Sex and gender equality policies in education in three Southern European societiesThe cases of Andalusia and Valencian Community (Spain) and Portugal

  1. Venegas, Mar 3
  2. Villar-Aguilés, Alícia 1
  3. Santos, Sofia A. 2
  1. 1 Department of Sociology and Social Anthropology, University of Valencia, Spain
  2. 2 Centre for Educational Research and Intervention, University of Porto, Portugal
  3. 3 Department of Sociology, University of Granada, Spain
Revista:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Southern European Societies

Volume: 29

Número: 1

Páxinas: 137-151

Tipo: Artigo

DOI: 10.22325/FES/RES.2020.09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: RES. Revista Española de Sociología

Resumo

Gender mainstreaming is an international strategy in Europe relating to gender equality using an intersectional approach. It deals, specifically, with new challenges for sexuality and diversity in education. From within this context, this paper focuses on two goals. The first is to analyse sex and gender equality policies in education, since the 2000s, in three Southern European societies: Andalusia and Valencian Community, in Spain, and Portugal. The second goal is to arrive at some comparative conclusions about the recent developments in sex and gender equality policies in education in these three societies. We end with some comparative conclusions. First, there is the political orientation of governments, which seems to be of relevance. Second, there are the policies and plans reviewed, which show a move from (binary) gender equality to a more inclusive gender equality that intersects with sexuality and diversity. Sexuality education, already available in Portugal, is still absent from Spanish schools. These three experiences can inform European public policies.

Referencias bibliográficas

  • Agencia Andaluza de Evaluación Educativa (AGAEVE) (2014). Estudio sobre evaluación del I Plan de Igualdad entre Hombres y Mujeres en Educación. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • APAV – Associação Portuguesa de Apoio à Vitima (2017). Estatísticas APAV. Relatório anual 2017, (en línea). https://apav.pt/apav_v3/images/pdf/Estatisticas_APAV_Relatorio_Anual_2017.pdf , accesso 31 de Octubre de 2018.
  • Arnot, M. (2003). Sociologia da pedagogia de Basil Bernstein. Diálogos femininos e elaborações feministas. Educação, Sociedade e Educação, 19, 7-48.
  • Beaumont, K., Maguire, M. (2013). Policies for Sexuality Education in the European Union. Policy Department C - Citizens' Rights and Constitutional Affairs: European Parliament.
  • Beauvoir, S. (1949). Le deuxième sexe. Paris: Gallimard.
  • Bourdieu, P., Passeron, J. C. (2003). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Madrid: Siglo XXI Editores.
  • Bustelo, M. (2016). Three decades of state feminism and gender equality policies in multi-governed spain. Sex Roles, 74(3-4), 107-120.
  • Carbin, M., Edenheim, S. (2013). The intersectional turn in feminist theory: A dream of a common language? European Journal of Women’s Studies, 20(3), 233–248.
  • Consejería de Educación (2018). Colección Plan de Igualdad (en línea). http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/web/portal-de-igualdad/coleccion-plan-de-igualdad, accesso 17 de Enero de 2018.
  • Consejería de Educación (2016). II Plan Estratégico de Igualdad de Género en Educación 2016-2021. Colección Plan de Igualdad 12. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • Consejería de Educación (2005). I Plan de Igualdad entre Hombres y Mujeres en Educación. Colección Plan de Igualdad 1. Sevilla: Junta de Andalucía.
  • Council of Europe (CE) (2013). Sex/sexuality education – Personal development, prevention of discrimination and violence. Pestalozzi Programme (en línea). https://www.coe.int/en/web/pestalozzi/sexed, accesso 17 de Enero de 2018.
  • Cruells, M., Coll-Planas, G. (2013). Challenging equality policies: The emerging LGBT perspective. European Journal of Women’s Studies, 20(2), 122–137.
  • Duru-Bellat, M. (2011) La diversité: esquisse de critique sociologique. Notes & Documents, 03, Paris, OSC, Sciences Po/CNRS (en línea). https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00830016/document, accesso 28 de Marzo de 2012.
  • EIGE (European Institute for Gender Equality) (2018c), Definition of Diversity (en línea). http://eige.europa.eu/rdc/search?t=diversity&op=Search, accesso 20 de February de 2018.
  • European Commission (2017). 2017 Report on Equality between Women and Men in the European Union. Belgium: UE.
  • Fonseca, L., Araújo, HC., Santos, S.A. (2012). Sexualities, teenage pregnancy and educational life histories in Portugal: experiencing sexual citizenship? Gender and Education, 24, (6), 647-664.
  • Fonseca, L., Santos, S.A. (Orgs.) (2015b). Sexualidades, Gravidez e Juventude: Relações sociais e educativas. Porto: Afrontamento.
  • FRA (2013). European Union lesbian, gay, bisexual and transgender survey. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
  • FRA (2014). Being Trans in the EU. Luxemburg: Publications Office of the European Union. DOI:10.2811/8446
  • Jacquot, S. (2016). European Union Gender Equality Policies Since 1957, Encyclopédie pour une histoire nouvelle de l'Europe (en línea). http://ehne.fr/en/node/1125, accesso 28 de Abril de 2018.
  • Kuhar, R., Paternotte, D. (2017). Anti-Gender Campaigns in Europe Mobilizing against Equality. Londres: Rowman & Littlefield International.
  • Lister, R. (2004). Citizenship and gender. En K. Nash, K, A. Scott, (Eds.), The Blackwell companion to political sociology (pp. 323-333). Oxford: The Blackwell publishing.
  • Lombardo, E., Verloo, M. (2009), Institutionalizing Intersectionality in the European Union? International Feminist Journal of Politics, 11:4, 478-495.
  • OMA Observatorio das Mulheres assassinadas (2017). União de Mulheres Alternativa e Resposta (en línea). http://www.umarfeminismos.org/images/stories/oma/2017/OMA_Relat%C3%B3rio_Preliminar_20_de_Novembro_de_2017.pdf , acceso 31 de Octubre de 2018.
  • Ortbals, C. D. (2008). Subnational politics in spain: New avenues for feminist policymaking and activism. Politics & Gender, 4(1), 93-119.
  • Parker, R., Wellings, K., Lazarus, J.V. (2009). Sexuality education in Europe: an overview of current policies. Sex Education, 9 (3), 227-242.
  • Perry, L. B. (2009). Conceptualizing Education Policy in Democratic Societies. Educational Policy, 23(3), 423-450.
  • Plummer, K. (2003). Intimate citizenship - private decisions and public dialogues. Seattle and London: University of Washington Press.
  • Regional Ministry of Education (2005). I Plan on Equality between Men and Women. Seville: Junta de Andalucía (en línea). http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/abaco-portlet/content/47f2db05-7777-488b-90b9-f35e30850766, acceso 28 de Junio de 2006.
  • Richardson, D., and Monro, S. (2012). Sexuality, equality & diversity. New York: Palgrave Macmillan.
  • Richardson, D. (2001). Extending citizenship: cultural citizenship and sexuality. En N. Stevenson (Ed.), Culture & citizenship (pp.153-166). London: Sage.
  • Santos, S.A. (2018). La ciudadanía sexual e íntima como espacio para el reconocimiento de la igualdad sexual y de género en la educación sexual. En M. Venegas, P. Chacon-Gordilho, A. Fernandez (Eds.), De la igualdade de género à la igualdade sexual y de género (pp.185-204). Madrid: Editorial Dykinson.
  • Santos, SA (2015). School-based sex education under the spotlight of sexual and intimate citizenship: a focus on Portugal and England. Phd Thesis. FPCEUP, Porto, Portugal.
  • Santos, S., Fonseca, L. (2013). Olhares educativos sobre saúde sexual: jovens confrontam direitos sexuais e íntimos. En C. Nogueira, S. Magalhães (Orgs.). Género e Saúde. Novas (in)visibilidades. APEM e Afrontamento.
  • Santos, S. A., Araújo, H. C. & Fonseca, L. (2012). Sex education and the views of young people on sex and gender in Portuguese schools. Educação, Sociedade & Culturas, 35, 29-44.
  • Subirats, M., Pérez, E. Canales, A.F. (2013). Género y Educación. En C. Díaz, S. Dema, Sociología y género (pp.201-252) Madrid: Tecnos.
  • Venegas, M. (2018b). “El romance adolescente. Un análisis sociológico de la política afectivosexual en la adolescencia”. Papers. Revista de Sociología, 103(2), 255-279. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2213
  • Venegas, M. (2018a). Introducción. De la igualdad de género, a la igualdad sexual y de género- En M. Venegas, P., Chacón-Gordillo, A., Fernández-Castillo (eds.). De la igualdad de género a la igualdad sexual y de género (pp.11-25). Madrid: Dykinson.
  • Venegas, M. and Villar-Aguilés, A. (2018). De las políticas de igualdad entre mujeres y hombres, a las políticas de igualdad en la diversidad de género en educación. Una aproximación comparada entre los casos andaluzes y valenciano. Paper presented at the Midterm Meeting of the Spanish Committee of Sociology of Gender, FES, València, España.
  • Venegas, P., Chacón-Gordillo, A., Fernández-Castillo (eds.) (2018). De la igualdad de género a la igualdad sexual y de género. Madrid: Dykinson.
  • Venegas, M. (2013c). Amor, sexualidad y adolescencia. Sociología de las relaciones afectivosexuales. Granada: Editorial Comares.
  • Venegas, M. (2013b). La educación afectivosexual en el marco de la educación para la ciudadanía democrática y los derechos humanos. RASE. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 6 (3), 408-425.
  • Venegas, M. (2013a). Sex and relationships education and gender equality: recent experiences from Andalusia (Spain), Sexuality Education: Sexuality, Society and Learning, 13 (5), 573-584. https://doi.org/10.1080/14681811.2013.778823
  • Venegas, M. (2011). El modelo actual de educación afectivosexual en España. El caso de Andalucía. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação, 5:3, 1-10.
  • Verloo, M. (2006). Multiple Inequalities, Intersectionality and the European Union. European Journal of Women’s Studies, 13(3): 211–228.
  • Villar-Aguilés, A. (2018). Coeducación, apuesta por la libertad, reseña del libro de Marina Subirats (2017). Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 11(1), 186-188.
  • Weeks, J. (1998). Sexuality. London: Routledge.
  • World Health Organization [WHO] (2010). Standards for Sexuality Education in Europe. Cologne: Regional Office for Europe and Federal Centre for Health Education.
  • Young, I. (1997). Intersecting voices. Dilemmas of gender, political philosophy and policy.Princeton: Princeton University Press.
  • WHO (2010). Standards for Sexuality Education in Europe. Cologne: Federal Centre for Health Education.