Eficacia del programa gradior para la estimulación cognitiva de personas con alzheimer

  1. María Isabel Barrientos-García
  2. Evaristo Barrera-Algarín
Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Ano de publicación: 2022

Número: 46

Páxinas: 151-160

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Resumo

Abstract. The main objective of this research is to analyse the relationship between the Gradior software and the improvement or maintenance of the cognitive level in elder people with Alzheimer's disease. Using a quasi-experimental methodology, a group of 8 subjects using the Gradior programme as cognitive stimulation therapy and a control group (8 subjects) with traditional cognitive stimulation without support software were analysed. The sample comes from an Elderly Care Home and a Diurnal Stay Unit, with subjects in the different stages of the disease, excluding those subjects with a level of impairment that could impede communication and execution of scales. A self-made sociodemographic questionnaire (reliability r= .863) and the Minimental State Examination (MMSE) scale, administered in two moments (pre-test and post-test) were used. Through a Spearman-type correlational analysis (statistical significance of p < .001), the non-parametric Mann-Whitney U test, and independent samples t-test (confirmation of alternative hypothesis H1, with a significance value of p= .001 in both measures), it can be affirmed that there is a relationship between the improvement of cognitive impairment and the use of the Gradior software. These conclusions are an enriching element for the different professionals who have intervened through cognitive stimulation with those subjects with Alzheimer's disease.

Referencias bibliográficas

  • Araque-Martínez, M., Ruiz-Montero, P., & Artés-Rodríguez, E. (2021). Efectos de un programa de ejercicio físico multicomponente sobre la condición física, la autoestima, la ansiedad y la depresión de personas adultas-mayores. Retos, 39, 1024-1028. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.83282
  • Caroppo, A., Leone, A., Siciliano, P., Sancarlo, D., D’Onofrio, G., Greco, A., . . . Pistoia, M. (2016). Design and evaluation of an ICT platform for cognitive stimulation of Alzheimer’s disease patients. En S. Verlag (Ed.), 2nd EAI International Conference on Smart Objects and Technologies for Social Good, GOODTECHS 2016, (págs. 106-115). Venecia.
  • De Luca, R., Leonardi, S., Russo, M., Aragona, B., Torrissi, M., Maggio, M. G., . . . Clabrò, R. S. (2018). Improving Cognitive Function in Patients with Stroke: Can Computerized Training Be the Future? Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases, 24(4), 1055-1060.
  • Deep, A., & Jaswal, R. (2017). Role of management & virtual space for the rehabilitation of children affected with cerebral palsy: A review. 4th IEEE International Conference on Signal Processing, Computing and Control, (págs. 293-299). Haryana.
  • Des Roches, C. A., Balachandran, I., Ascenso, E. M., Tripodis, Y., & Kiran, S. (2015). Effectiveness of an impairment-based individualized rehabilitation program using an iPad-based software platform. (F. M. A., Ed.) Frontiers in Human Neuroscience, 8. doi:10.3389/fnhum.2014.01015
  • Fasilis, T. P.-S. (2018). A pilot study and brief overview of rehabilitation via virtual environment in patients suffering from dementia. Psychiatrike = Psychiatriki, 29, 42-51.
  • Fernández-Calvo, B., Rodríguez-Pérez, R., Contador, I., Rubio-Santorum , A., & Ramos, F. (2011). Eficacia del entrenamiento cognitivo basado en nuevas tecnologías en pacientes con demencia tipo Alzheimer. Psicothema, 23(1), 44-50.
  • Fumero Vargas, G. (2015). Usabilidad de un programa de Rehabilitación Neuropsicológica por ordenador "Gradior" en personas con enfermedad grave y prolongada. Tesis doctoral, Salamanca.
  • Gamito, P., Oliveira, J., Morais, D., Coelho, C., Santos, N., Alves, C., . . . Brito, R. (2019). Cognitive Stimulation of Elderly Individuals with Instrumental Virtual Reality-Based Activities of Daily Life: Pre-Post Treatment Study. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 22(1), 69-75.
  • García, J. A. (2017). Eficacia de la rehabilitación del reconocimiento de emociones combinada con estimulación cognitiva en personas con enfermedad de Alzheimer. Tesis doctoral, Universidad de Salamanca, Salamanca.
  • Ge, S., Zhu, Z., Wu, B., & McConnell, E. S. (2018). Technology-based cognitive training and rehabilitation interventions for individuals with mild cognitive impairment: A systematic review. BCM Geriatrics, 18(213).
  • Ginarte-Arias, Y (2002). Rehabilitación cognitiva. Aspectos teóricos y metodológicos. Rev Neurol, 35(9): 870-876.
  • Gómez-Fernández, L. (2000). Plasticidad cortical y restauración de funciones neurológicas: una actualización sobre el tema. Rev Neurol, 31(8): 749-756.
  • González Palau, F. (2012). Eficacia de un programa de entrenamiento físico y cognitivo basado en nuevas tecnologías en población mayor saludable y con signos de Deterioro Cognitivo Leve: Long Lasting Memories. Salamanca. Recuperado el 21 de marzo de 2019, de https://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/121167
  • Gónzalez-Palau, F.; Franco, M.; Toribio, J. M.; Losada, R.; Parra, E. & Panagiotis, B. (2013). Designing a Computer-based Rehabilitation Solution for Older Adults: The Importance of Testing Usability. PsychNology Journal, 11(2), 119-136.
  • Guerrero, G. (2017). Validación de una plataforma de rehabilitación cognitiva en pacientes con demencia.Tesis doctoral, Universidad de Málaga, Málaga.
  • Harvey, P. (2014). What is the evidence for changes in cognition and functioning over the lifespan in patients with schizophrenia? J Clinic Psychiatry, 34.
  • Hwang, J.-H., Cha, H.-G., Cho, Y.-S., Kim, T.-S., & Cho, H.-S. (2015). The effects of computer-assisted cognitive rehabilitation on Alzheimer’s dementia patients memories. Journal of Physical Therapy Science, 2921-2923. doi:https://doi.org/10.1589/jpts.27.2921
  • Li, K.; Alonso, J.; Chadha, N. & Pulido, J. (2015). Does generalization occur following computer-based cognitive retraining? - An exploratory study. (T. a. Ltd, Ed.) Occupational Therapy in Health Care, 29(3), 283-296. doi:10.3109/07380577.2015.1010246
  • Lobo, A., Saz, P., Marcos, G., Dia, J., de la Camara, C., & Ventura, T. (1999). Revalidation and standardization of the cognition mini-exam (first Spanish version of the Mini-Mental Status Examination) in the general geriatric population. Medicina Clínica, 112(20), 767-774.
  • Martínez, N., Santaella, E., Rodríguez, A. (2021), Beneficios de la actividad física para la promoción de un envejecimiento activo en personas mayores. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 39. 829-834. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.74537
  • Matsuda, Y.; Marimoto, T.; Furukawa, S.; Sato, S.; Hatsuse, N.; Iwata, K., . . . Ikebuchi, E. (2018). Feasibility and effectiveness of a cognitive remediation programme with original computerised cognitive training and group intervention for schizophrenia: a multicentre randomised trial. Neuropsychological Rehabilitation, 28(3), 387-397.
  • Monaco, A., Sforza, G., Amoroso, N., Antonacci, M., Bellotti, R., de Tommaso, M., . . . Tnagaro, S. (2019). The PERSON project: a serious brain-computer interface game for treatment in cognitive impairment. Health and Technology, 9(2), 123-133. doi:10.1007/s12553-018-0258-y
  • Navalón Alcañiz, R., & Martínez González-Moro, I. (2020). Valoración del grado de deterioro funcional y fragilidad en adultos mayores activos. Retos, 38, 576-581. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.78252
  • Nuviala , R., Pérez, R., Morán, G., & Falcón, D. (2021). Incidencia del género y la edad sobre la calidad, satisfacción y valor percibido de los usuarios de actividades deportivas organizadas (Incidence of gender and age on the quality, satisfaction and perceived value of users of organized sports activities). Retos, 42, 37-46. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.83480
  • Ojeda, N., Peña, J., Bengoetxea, E., García, A., Sánchez, P., Segarra, R., . . . Eguíluz, J. I. (2012). REHACOP: Programa de rehabilitación cognitiva en psicosis. Revista de Neurología, 54, 337-342.
  • OMS. (2020). Recuperado el 14 de enero de 2020, de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/dementia
  • Párraga, J., Latorre, P., Cabrera, J., Salazar, C., Villar, M., Moreno, R., Serrano, V., & Lozano, E. (2021). ¿Pueden los videojuegos mejorar el equilibrio en mujeres mayores de 60 años? (Can videogames improve balance in women over 60 years?). Retos, 42, 211-218. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.85931
  • Pérez, B. (2014). ¿El Futuro de los Recuerdos? Estimulación cognitiva No Farmacológica con el apoyo de las TIC para enfermos de Alzheimer y otras demencias. En J. L. Hernández Huerta, En torno a la Educación Social. Estudios, reflexiones y experiencias (págs. 93-104). Salamanca: FahrenHouse.
  • Pérez-Turiel, J., Franco-Martín, M., Fraile, J. C., Parra, E., & Viñas, P. (2017). First results on the joint of e2rebot and gradior to improve cognitive abilities. doi:10.1007/978-3-319-46669-9_211, 1294.
  • Pulido, R., & Ramírez, M. (2020). Actividad física, cognición y rendimiento escolar: una breve revisión desde las neurociencias (Physical Activity, cognition, and academic performance: a brief review from the neurosciences). Retos, 38, 868-878. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72378
  • Ramalho, A., Petrica, J., Serrano, J., Paulo, R., Duarte-Mendes, P., & Rosado, A. (2021). Consecuencias del comportamiento sedentario en el bienestar psicosocial: un estudio cualitativo con personas mayores que viven en Portugal (Consequences of sedentary behavior on psychosocial well-being: a qualitative study with older adults living in Port. Retos, 42, 198-210. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86299
  • Robert, P., König, A., Amieva, H., Andrieu, S., Bremond, F., Bullock, R., . . . Manera, V. (2014). Recommendations for the use of serious games in people with Alzheimer's disease, related disorders and frailty. Frontiers in Aging Neuroscience, 6(54).
  • Rodrigues, M., Figueiredo, L., de Lira, C. A., Laporta, L., & Costa, G. (2022). Procesos cognitivos en pequeños juegos (Cognitive processes in small-sided games). Retos, 44, 897-906. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90369
  • Romero, N., Romero, O., González, A. (2021). Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. Actividad física y funciones cognitivas en personas mayores, Retos, 39. 1017-1023. file:///C:/Users/ebaralg/Downloads/79960-Texto%20del%20art%C3%ADculo-270078-3-10-20201010.pdf
  • Rosa, M., Marinho, R., Gordo, S., & Pocinho, R. (2022). El juego como sistema de evaluación en ancianos institucionalizados - estudio piloto (Game performance to assess elderly people in long term care – a pilot study). Retos, 43, 370-378. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89551
  • Sharifi, V., Sedighnia, A., Ataie, S., Tabatabaee, M., & Tehranidoost, M. (2016). The effect of a computer-assisted cognitive remediation on improving cognitive functions in patients with schizophrenia: A before-after study. (M. U. Sciences, Ed.) Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 10(4).
  • Talavera, J.O & Rivas-Ruiz, R. (2011). Investigación clínica V. Tamaño de muestra. Rev Med Inst Mex Seguro Soc, 49(5), 517-22.
  • Toribio-Guzmán, J. M., Parra Vidales, E., Viñas Rodríguez, M. J., Bueno Aguado, Y., Cid Bartolomé, M. T., & Franco-Martín, M. A. (2018). Rehabilitación cognitiva por ordenador en personas mayores: programa Gradior. Universidad de Salamanca. doi:http://dx.doi.org/10.14201/aula2018246175
  • Villalba, S. & Espert, R. (2014). Estimulación cognitiva: una revisión neuropsicológica. Therapeía, 6, 73-93.