Escala de Aceptación Tecnológica en Trabajadores Sociales: Ventajas en el uso de las tecnologías de teletrabajo

  1. Evaristo Barrera-Algarín 1
  2. José Luís Sarasola-Sánchez-Serrano 1
  3. Alberto Sarasola-Fernández 1
  4. Ana Vallejo-Andrada 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Revue:
Acciones e investigaciones sociales

ISSN: 1132-192X 2340-4507

Année de publication: 2022

Número: 43

Pages: 91-123

Type: Article

D'autres publications dans: Acciones e investigaciones sociales

Résumé

In recent years, there has been significant technological progress, par- ticularly in the world of information and communication technologies (ICTs), which are rapidly transforming the various professions linked to social inter- vention. The hypothesis that social workers manifest a high level of techno- logy acceptance since they discern significant advantages in using telewor- king technologies in their professional practice is used as a starting point for our research. Hence, our main aim was to check the degree of technology acceptance among social workers on an international level, with a secon- dary goal being to analyse how the link is established between professional practice and the use of new technological opportunities for social workers. With respect to method, a specialised questionnaire with 27 variables (Cronbach’s alpha α = 0.950) and the scale for the Technology Acceptance Model (TAM) were applied to a sample of 1144 social workers from 13 cou- ntries. In conclusion, a high degree of technology acceptance was detected, along with a clear identification between professional practice, the use of technological advances and their connection with the standards proposed by NASW, and a clear identification of the main benefits of using such tech- nologies for social work. All these elements have a close relationship with the extension of teleworking in Social Services and with e-social work.

Références bibliographiques

  • Abad, M. (2011). Aceptación de las TIC en el ámbito educativo: Google vs Moodle. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Amado, A. y Gala, R. (2019). Brecha digital, inclusión y apropiación de tecnologías. Un breve recorrido por sus diferentes conceptualizaciones. En S. Lago Martínez (coord.): Políticas públicas e inclusión digital. Un recorrido por los Núcleos de Acceso al Conocimiento. Buenos Aires, TeseoPress. https://www.teseopress.com/politicas- publicaseinclusiondigital/.
  • Barrera, E. y Sarasola, J.L. (2020). Teletrabajo Social e Investigación. En Barrera, E. y Sarasola, J.L. (Coords.) Investigaciones desde el Trabajo Social. Navarra: Aranzadi. 45-65.
  • Beier, M., & Früh, S. (2020). Technological, organizational, and environmental factors influencing social media adoption by hospitals in switzerland: Crosssectional study. Journal of Medical Internet Research, 22(3), e16995. doi:10.2196/16995
  • Bell, I. Bell, M. (2019). Google suite para la educación cooperativa. En T.M. Vallet y M.T. Martínez (Coords.) II jornadas de innovacióneducativa DIMEU. Castelló de la Plana: Universitat Jaume I. 67-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=736483&orden=0&info=open_link_libroBelluomini, E. (29 de 03 de 2021). Technology Changing the Face of Social Work. Obtenido de The New Social Worker: http://www.so- cialworker.com/feature-articles/technology-articles/Technology_ Changing_the_Face_of_Social_Work/
  • Bryant, L., Garnham, B., Tedmanson, D., & Diamandi, S. (2015). Tele-social work and mental health in rural and remote communi- ties in Australia. International Social Work, 1-13.
  • Cabero, J., & Ruiz-Palmero, J. (2017). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha di- gital. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (9), 16–30. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/ article/view/2665
  • Castells, M., Barrera, A., & Casal, P. (1986). El desafío tecnológico.España y las nuevas tecnologías. Madrid: Alianza.
  • Castillo, J. (2017). El trabajo social ante el reto de la transformación digital. Big Data y redes sociales para la investigación y la intervención social. Navarra: Aranzadi Thompson Reuters
  • Christenson, B. (28 de 03 de 2019). Capella University. Obtenido de The Growing Use of Technology in Social Work: http://www.capella.edu/blogs/cublog/growing-use-of-technology-in-social-work/
  • Colom, C. (2020). Las brechas digitales que deben preocuparnos y ocuparnos. Ekonomiaz: Revista vasca de economía, 98, 350-353. https://www.euskadi.eus/web01-a2reveko/es/k86aEkonomiaz- War/ekonomiaz/downloadPDF?R01HNoPortal=true&id- publ=95&registro=20
  • Cózar-Gutiérrez, R., De Moya-Martínez, M.V., Hernández-Bravo, J.A., & Hernández-Bravo, J.R. (2016). Conocimiento y Uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) según el Estilo de Aprendizaje de los Futuros Maestros. Formación universitaria, 9(6), 105-118. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000600010
  • Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly 13 (3), 319-340, doi:10.2307/249008
  • Davis, F. D.; Bagozzi, R. P. y Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: A comparison of two theoretical models. Management Science 35, 982-1003, doi:10.1287/mnsc.35.8.982
  • Davis, F., Bagozzi, R., & Warshaw, P. (1992). Extrinsic and intrinsic motivation to use computers in the workplace. Journal of Applied Social Psychology, 22(14), 1111–1132. doi.org/10.1111/j.1559-1816. 1992.tb00945.x
  • Davis, J., Wolff, H. -., Forret, M. L., & Sullivan, S. E. (2020). Networking via LinkedIn: An examination of usage and career benefits. Journal of Vocational Behavior, 118. doi:10.1016/j.jvb.2020.103396
  • Demailly, Z., Brulard, G., Selim, J., Compère, V., Besnier, E., & Clavier, T. (2020). Gender differences in professional social media useamong anaesthesia researchers. British Journal of Anaesthesia,124(3), e178-e184. doi:10.1016/j.bja.2019.12.030
  • Elhakim, M., Dexter, F., & Fahy, B. G. (2020). Changes in current employment positions after taking an operating room management course content by physicians and non-physicians and potential use of the content. Perioperative Care and Operating Room Management, 20. doi:10.1016/j.pcorm.2020.100097
  • Fernández, B. (2017). Aplicación del modelo de aceptación tecnológica (TAM) al uso de la realidad aumentada en estudios universitarios. Córdoba: Universidad de Córdoba. https://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/14886
  • García, N., Rivero, M. L., & Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Revista Educativa HEKADEMOS, (28), 76-85. https:// www.hekademos.com/index.php/hekademos/article/view/9
  • Hartman, R. L., & Barber, E. G. (2020). Women in the workforce: The effect of gender on occupational self-efficacy, work engagement and career aspirations. Gender in Management, 35(1), 92-118. doi:10.1108/GM-04-2019-0062
  • J.J. Pereyra-Rodríguez, A. I. Jiménez y F. Saigí (2018). Determinantes de la intención de uso de la telemedicina en una organización sanitaria. Journal of Healthcare Quality Research, 33 (6), 319-328. doi: 10.1016/j.jhqr.2018.08.004
  • Lucero-Romero, G., & Arias-Bolzmann, L. G. (2020). Millennials’ use of online social networks for job search: The ecuadorian case. Psychology and Marketing, 37(3), 359-368. doi:10.1002/ mar.21292
  • López, A. & Chaime Marcuello-Servós, C. (2018). e-Social work and digtal society: reconceptualizing approaches, practices and technologies. European Journal of Social Work, 21(6), 801-803. doi: 10.1080/13691457.2018.1520475
  • McCarty, D., & Clancy, C. (2002). Telehealth: Implications for Social Work Practice. Social Work, 47(2), 153-161.
  • NASW, & BASW. (2017). NASW & ASWB Standards for Technology and Social Work Practice. Washington: National Association of Social Workers and Association of Social Work Boards.
  • NASW. (29 de 03 de 2021). Social Workers and e-Therapy. Obtenido de National Association of Social Workers: http://www.socialwork- ers.org/ldf/legal_issue/2007/200704.asp?print=1&
  • Olarte, S. (2017). Brecha digital, pobreza y exclusión social. Temas laborales Revista andaluza de trabajo y bienestar social, (138), 285-313. https://bit.ly/3LaSP40
  • Quicaño, C., León, C., y Moquillaza, A. (2019). Un modelo para medir el comportamiento en la aceptación tecnológica del servicio de Inter- net en hoteles peruanos basado en utaut2. Caso “casa andina”. 3c TIC: cuadernos de desarrollo aplicados a las TIC, 8 (1), 12-35. DOI: doi.org/10.17993/3ctic.2019.81.12-35
  • Rasmussen, B. (2015). Sue Watling and Jim Rogers: Social Work in a Digital Society. Clinical Social Work Journal, 43(2), 254–255.Reamer, F. (08 de 01 de 2021a). Digital Technology in Social Work. Obtenido de Encyclopedia of Social Work: http://socialwork.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780199975839.001.0001/ acrefore-9780199975839-e-1160.
  • Reamer, F. (2015b). Clinical Social Work in a Digital Environment: Ethical and Risk-Management Challenges. Clinical Social Work Jour- nal, 43(2), 120-132.
  • Sandi Delgado, J. (2019). Juegos serios para la indagación de competencias tecnológicas que puedan integrarse en la práctica pedagógica del profesorado. Una propuesta de aplicación en la Sede del Atlántico de la Universidad de Costa Rica (UCR). Revista Iberoamericana De Tecnología En Educación Y Educación En Tecnología, (23), e13. doi.org/10.24215/18509959.23.e13
  • Tejedor, F., & Valcárcel, A. (1996). Perspectivas de las Nuevas Tecnologías en Educación. Madrid: Narcea.
  • Watling, S., & Rogers, J. (2012). Social Work in a Digital Society. London: SAGE Publications.
  • West, D., & Heath, D. (2011). Theoretical Pathways to the Future: Glo- balization, ICT and Social Work Theory and Practice. Journal of Social Work, 11(2), 209–21