Effect of a gamified physical education program on jumping ability

  1. José Manuel Cenizo-Benjumea
  2. Francisco Javier Vázquez-Ramos
  3. Soledad Ferreras-Mencía
  4. Javier Galvez-Gonzalez
Zeitschrift:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Datum der Publikation: 2022

Nummer: 46

Seiten: 358-367

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Zusammenfassung

The work analyzed the effect of a gamified program called "Salticity" more than 10 sessions (5 weeks) in the Physical Education schedule to improve the ability to jump in 8- and 11-year-old schoolchildren (100 boys and 98 girls). The scores obtained at three measures (in first, fifth and tenth sessions) were analyzed taking into account gender using a repeated measures analysis of variance. It is observed that the mean score in the first is significantly lower (p < .001) than in the fifth and tenth and the fifth with respect to the tenth (p <.001). Boys show higher scores than girls in the first and tenth (p < .05), the difference being greater in the last. Changes in the locomotion range of the 3JS test (Jump, Turn and Run test), as well as in countermovement jumping ability (CMJ) and horizontal jump (SH) were measured. After the intervention, there was a significant change (p <.001) in all variables. Sex is only related, according to the proposed regression model, with the change in SH, being less in youngest (p <.001).). Age correlates negatively with the change in CMJ and positively with the Locomotion domain and the jump and turn tests. It is concluded that this gamified proposal is an example to develop motor and physical condition jump in schoolchildren.

Bibliographische Referenzen

  • American College of Sports Medicine (ACSM) (2011). Position Stand. Quantity and Quality of Exercise for Developing and Maintaining Cardiorespiratory, Musculoskeletal, and Neuromotor Fitness in Apparently Healthy Adults: Guidance for Prescribing Exercise. Medicine and Science in Sports and Exercise, 43(7), 1334-1359.
  • Ayén, F. (2017). ¿Qué es la gamificación y el ABJ? Íber Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 86, 7-15
  • Bisquerra, R. (2012). Metodología de la investigación educativa. Madrid: Muralla.
  • Bogdanis, G., Tsoukos, A., Kaloheri, O., Gerasimos, G., Veligekas, P., & Brown, L. (2017). Comparison between unilateral and bilateral plyometric training on single- and double-leg jumping performance and strength. Journal of Strength and Conditioning Research, 33(3) /633–640. DOI: 10.3390/sports7050116
  • Bovi, F., Palomares, A., & González, J. (2008). Evaluación y contraste de los métodos de enseñanza tradicional y lúdico. Apunts Educación Física y Deportes, 94(4), 29-36.
  • Brito, M., Góis, C., da Rocha, D., da-Silva, M., Pessôa, M., Maciel, G., Silva, G., Cecília, R.,…, & Moura, M. (2020). Plyometric training increases gross motor coordination and associated components of physical fitness in children. European Journal of Sport Science, (In press).
  • Burns, F., Fa, Y., Fang, Y., Hannon, J., & Brusseau, T. (2017). Effect of a 12-Week Physical Activity Program on Gross Motor Skills in Children. Perceptual and Motor Skills, 124, 1121-1133. DOI: 10.1177/0031512517720566
  • Castañer, M., & Camerino, O. (2013). Educación Física en la Educación Primaria. Barcelona. España: Inde.
  • Cenizo, J., Ravelo, J., Ramírez, J., & Fernández, J. (2016). Design and validation of assessment tool for motor coordination in primary education. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(62), 203-219. http://dx.doi.org/10.15366/rimcafd2016.62.002
  • Cenizo, J., Ravelo, J., Ramírez, J., & Fernández, J. (2017). Test de coordinación motriz 3JS: Cómo valorar y analizar su ejecución. Retos, 32, 189-193. DOI: 10.47197/retos.v0i32.52720
  • Chan, C., Ha, A., Ng, J., & Lubans, D. (2019). The A + FMS cluster randomized controlled trial: An assessment-based intervention on fundamental movement skills and psychosocial outcomes in primary schoolchildren. Journal of Science and Medicine in Sport, 22, 935-940.
  • Comité Nacional de Medicina del Deporte Infantojuvenil (2018). Entrenamiento de la fuerza en niños y adolescentes: beneficios, riesgos y recomendaciones. Archivos Argentina Pediatría, 116, S82-S91.
  • Cornellà, P.; Estebanell, M. & Brusi, D. (2020). Gamificación y aprendizaje basado en juegos. Consideraciones generales y algunos ejemplos para la Enseñanza de la Geología. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 28.1, 5-19
  • Cortizo, J., Carrero, F., Monsalve, B., Velasco, A., Díaz, L., & Pérez, J. (2011). Gamificación y docencia: lo que la universidad tiene que aprender de los videojuegos. VIII Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria. Retos y oportunidades del desarrollo de los nuevos títulos en educación superior. Universidad Europea de Madrid.
  • Direito, A., Jiang, Y., Whittaker, R., & Maddison, R. (2015). Apps for IMproving FITness and Increasing Physical Activity Among Young People: The AIMFIT Pragmatic Randomized Controlled Trial. Journal of Medical Internet Research, 17, 1-13. DOI: 10.2196/jmir.4568
  • Faigenbaum, A., Zaichfowsky, L., Westcott, W., Micheli, L., & Fehlandt, A. (1993). The effects of a twice a week strength training program on children. Pediatric Exercise Science, 5, 339-346.
  • Faigenbaum, A., Ratames, N., Farell, A., & Kang, J. (2009). "Plyo Play": A Novel Program of Short Bouts of Moderate and High Intensity. Physics Education, 66(1), 37-44.
  • Fernández, J., Heras, E., González, T., Trillo, V., & Palomares, J. (2020). Gamification and physical education. Viability and preliminary views from students and teachers. Physical Education and Sport Pedagogy. 509-524. DOI: 10.1080/17408989.2020.1743253
  • Fuchs, R., Baver, J., & Snow, C. (2001). Jumping Improves Hip and Lumbar Spine Bone Mass in Prepubescent Children: A Randomized Controlled Trial. Journal of bone and mineral research, 16(1), 148-156.
  • García, J., & Herrero, J. (2005). Variables cinéticas de la batida relacionadas con el rendimiento del salto horizontal a pies juntos. Biomecánica, 12(2), pp. 61-70.
  • Gómez, R., Arruda, M., Hobold, E., Abella, C., Camargo, C. Salazar, C., & Cossio, M. (2013). Assessment of biological maturation: Uses and applications in schools. Revista Andaluza de Medicina del Deporte, 6(4), 151-160. DOI: 10.36104/amc.2018.1400
  • González, C., Gómez, N., Navarro, V., Cairós, M., Quirce, C., Toledo, P., & Marrero, N. (2016). Learning healthy lifestyles through active videogames, motor games and the gamification of educational activities. Computers in Human Behavior, 55, 529-551. DOI: 10.1016/j.chb.2015.08.052
  • Hastie, P.A. (2017). Revisiting the National Physical Education Content Standards: What Do We Really Know About Our Achievement of the Physically Educated/Literate Person? Journal of Teaching in Physical Education, 36, 3–19 DOI: 10.1123/jtpe.2016-0182
  • Herlitz, M.J., Rodríguez, J., David, G., Carrasco-López, S., Gómez-Campos, R., Urra-albornoz, C., …,& Cossio-Bolaños, A. (2021). Relación entre coordinación motora con indicadores de adiposidad corporal en niños. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 39, 125-128. DOI: 10.47197/retos.v0i39.78378
  • Howe, C., Freedson, P., Alazán, S., Feldman, H., & Osganian, S. (2012). A recess intervention to promote moderate-to-vigorous physical activity. Pediatric Obesity, 7, 82-88. DOI: 10.1111/j.2047-6310.2011.00007.x
  • Johnson, D., Deterding, S., Kuhn, K., Staneva, A., Stoyanov, S., & Hides, L. (2016). Gamification for health and wellbeing: A systematic review of the literature. Internet Interventions 6, 89–106. DOI: 10.1016/j.invent.2016.10.002
  • Jiménez, J., & Araya, G. (2010). Más minutos de Educación física en preescolares favorecen el desarrollo motor. Pensar en movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 8(1), 1-8. DOI: 0.15517/pensarmov.v8i1.442
  • Johnson, B., Salzberg, C., & Stevenson, D. (2011). A systematic review: Plyometric training programs for young children. Journal of Strength and Conditioning Research, 25(9), 2623-2633. DOI: 10.1519/JSC.0b013e318204caa0
  • Kapp, K. (2012). The Gamification of learning and instruction. San Francisco: Pfeiffer.
  • León-Díaz, O., Arija-Mediavilla, A., Martínez-Muñoz, L. F. & Santos-Pastor, M. (2020). Las metodologías activas en Educación Física: Una aproximación al estado actual desde la percepción de los docentes en la Comunidad de Madrid. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (38), 587-594.
  • Lee, J., Zhang, T., Lun, T., & Gu, X. (2020). Effects of a Need-Supportive Motor Skill Intervention on Children’s Motor Skill Competence and Physical Activity. Clhildren, 7(3), 21. DOI: 10.3390/children7030021
  • Lloyd, R, Radnor, J., De Ste Croix, M., Cronin, J., & Oliver, J. (2016). Changes in sprint and jump performances after traditional, plyometric, and combined resistance training in male youth pre- and post-peak height velocity. Journal of Strength and Conditioning Research, 30(5), 1239-1247. DOI: 10.1519/JSC.0b013e3181c7c3fc
  • López, F., Lara, A., Espejo, N., & Cachón, J. (2015). Evaluación de la fuerza explosiva de extensión de las extremidades inferiores en escolares. Apunts. Educación Física y Deportes, 122(4), 44-51. DOI: 10.5672/apunts.2014-0983.cat.(2015/4).122.05
  • Luz, C., Cordovil, R., Gao, Z., Goodway, J., Sacko, R., Nesbitt, D.,… & Stodden, D. (2019). Motor competence and health-related fitness in children: A cross-cultural comparison between Portugal and the United States. Journal Sport Health Science, 8, 130-136. DOI: 10.1016/J.JSHS.2019.01.005
  • Melchor, E. (2012). Gamificación y e-Learning: un ejemplo con el juego del pasapalabra. En EFQUEL Innovation Forum 2012 Proceedings (pp. 137-144). Bruselas: EFQUEL asbl.
  • Monguillot, M., González, C., Zurita, C., Almirall, L., & Guitert, M. (2015). Play the Game: gamificación y hábitos saludables en educación física. Apunts. Educación Física y Deportes, 119, 71-79. DOI: 10.5672/apunts.2014-0983.es.
  • Mora-Gonzalez, J., Pérez-López, I., Esteban-Cornejo, I., & Delgado-Fernández, M, (2020). A Gamification-Based Intervention Program that Encourages Physical Activity Improves Cardiorespiratory Fitness of College Students: ‘The Matrix rEFvolution Program’. International Journal Environmental Research Public Health, 17, 877. DOI:10.3390/ijerph17030877
  • Nembidzane, C., Lesaoana, M., Monyeki, D., Boateng, A., & Makgae, P. (2020). Using the SITAR Method to Estimate Age at Peak Height Velocity of Children in Rural South Africa: Ellisras Longitudinal Study. Children, 7(17), 1-9. DOI: 10.3390/children7030017
  • Ortega, F., Ruiz, J., & Castillo, J. (2013). Physical activity, physical fitness, and overweight in children and adolescents: Evidence from epidemiologic studies. Endocrinología y Nutrición, 60(8), 458-469. DOI: 10.1016/j.endoen.2013.10.007
  • Ozmun, J., Mikesky, A., & Surburg, P. (1994). Neuromuscular adaptations following prepubescent strength training. Med Sci Sport Exerc 26(4), 510-514.
  • Quintero, L., Jiménez, F., & Area, M. (2018). Más allá del libro de texto. La gamificación mediada con TIC como alternativa de innovación en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 343-348. DOI: 10.47197/retos.v0i34.65514
  • Ré, N., Okely, A., Logan, D., da Silva, M., Cattuzzo, M., & Stodden, D. (2020). Relationship between meeting physical activity guidelines and motor competence among low-income school youth. Journal of Science and Medicine in Sport, 23(6). 591-595. DOI: 10.1016/j.jsams.2019.12.014
  • Reig D., & Vílchez L. (2013). Los jóvenes en la era de la hiperconectividad: tendencias, claves y miradas. Madrid: Fundación Telefónica y Fundación Encuentro.
  • Reynolds, L., Sosik, V.S., & Cosley, D. (2013). When Wii doesn't fit: how non-beginners react to Wii fit's gamification. Proceedings of the First International Conference on Gameful Design, Research, and Applications. ACM, 111–114. DOI: 10.1145/ 2583008.2583027
  • Rodacki, A. L., Fowler, N. E., & Bennettt, S. J. (2002). Vertical jump coordination; fatigue effects. Med Sci Sports Exerc, 34(1), 105-116.
  • Rodríguez, B., Flores, G., & Fernández, J. (2022). Anxiety about failure in physical education. Can gamification promote changes in elementary school girls? Retos, Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 44, 739-748. DOI: 10.47197/retos.v43i0.90864
  • Ruiz, J., España V., Castro J., Artero, E., Ortega, F., Cuenca, M.,… & Castillo, M. (2011). Batería ALPHA-Fitness: test de campo para la evaluación de la condición física relacionada con la salud en niños y adolescentes. Nutrición Hospitalaria, 26(6), 1210-1214. DOI: 10.3305/nh.2011.26.6.5270
  • Ruiz, L., Gutiérrez, M., Graupera, J., Linaza, J., & Navarro, F. (2007). Desarrollo, comportamiento motor y deporte. Madrid: Síntesis.
  • Sánchez-Silva, A., & Lamoneda, J. (2021). Hybridization of Gamification, Health Based Physical Education and Integral Model of Active Transaction to Personal Autonomy in Crossfit initiation for Secondary School students. Retos, Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 42, 627-635. DOI: 10.47197/retos.v42i0.87274
  • Steinert, A., Buchem, I., Merceron A., Kreutel J., & Haesner, M. (2018). A wearable‐enhanced fitness program for older adults, combining fitness trackers and gamification elements: the pilot study. Sport Sciences for Health, 14, 275–282. DOI: 10.1007/s11332-017-0424-z
  • Stuart, H., Serna, A., Marty, J., & Lavoué, E. (2019). Adaptive gamification in education: A literature review of current trends and developments. In Proceedings of the European Conference for Technology Enhanced Learning (EC-TEL), Delft, The Netherlands, 16–19, 294–307.
  • Torralba, M.A., Vieira, M.B., Lleixà, T., & Gorla, J.I. (2016). Evaluación de la coordinación motora en educación primaria de Barcelona y provincia / Assessment of Motor Coordination in Primary Education of Barcelona and Province. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 16(62), 355-371. DOI: 10.15366/rimcafd2016.62.011
  • Tottori, N., Morita, N., Ueta, K., & Fujita, S. (2019). Efects of High Intensity Interval Training on Executive Function in Children Aged 8–12 Years. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(4127), 1-11. DOI:10.3390/ijerph16214127
  • Ulrich, A. (2019). Test of Gross Motor Development. Texas: Proed.
  • Vázquez-Ramos, F. (2021). Una propuesta para gamificar paso a paso sin olvidar el currículum: modelo Edu-Game. Retos, Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 39, 811-819. DOI: 10.47197/retos.v0i39.76808
  • Vázquez-Ramos, F., Cenizo-Benjumea, J.M., Otero-Saborido, F. & Gálvez-González, J. (2021) El saqueo de salticity. Diseño e intervención a través de un programa gamificado para el desarrollo del salto. EmásF, Revista digital de educación física. 72, 86-107
  • Zhang, L., & Cheung, P. (2019). Making a Difference in PE Lessons: Using a Low Organized Games Approach to Teach Fundamental Motor Skills in China. Internacional Journal of Environmental Research Public Health, 16, 1-9. DOI: 10.3390/ijerph16234618