El benestar psicològic en l'adolescènciala perspectiva de les ciències de la complexitat

  1. González Carrasco, Mònica
Dirigida per:
  1. Ferran Casas Aznar Director/a

Universitat de defensa: Universitat de Girona

Fecha de defensa: 14 de de gener de 2005

Tribunal:
  1. Frederic Munné Matamala President/a
  2. Germà Coenders Gallart Secretari/ària
  3. Carles Alsinet Mora Vocal
  4. Gonzalo Musitu Ochoa Vocal
  5. Adriana Wagner Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 128954 DIALNET lock_openTDX editor

Resum

El benestar psicològic, entès com la vessant psicològica que forma part del concepte més ampli de qualitat de vida, constitueix un àmbit destudi en expansió. Tot i tenir un passat més breu en comparació amb daltres constructes psicosocials, cada vegada investigadors de les més diverses disciplines safegeixen a la llista destudiosos que fan del benestar psicològic un dels seus objectes dinvestigació. Amb tot, lestudi del benestar psicològic en ladolescència constitueix probablement un dels àmbits en els quals la necessitat de seguir avançant es fa més evident. El seu estudi en subjectes adolescents té, a més, un doble interès. Per una part, els canvis i transicions que nois i noies experimenten durant ladolescència comporten amb freqüència que sigui un període estressant per a molts dells/es, amb implicacions importants per al seu benestar psicològic. Aprofundir en el seu coneixement durant aquest període té un interès més enllà de lestrictament científic i permet el disseny de programes de prevenció més ajustats a les problemàtiques que els/les adolescents puguin estar experimentant. Lexploració dels elements del benestar psicològic constitueix una de les estratègies daproximació al seu estudi. En aquesta tesi doctoral shan seleccionat alguns dels elements que de la literatura científica es desprèn que tenen una connexió més estreta amb el benestar psicològic i que són la satisfacció amb la vida globalment i amb àmbits específics de la vida, lautoestima, el suport social percebut, la percepció de control i els valors. Tot i que existeix un consens elevat en considerar que lexploració daquests elements és de primera necessitat de cares a aprofundir en lestructura del benestar psicològic, generalment han estat estudiats de forma separada, malgrat no falten intents dintegració teòrica. Les limitacions més importants que presenta lestudi del benestar psicològic i el dels seus elements en lactualitat són bàsicament de caràcter epistemològic i fan referència a la dificultat de trobar visions comunes (tant a nivell de definicions com de teories explicatives) compartides per una majoria dinvestigadors socials. Aquestes limitacions justifiquen linterès per dirigir latenció vers un altre tipus dexplicacions del benestar psicològic, qualitativament diferents a les disponibles, que no es refugiïn ni en reduccionismes ni en explicacions causals rígides. Les teories de la complexitat suposen una alternativa productiva en aquest sentit ja que aquelles característiques a través de les quals la complexitat ve donada (borrositat de límits, punts de catàstrofe, dimensions fractals, processos caòtics i no lineals), són, en definitiva, les mateixes propietats que caracteritzen als fenòmens psicosocials. I això inclou el de benestar psicològic. Les dades de les que disposem, obtingudes mitjançant un estudi transversal, impedeixen fer una aproximació al benestar psicològic des de totes les propietats de la complexitat esmentades a excepció de la característica de la no linealitat. Lobjectiu general de la tesi ha estat el de construir un model de benestar psicològic a partir de les dades obtingudes que permetés: 1) Evidenciar relacions entre variables que fins aquests moments no han pogut ser massa explorades, 2) Contemplar aquestes relacions més enllà de la seva unidireccionalitat, i 3) Entendre el benestar psicològic en ladolescència des dun punt de vista més integrador i holista i, consegüentment, oferir una manera més comprehensiva daproximar-se a aquest fenomen. Aquesta tesi ha de ser entesa com un primer pas, fonamentalment metodològic, per lelaboració futura de conceptualizacions sobre el benestar psicològic en ladolescència que es basin en els principis que ens aporten les ciències de la complexitat. Malgrat els resultats obtinguts no estan absents de limitacions, obren noves perspectives danàlisi del benestar psicològic en ladolescència.