El impacto de lo religioso sobre la práctica política en Marruecosel caso de la alternancia

  1. M. Fouad El Achouri 1
  2. Abdelhamid Adnane trad.
  1. 1 Universite Moulay Ismail De Meknes
    info

    Universite Moulay Ismail De Meknes

    Meknès, Marruecos

    ROR https://ror.org/04cnscd67

Aldizkaria:
Revista internacional de pensamiento político

ISSN: 1885-589X

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakia: 13

Orrialdeak: 19-37

Mota: Artikulua

DOI: 10.46661/REVINTPENSAMPOLIT.4084 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista internacional de pensamiento político

Laburpena

The culture of consensus, a particularity specific to the Moroccan political culture resulting from the conciliation between two diametrically opposed types of legitimacy (religious and secular), will give the different concepts and tools of political practice and the exercise of power a genuine and unique connotation compared to that known both in political science and constitutional law on the one hand, and in the political practice of Western countries on the other: separation of powers, parliamentary monarchy, constitution, political parties, elections, opposition ... etc. Alternation, as well will not escape from this founding rule on which the specificity of the Moroccan exception is based.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Barrada (H.),”Maroc, pourquoi l’opposition refuse le pouvoir”, Jeune Afrique, n° 1714, del 11 al 17 de noviembre 1993, Paris, p. 16.
  • Barrada, R., “Pourquoi l’opposition refuse le pouvoir”, Jeune Afrique, n° 1714, Paris, 1993, p. 17.
  • Basri, D, La descentralización de Marruecos del municipio a la región, Colección Edificación de un Estado moderno, Nathan, 1994, pp. 90-93.
  • Ben Said, M., “Annoual”, Casablanca, el 12 de enero 1995. (Traducido del árabe).
  • Boucetta, M., “Meeting populaire des partis démocratiques à l’occasion du 51ème anniversaire du Manifeste de l’indépendance et de la démocratie” l’Opinion, Casablanca, el 14 de enero 1995, p. 3.
  • Burdeau, G., La démocratie, Imprimerie Bussière, Saint Armand, 1996, p. 39.
  • Darif, M., Les droits de l’homme au Maroc, Publication de la revue marocaine de la sociologie politique, imprimerie les nouvelles connaissances, Rabat, 1994, p. 214.
  • El Mossadeq, R. Les dédales de l’alternance, En-Najah 1996, pp. 11 et 107. (En árabe).
  • El Mossadeq, R.,”Essai sur le jeu de consensus”, Actas del Coloquio sobre Derecho y práctica en Marruecos, publicación de la Universidad Sidi Mohamed Ben Abdellah, Facultad de Ciencias jurídicas, económicas y sociales de Fès, 1994, p. 85.
  • El Mossadeq, R.,”Jeu de consensus et développements constitutionnel et électoral au Maroc”, A.A.N., Editions du CNRS, 1992, Paris.
  • El Rey Hassan II, Discursos y entrevistas, editado por el Ministerio de la Información, tomo X, 3 marzo 1990, Rabat.
  • El Rey Hassan II, Discursos y entrevistas, editado por el Ministerio de la Información, marzo 1993-1994, Rabat.
  • El Rey Hassan II, Discursos y entrevistas, marzo 1991-marzo 1992, Editado por el Ministerio de la Información, Rabat, 1992.
  • El Rey Hassan II,”Discurso a la ocasión de la marcha verde”, Discursos y entrevistas, marzo 1993 – marzo, Rabat, 1994, Editado por el Ministerio de la Información, 1994, p. 213.
  • El Yazghi, M., “Entre postulants et rivaux”, Le libéral, n° 82, 15 de diciembre 1994, p. 13.
  • El Yazghi, M., Entrevista en el periódico «ALQODS», publicado en “Al Ittihad Al Ichtiraki », Rabat, el 9 enero 1995, p. 3. (Traducido del árabe)
  • Gateau, R.,”le choix du Roi”, Jeune Afrique, n° 1708, Paris, 1993, p. 18.
  • Hassan II, Discurso ante la Asamblea nacional francesa, Paris, el 08/05/1996.
  • Hassan II, Entrevista en el periódico Le Monde” el 02/09/1992, en Discursos y entrevistas de S.M. Hassan II, Ministerio de la Información, 1992/1993, Rabat, pp. 116-125
  • Hassan II, le défi, Paris, 1976, pp. 79-80.
  • intervención de Mohammed Ben Said, secretario general de la O.A.D.P, respecto del programa de gobierno, in “ANOUAL”, Casablanca, 28-29/11/1993.
  • Jamai, K., “Le champ politique marocain, les véritables enjeux”, l’opinion du 16 de noviembre 1993, citado en A.A.N., Paris, Editions du CNRS,1993, p. 545.
  • Jamal Khalid,”Les difficultés de la constitution d’une démocratie”, La vie économique, Casablanca, novembre 1995, p. 15.
  • Lagroye, J., . �agroye, J., Sociologie politique, Presse de la Fondation Nationale des Sciences Politiques, Dalloz, Paris, 1991, p. 147.
  • López Garcia (B.), Le Makhzen, la amma et l’arbitre au Maroc: Administration et société civile aux élections locales et législatives 1992-1993, A.A.N, Paris, Editions du CNRS, 1992.
  • Louzi, A., “La question constitutionnelle et le processus démocratique au Maroc”, REMALD, Rabat, n° 5, 1996, p. 153.
  • M. Fouad El Achouri, La Notion de Démocratie au Maroc, Essai d’Analyse des Discours du Trône (1962-1995), thèse pour le doctorat en sciences politiques, Université des Sciences politiques, Université des Sciences Sociales Toulouse I, 1998.
  • Naim, K.,”Une grossesse extra-utérine”, L’Opinion, Casablanca, 14 de enero 1995, p. 1.
  • Revel, J-F., Le regain démocratique, Fayard, Paris, Janvier 1992, p. 281.
  • Rousset, M.“Maroc 1972-1992, une constitution immuable ou changeante?”, Maghreb-Machrek, n° 137, Paris, Juillet-Septembre 1992,p. 20.
  • Sartori, G., . Sartori, G., Théorie de la démocratie, collection analyse politique, librairie Armand Colin, Malakoff, 1973, p. 3.
  • Sautucci, J.C., “Maroc chronique intérieur”, A.A.N., Paris, Editions du CNRS, 1992, p. 838.
  • Tibi, B., “Démocratie et démocratisation en Islam: la quête d’un Islam éclairé et les contreforce de l’autoritarisme et du fondamentalisme religieux”, Revue Internationale de politique Comparée, vol. II, n° 2, De Boeck Supérieur, Paris, 1995, p. 292.
  • Tourraine, A., Qu’est-ce que la démocratie ? Fayard, Paris, 1994, p. 34.
  • Waterbury. J.,“Et si le Maroc devenait la Suède ?”, Le partenaire, n° 25/26 du 20/01 au 19/02, 1997, p. 16 y ss.
  • Znagui, B.,”Droite jolie droite, es-tu encore présentable ? Libération, Casablanca,13 Enero 1995.