Contra los perjuicios académicos de los prejuicios matemáticos

  1. Fedriani Martel, Eugenio M. 1
  2. Martín Caraballo, Ana M. 1
  3. Paralera Morales, Concepción 1
  4. Rubio Castaño, Carmen María 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Aldizkaria:
Anales de ASEPUMA

ISSN: 2171-892X

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakia: 30

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Anales de ASEPUMA

Laburpena

Usually, Mathematics are not very attractive for students of Business Sciences. This communication summarizes the experience of a group of lecturers from Pablo de Olavide University, in Seville, who tried to motivate their first-year students of various degrees to attend class with more interest and regularly during the 2021/22 academic year. Students were expected to dedicate the number of hours that are presupposed in the European Higher Education System to the study, and also to discover the applicability of what they learn. Attendance and participation in class increased and it seems that preparatory training for other subjects also improved, but the results of the final evaluation were not exactly as desired. The consequences of a mismatch with the work of other training agents (such as academies) and the emergence of fraudulent strategies to pass the subject were even appreciated.

Erreferentzia bibliografikoak

  • AQUINO, N., FEDRIANI, E.M., MELGAR, M.C., PARALERA, C. y TENORIO, Á.F. (2006). “Una experiencia con el Eurocrédito en las Matemáticas de la Licenciatura en Administración y Dirección de Empresas”. XIV Jornadas de ASEPUMA y II Encuentro Internacional (Badajoz, 21-22 de septiembre de 2006). Anales de ASEPUMA, n.º 14, pp. 1-11.
  • ARENAS, A. y GORTAZAR, L. (2022). “Learning loss One Year After School Closures: Evidence from the Basque Country”. Working paper #1, EsadeEcPol – Center for Economic Policy, ESADE. Disponible en: https://www.esade.edu/ecpol/es/publicaciones/learning-loss-one-year-after-schoolclosures-evidence-from-the-basque-country/
  • BELTRÁN-PELLICER, P. y MARTÍNEZ-JUSTE, S. (2021). “Enseñar a través de la resolución de problemas”. SUMA: Revista sobre la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas, 98, pp. 11-21.
  • CHINN, S. (2012). “Beliefs, anxiety, and avoiding failure in Mathematics”. Child Development Research, article ID 396071, pp. 1-8. DOI: https://doi.org/10.1155/2012/396071
  • ENGLISH, L.D. y GAINSBURG, J. (2015). “Problem solving in a 21st-century mathematics curriculum”. En L.D. English y D. Kirshner (eds.) Handbook of international research in mathematics education, 3rd edition, Routledge, Nueva York, pp. 315-335.
  • FEDRIANI, E.M. (2010). “Estrategias para la motivación en el aula de Matemáticas”. XIII Congreso de Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas: Matemáticas para observar y actuar (Córdoba, 10-12 de septiembre de 2010).
  • FEDRIANI, E.M., MARTÍN, A.M., MELGAR, M.C. y ROMERO, E. (2012). “Adaptaciones metodológicas para acercar la asignatura Matemáticas de LADE a los estudiantes”. UPO INNOVA: Revista de innovación docente, Vol. 1, pp. 146-158.
  • FEDRIANI, E.M. y ROMANO, I. (2014). “Influencia de la asistencia a clases de Matemática Empresarial sobre el rendimiento académico”. XXII Jornadas de ASEPUMA y X Encuentro Internacional (Málaga, 10-11 de julio de 2014). Anales de ASEPUMA, n.º 22, 1112.
  • G.B.M. (1922). “Mathematics and Public Opinion”. Nature, 109, pp. 520-521. DOI: https://doi.org/10.1038/109520a0. Disponible en: https://www.nature.com/articles/109520a0.pdf
  • KLUS-STANSKA, D. y KALINOWSKA, A. (2004). “Rozwijanie myslenia matematycznego mlodszych uczniów”. Wydawnictwo Akademickie Zak, Varsovia.
  • LAKATOS, I. (1978). “Pruebas y refutaciones. La lógica del descubrimiento matemático”, Alianza Universidad, Madrid.
  • LOPES, LOPES, J.B. y COSTA, N. (1996). “Modelo de enseñanza-aprendizaje centrado en la resolución de problemas: fundamentación, presentación e implicaciones educativas”. Enseñanza de las Ciencias, 14 (1), pp. 45-61.
  • MELGAR, M.C. y FEDRIANI, E.M. (2008). “Adaptación al ECTS de la asignatura Matemáticas de la Licenciatura en Administración y Dirección de Empresas en la Universidad Pablo de Olavide”. Jornada Nacional sobre Estudios Universitarios. Castellón, 15-17 de septiembre de 2008.
  • MELGAR, M.C., FEDRIANI, E.M., HUERTAS, J.M., PARALERA, C. y
  • ROMERO, E. (2007a). “Innovación docente en la asignatura Matemáticas para la Administración y Dirección de Empresas”. IV Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria, Madrid, 12-13 de julio de 2007.
  • MELGAR, M.C., FEDRIANI, E.M., HUERTAS, J.M., PARALERA, C. y
  • ROMERO, E. (2007b). “Organización y calificaciones de actividades académicas dirigidas”. II Jornadas Nacionales de Metodología ECTS, Badajoz, 19-21 de septiembre de 2007.