ibáñez, S. J., García, J., Parejo, I., y Feu, S. (2012). Estudio de las fases de juego a través del análisis del entrenamiento deportivo en categoría minibasket. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 73-82.
  • Casamichana, D., y Castellano, J. (2010). Time-motion, heart rate, perceptual and motor behaviour demands in small-sides soccer games: effects of pitch size. Journal of Sports Sciences, 28(14),1615-1623. http://dx.doi.org/10.1080/02640414.2010.521168
  • Casamichana, D.; Castellano, J.; González-Morán, A.; García-Cueto, H., y García López, J. (2011). Demanda fisiológica en juegos reducidos de fútbol con diferente orientación del espacio. RICYDE. Revista Internacional Ciencias del Deporte, 23(7), 141-154.
  • Casamichana, D., Bradley, P. S., y Castellano, J. (2018). Influence of the Varied Pitch Shape on Soccer Players Physiological Responses and Time-Motion Characteristics During SmallSided Games. Journal of human kinetics, 64, 171–180. https://doi.org/10.1515/hukin-2017-0192
  • Chow, J. Y., Davids, K., Button, C., y Renshaw, I. (2015). Why do we what we do? In K. Davids et al. (Eds.) Nonlinear pedagogy in skill acquisition: An introduction (pp. 166-184). Routledge.
  • Dalen, T., Ingebrigtsen, J., Ettema, G., Hjelde, G. H., y Wisløff, U. (2016). Player Load, Acceleration, and Deceleration During Forty-Five Competitive Matches of Elite Soccer. Journal of strength and conditioning research, 30(2), 351-359. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000001063
  • Davids, K.; Button, C.; y Bennett, S. (2008). Dynamics of Skill Acquisition: A Constraints-led Approach. Champaign, Illinois. Human Kinetics.
  • Del Coso, J., Brito de Souza, D., Moreno-Perez, V., Buldú, J. M., Nevado, F., Resta, R., y López-Del Campo, R. (2020). Influence of Players' Maximum Running Speed on the Team's Ranking Position at the End of the Spanish LaLiga. International journal of environmental research and public health, 17(23), 8815. https://doi.org/10.3390/ijerph17238815
  • Falces, M., Casamichana, D., Sáez, E., Requena, B., Carling, C., y Suárez, L. (2015). The presence of the head coach during a small-sided game: effects on players´internal load and technical performance. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 41, 245-257.
  • Gamero, M. G., García-Ceberino, J. M., González-Espinosa, S., Reina, M., y Antúnez, A. (2017). Análisis de las variables pedagógicas en las tareas diseñadas para el balonmano en función del género de los docentes. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 13(3), 217-224.
  • García-Ceberino, J., Gamero, M., Reina, M., Feu, S., y Ibáñez, S. (2019). Estudio de la carga externa de las tareas de baloncesto en función de las fases de juego. Retos, 37, 540-545. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.71227
  • González-Espinosa, S., Ibáñez, S. J., y Feu, S. (2017). Diseño de dos programas de enseñanza del baloncesto basados en métodos de enseñanza-aprendizaje diferentes. E-balonmano.con: Revista de Ciencias del Deporte,13(2), 131-152.
  • Harley, J., Barnes, C., Portas, M., Lovell, R., Barrett, S., Paul, D., y Weston, M. (2010). Motion analysis of match-play in elite U12 to U16 age-group soccer players. Journal of Sports Sciences, 28(13), 1391-97.
  • Hill-Haas, S. V., Dawson, B., Impellizzeri, F. M., y Coutts, A. J. (2011). Physiology of Small-Sided Games Training in football. A systematic review. Sports Medicine, 41(3), 199- 220. https://doi.org/10.2165/11539740-000000000-00000
  • Lapresa, D., Arana, J., Garzón, B., Egüen, R., y Amatria, M. (2008). Enseñando a jugar “el fútbol”: Hacia una iniciación coherente. Logroño: Universidad de la Rioja y Real Federación Española de Fútbol.
  • Martínez-Cabrera, F.I. (2019). Valoración de las demandas de aceleración en el fútbol en función a la velocidad inicial, velocidad final y potencia metabólica. Tesis doctoral. Universidad Pablo de Olavide, Sevilla.
  • Martínez-Cabrera, F.I., Núñez-Sánchez, J. y Suarez-Arrones, L. (2013). Comparación de las demandas de carrera en fútbol 7 y fútbol 11 para las categorías de alevín, infantil y cadete. ICTS. International Conference in Team Sports. 18-19 Enero Sevilla España.
  • Martínez-Cabrera, F. I., y Núñez-Sánchez, F. J. (2018). The use of metabolic power to assess physical demands in soccer: how does it differ from the traditional approach through speed running? The Journal of sports medicine and physical fitness, 58(10), 1403-1411. https://doi.org/10.23736/S0022-4707.17.07563-6
  • Molina-Carmona, I., Gómez-Carmona, C., Bastida-Castillo, A., & Pino-Ortega, J. (2018). Validez del dispositivo inercial WIMU PRO para el registro de la frecuencia cardiaca en un test de campo. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 7(1), 81–86. https://doi.org/10.6018/321921
  • Moreira, R., Pinto, D., y Graça, A. (2007). A periodização do treino de atletas seniores em basquetebol. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, 7(Supl.1), 21-84.
  • Moreno, F.J., y Ordoño, E.M. (2009). Motor Learning and General Adaptation Syndrome. European Journal of Human Movement, 22, 1-21.
  • Moreno, F. J., y Ordoño, E. M. (2015). Variability and practice load in motor learning. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte, 39(11), 62-78. http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2015.03905
  • Passos, P. L., y Davids, K. (2015). Learning design to facilitate interactive behaviours in Team Sports. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 11(39), 18-32.
  • Passos, P., Araújo, D., y Davids, K. (2016). Competitiveness and the Process of Coadaptation in Team Sport Performance. Frontiers in psychology, 7.
  • Rampinini, E., Impellizzeri, F.M., Castagna, C., Abt, G., Chamari, K., Sassi, A., y Marcora, S. M. (2007). Factors influencing physiological responses to small-sided soccer games. Journal of Sport Sciences, 25(6), 659-666. http://dx.doi.org/10.1080/02640410600811858
  • Reche-Soto, P., Rojas-Valverde, D., Gómez-Carmona, C., Los Arcos, A., Rico-González, M., Pino-Ortega, J. (2020). Spatial Perception of Semi-Professional Soccer Players in Small Games: A Case of Study. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. In press.
  • Riley, M. A., Richardson, M., Shockley, K., y Ramenzoni, V. C. (2011). Interpersonal synergies. Frontiers in psychology, 2, 38.
  • Silva, P., Aguiar, P., Duarte, R., Davids, K., Araújo, D., y Garganta, J. (2014). Effects of pitch size and skill level on tactical behaviours of Association Football players during smallsided and conditioned games. International Journal of Sports Science & Coaching, 9(5), 993- 1006.
  • Travassos, B., Gonçalves, B., Marcelino, R., Monteiro, R., y Sampaio, J. (2014). How perceiving additional targets modifies teams’ tactical behavior during football small-sided games. Human Movement Science, 38, 241-250. https://doi.org/10.1016/j.humov.2014.10.005
  • Winter E. M., y Maughan R. J. (2009). Requirements for ethics approvals. Journal of Sports Sciences, 27(10), 985. https://doi.org/10.1080/02640410903178344