La formación inicial del profesorado de Secundariavacíos y retos para trabajar los problemas sociales del alumnado. El caso de Andalucía

  1. Velasco, Elisa 1
  2. Venegas, Mar 2
  3. Sánchez, Kiko 3
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Granada 
  3. 3 Universidad de Granada, Universidad Internacional de la Rioja 
Journal:
Revista de Sociología de la Educación-RASE

ISSN: 2605-1923

Year of publication: 2022

Issue Title: MISCELÁNEO

Volume: 15

Issue: 3

Pages: 337-359

Type: Article

DOI: 10.7203/RASE.15.3.24306 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de Sociología de la Educación-RASE

Abstract

This article analyzes the initial training of secondary school teachers. The objective is to know if it provides teachers with the necessary tools to address the social problems of their students. A mixed methodology has been used: documentary analysis to know the curriculum of the Master’s Degree in Secondary Education in the 9 Andalusian public universities that offer it; and several qualitative techniques to know the discourses of teachers about their initial training: an autoethnography in the school context; a focus group and 10 semi-structured indepth interviews with a coordinator of the Master’s Degree and teachers from public, subsidized and private schools throughout Andalusia. The data show the gaps and challenges in initial training of secondary school teachers to address the social problems of students in the daily life of the classroom and allow us to conclude by emphasizing the need to strengthen the initial training of teachers in this eminently sociological field.

Bibliographic References

  • Altet, M. (2008). Rapport à la formation, à la pratique, aux savoirs et reconfiguration des savoirs professionnels par les stagiaires. In Perrenoud Philippe, Altet Marguerite, Lessard Claude, & Paquay Léopold (Eds.), Conflits de savoirs en formation des enseignants (pp. 91–105). De Boeck. https://doi.org/10.3917/DBU.PERRE.2008.01.0091
  • Ballesteros, J. C., Sanmartín, A., Tudela, P., & Rubio, A. (2020). Barómetro juvenil sobre Salud y Bienestar 2019. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/ZENODO.3768432
  • Barbour, R. (2016). Los grupos de discusión en investigación cualitativa (2nd ed.). Morata.
  • Billett, S. (2001). Learning through work: Workplace affordances and individual engagement. Journal of Workplace Learning, 13(5), 209–214. https://doi.org/10.1108/EUM0000000005548
  • Blanco Laserna, L. (2008). Menores en riesgo social en España. En La Calle: Revista Sobre Situaciones de Riesgo Social, 10, 8–12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2691775
  • Bolívar, A. (2006). La identidad profesional del profesorado de Secundaria: crisis y reconstrucción. Aljibe. https://books.google.com/books/about/La_identidad_profesional_del_profesorado.html?hl=es&id=uA-rGQAACAAJ
  • Bolívar, A. (2009). La gestión integrada e interactiva. In C. Romero (Ed.), Claves para mejorar la escuela secundaria(pp. 41–59). Noveduc.
  • Cabrera Pérez, L., & Córdoba Mendoza, M. (2011). Evaluación de un procedimiento de validación y acreditación de competencias profesionales. Revista de Investigación En Educación, 9(2), 51–75. http://reined.webs4.uvigo.es/index.php/reined/article/view/114
  • Dubet, F., & Martuccelli, D. (1998). Dans quelle société vivons-nous? Seuil.
  • Esteve Zarazaga, J. M. (2009). La formación de profesores: bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial. Revista de Educación, 350, 15–30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3038838&info=resumen&idioma=ENG
  • Fernández Enguita, M. (2012). La sociología de la educación en el debate público. In M. Venegas (Ed.), La sociología y los retos de la educación en la España actual: XV Conferencia de Sociología de la Educación (p. 57). Editorial Germania. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7262975
  • Haggarty, L., Postlethwaite, K., Diment, K., & Ellins, J. (2011). Improving the learning of newly qualified teachers in the induction year. British Educational Research Journal, 37(6), 935–954. https://doi.org/10.1080/01411926.2010.508513
  • Hammersley, M., & Atkinson, P. (1994). Etnografía: métodos de investigación. In Etnografía: Métodos de Investigación(1st ed.). Paidós Ibérica.
  • Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2011). Panorama de la Educación. Indicadores de la OCDE 2011. Informe español. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/indicadores/indicadores-internacionales/ocde/2011.html
  • Real Decreto 3936/1982, de 29 de diciembre, sobre traspaso de funciones y servicios de la Administración del Estado a la Comunidad Autónoma de Andalucía en materia de educación, 1663 (1983) (testimony of Jefatura del Estado). https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1983-2324
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, 17158 (2006) (testimony of Jefatura del Estado). https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2006-7899
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales, (2007) (testimony of Jefatura del Estado). https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2007-18770
  • Orden ECI/3858/2007, de 27 de diciembre, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de las profesiones de Profesor de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas, 53751 (2007) (testimony of Jefatura del Estado). https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2007-22450
  • Korthagen, F. A. J. (2004). In search of the essence of a good teacher: Towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20(1), 77–97. https://doi.org/10.1016/J.TATE.2003.10.002
  • Longás Mayayo, J., & Cussó i Parcerisas, I. (2018). Educación y pobreza infantil: razones para la exigibilidad de un derecho fundamental. Educació Social: Revista D`intervenció Socioeducativa, 68, 45–63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7056883&info=resumen&idioma=SPA
  • López Estrada, R. E., & Deslauriers, J.-P. (2011). La entrevista cualitativa como técnica para la investigación en Trabajo Social. Margen, 61, 1–19.
  • Marcelo García, C. (2009). Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo: Revista de Ciências Da Educação, 8, 7–22. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2951760
  • Marcelo García, C., & Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente: ¿Cómo se aprende a enseñar? Narcea. https://www.researchgate.net/publication/234007882_Desarrollo_profesional_docente
  • Maroy, C. (2006). Les évolutions du travail enseignant en France et en Europe : facteurs de changement, incidences et résistances dans l’enseignement secondaire. Revue Française de Pédagogie, 155(2), 1–32. https://doi.org/10.4000/RFP.273
  • Megías Quirós, I., & Rodríguez San Julián, E. (2018). Jóvenes en el mundo virtual: usos, prácticas y riesgos. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD). https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=746865&info=resumen&idioma=SPA
  • Molina-Luque, F. (2012). La sociología en la formación inicial del profesorado de secundaria. In M. Venegas (Ed.), La sociología y los retos de la educación en la España actual: XV Conferencia de Sociología de la Educación : Granada, 7 y 8 de julio de 2011 (pp. 1075–1081). Germania. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7262976
  • Muñiz-Rodríguez, L., Velázquez, P. A., Muñiz, L. J. R., & Valcke, M. (2016). ¿Hay un vacío en la formación inicial del profesorado de matemáticas de Secundaria en España respecto a otros países? Revista de Educacion, 2016(372), 111–132. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-372-317
  • Palazzi, C. (2021). El futuro es ahora. 40 propuestas de futuro dirigidas a los representantes políticos españoles. https://elfuturoesahora.org/survey-results.html
  • Rayou, P., & Van Zanten, A. (2004). Enquête sur les nouveaux enseignants. Changeront-ils l’école? Bayard. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.163
  • Ruiz, J. (2016). Focus group y grupo de discusión: similitudes y diferencias. XII Congreso Español de Sociología. España: FES, 1–9. https://studylib.es/doc/1807677/focus--group-y-grupo-de-discusión--similitudes-y-diferenc...
  • Sanmartín, A., Tudela, P., Ballesteros, J. C., & Rubio, A. (2019). Barómetro Juventud y Género 2019. Violencia y acoso - Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. https://www.adolescenciayjuventud.org/publicacion/barometro-2019-violencia-acoso/
  • Street, S. (2003). Representación y reflexividad en la (auto)etnografía crítica: ¿voces o diálogos? Nómadas, 18, 72–79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3991991&info=resumen&idioma=SPA
  • Tardif, M. (2010). Influences internationales et évolutions de la formation des enseignants dans l’espace francophone. Recherche & Formation, 65, 105–107. https://doi.org/10.4000/RECHERCHEFORMATION.163
  • Tardif, & Maurice. (2010). Influences internationales et évolutions de la formation des enseignants dans l’espace francophone. Http://Journals.Openedition.Org/Rechercheformation, 65, 105–107. https://doi.org/10.4000/RECHERCHEFORMATION.163
  • Tey, A., & Cifre-Mas, J. (2011). El profesorado ante el reto del aprendizaje ético y el desarrollo de las competencias sociales y ciudadanas. El modelo adoptado en el programa “Barcelona, Aula de Ciutadania.” Revista de Educación, No Extra(1), 225–242. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3735747&info=resumen&idioma=SPA
  • Tondreau, J., & Robert, M. (2011). L’école québécoise : débats, enjeux et pratiques sociales. Èditions CEC
  • Tudela, P., Ballesteros, J. C., Rubio, A., & Sanmartín, A. (2020). Barómetro Juvenil 2019. Discriminación y tolerancia hacia la diversidad - Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. https://www.adolescenciayjuventud.org/publicacion/barometro-juvenil-2019-tolerancia/
  • Usategui Basozabal, E., & Del Valle Loroño, A. I. (2009). Luces y sombras de la función docente desde la mirada del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 12(2), 19–37. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3039089&info=resumen&idioma=SPA
  • Venegas, M. (2010). Educar las relaciones afectivosexuales, prevenir las diferentes formas de violencia de género. Trabajo Social Global-Global Social Work, 1(2), 162–182. https://doi.org/10.30827/TSG-GSW.V1I2.909
  • Venegas, M. (2012a). Sociología y formación del profesorado: aportaciones y balance en el nuevo paradigma universitario. Educatio Siglo XXI, 30(2), 403–422. https://revistas.um.es/educatio/article/view/160901
  • Venegas, M., Dutercq, Y., & Maroy, C. (2017). El profesorado frente a las políticas de rendición de cuentas: ¿qué redefinición(es) de su profesionalismo y de su responsabilidad social? (presentación disponible en español, francés e inglés). Revista de Sociología de La Educación-RASE, 10(3), 313–329. https://doi.org/10.7203/RASE.10.3.10754
  • Yen, P. H. (2018). Teaching selves: Identity, pedagogy and teacher education. VNU Journal of Foreign Studies, 34(4). https://doi.org/10.25073/2525-2445/VNUFS.4290