Las Aulas del Futuro como espacios favorecedores del cambio educativo en la Educación Superior

  1. Alicia González Pérez 1
  2. Isabel Cerezo Cortijo 1
  3. Fátima Llamas Salguero 1
  4. Francisco Ignacio Revuelta Domínguez 1
  1. 1 Universidad de Extremadura
    info

    Universidad de Extremadura

    Badajoz, España

    ROR https://ror.org/0174shg90

Revista:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Ano de publicación: 2022

Volume: 11

Páxinas: 675-683

Tipo: Artigo

DOI: 10.30827/DIGIBUG.77653 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

In the last decade, the European Union has encouraged a methodological change in education based on the use of the key competences established in the academic curriculum through several educational policies and initiatives. One of the most didactically relevant proposals at university level is the Future Classroom Lab. The purpose of the research is to find out the perception of students in the initial training stage on the use and implementation of the Future Classroom Lab (FCL) as a space to reinforce a methodological change. The instrument used to collect the information was a questionnaire. The sample consisted of 77 students of the Degree in Early Childhood Education of the Faculty of Teacher Training (University of Extremadura), who carried out a session in this classroom prototype. The descriptive analyses indicate the need for greater discipline, autoregulation and the high level of demand of the activities proposed. Despite this, a large percentage of students consider that the Future Classroom Lab supports the process of educational reform and encourage interaction, experimentation, exchange of ideas and research. For this reason, students emphasise the need for greater investment in schools for the implementation of this learning environment.

Referencias bibliográficas

  • De Pablo, J, Colás, MP, González, T, y Conde, J (2015). El Programa Escuela TIC 2.0 y sus efectos, según el profesorado. En J. de Pablo (Ed.), Los centros educativos ante el desafío de las tecnologías digitales (85-119). La Muralla.
  • Domínguez, M (2020). Guía para la transformación de los espacios educativos. Pearson. European Schoolnet. (2014). Future Classroom Lab. Courses and More. http://www.eun.org/professional-development/futureclassroom-lab
  • González-Lucas, Á (2022). Innovación pedagógica en metodología, tecnologías del aprendizaje y el conocimiento según el Proyecto Future Classroom Lab: creación de entornos de enseñanza aprendizaje innovadores, impacto y líneas de mejora. [Trabajo Fin de Máster, Universitat Politècnica de València].
  • INTEF (2022). Marco de Referencia de la Competencia Digital Docente.
  • Nair, P (2016). El error de los dos billones de dólares. En P Nair (Ed), Diseño de espacios educativos (11-35). SM.
  • Queiruga, MA, Sáix, MC, y Montero, E (2018). Transformar el aula en un escenario de aprendizaje significativo. Hekademos: revista educativa digital, 24, 7-18.
  • Tena, R, y Carrera, N (2020). La Future Classroom Lab como marco de desarrollo del aprendizaje por competencias y el trabajo por proyectos. Revista mexicana de investigación educativa, 25(85), 449-468.
  • Zamberlan, M, y Buzzar, MA (2020). El Future Classroom Lab de Bruselas: modelo internacional de la clase del siglo XXI. A&P Continuidad, 7(13), 82-91. https://doi.org/10.35305