La participación de las familias inmigrantes como fundamento pedagógico en la construcción de la interculturalidad en la escuela

  1. Leiva Olivencia, Juan José
  2. Escarbajal Frutos, Andrés
Revista:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Any de publicació: 2011

Volum: 29

Número: 2

Pàgines: 389-416

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Resum

In our country, the classrooms have been transformed in multicultural spaces instead of monocultural spaces in a short time, trying to achieve an intercultural education cooperatively, and deepening in the values of inclusive school. In that sense, to use the cultures in a educative mode must be, since the pedagogical perspective, the usual way to do the designs and proposals in educative action, as too is necessary to recognize the relevant role of families for building a democratic intercultural society. For trying to clear these issues, in this article we present some of significant conclusions of a qualitative investigation that was conducted in Malaga, whose essential objective was to know and understand the educative sense and orientation of the participation of immigrant families in the schools. The results indicate ones need to new spaces for the relationship and active dialogue with the support of the teachers in schools that pretend to build the interculturalism since values such a educative participation, cooperation and innovation.

Referències bibliogràfiques

  • Aguado, T. (2003). Pedagogía intercultural. Madrid: McGraw-Hill Interamericana de España.
  • Aubert, A. y otros (2008). Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información. Barcelona: Hipatia.
  • Banks, J. (1999). An introduction to multicultural education. Boston: Allyn & Bacon.
  • Banks, J. (2005). Democracy and diversity: Principles and concepts for educating citizens in a global age. Seattle: Center for Multicultural Education.
  • Banks, J. & Mcgee, C. (2003). Handbook of research on multicultural education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Banks, J. (2008). Diversity, Group Identity and Citizenship Education in a Global Age, Educational Researcher, 37 (3), 129-139.
  • Bartolomé, M. (2002). Identidad y ciudadanía: un reto a la educación intercultural. Madrid: Narcea.
  • Bauman, Z. (2005). Identidad. Madrid: Losada.
  • Benhabib, S. (2006). Los derechos de los otros. Barcelona: Gedisa.
  • Carbonell, F. (2002). Educación Intercultural: principales retos y requisitos indispensables. Cooperación Educativa, 65, 63-68.
  • Coulby, D. (1997). Intercultural education in the United States of America and Europe: some parallels and convergences in research and policy. European Journal of Intercultural Studies, 8-1, 97-104.
  • De Haro, R. (2009). Educación intercultural: posibilidades y dificultades para desarrollar una escuela para todos. En A. García (Dir.), El diálogo intercultural (pp. 219-243). Murcia: Editum.
  • De Lucas, J. (2009). Inmigración y diálogo intercultural. Hablemos de igualdad, de derechos y de ciudadanía. En A. García (Dir.), El diálogo intercultural (pp. 27-57). Murcia: Editum.
  • Díaz-Aguado, Mª. J. (2002). Educación intercultural y aprendizaje cooperativo. Madrid: Pirámide.
  • Echeita, G. y Otros (2004). Educar sin excluir. Cuadernos de Pedagogía, 331, 50-53.
  • Escarbajal Frutos, A. (2009). Educadores, trabajadores sociales e interculturalidad. Madrid: Dykinson.
  • Essomba, M. A. (2007). Estrategias de innovación para construir la escuela intercultural. En J.L. Álvarez & L. Batanaz (Eds.), Educación intercultural e inmigración. De la teoría a la práctica (pp.177-211). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Essomba, M. (2008). La gestión de la diversidad cultural en la escuela: 10 ideas clave. Barcelona: Graó.
  • Esteve, J. M. (2003). La tercera revolución educativa. La educación en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Paidós.
  • Esteve, J. M. (2004). La formación del profesorado para una educación intercultural. Bordón, 56 (1), 95-115.
  • Flecha, R. (2010). Prácticas educativas que fomentan la inclusión. Conclusiones del Proyecto Includ-ed. Actas del Simposio Diversidad Cultural y Escuela: El desarrollo de la competencia intercultural. Badajoz: Universidad de Extremadura.
  • García, A. (2009). Diálogo intercultural. Una introducción. En A. García (Dir.), El diálogo intercultural (pp. 17-25). Murcia: Editum.
  • García, A. y Saura, J. (2010). La necesidad de impulsar la escuela intercultural. En A. García y A. Escarbajal de Haro (Coord.), Pluralismo sociocultural, educación e interculturalidad. (pp. 151-166) Badajoz: Abecedario
  • García, M. y Sola, T. (2010). La importancia de la participación de las familias en la escuela para la mejora de la calidad educativa. En Manzanares, A. (Edit.) Organizar y Dirigir en la complejidad. Instituciones educativas en evolución. Capítulo XXIII, 49. Madrid: Wolters kluwer (formato electrónico).
  • Giddens, A. (2000). Il mondo che cambia. Come la globalizzazione ridisegna la nostra vita. Bologna: Il Mulino.
  • González, F. y De Castro, R. M. (2010). Valoraciones interculturales del profesorado de la ESO de Castilla y León. En actas del CIFOP (en prensa).
  • Guidetti, B. (2010). Pedagogía intercultural y gestión de conflictos profesionales. En A. García y A. Escarbajal de Haro (Coord.), Pluralismo sociocultural, educación e interculturalidad. (pp.183-198). Badajoz: Abecedario.
  • Jordán, J. A. (1999). El profesorado ante la educación intercultural. En M. A. Essomba (Ed.), Construir la escuela intercultural. Reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural (pp.65-73). Barcelona: Graó.
  • Jordan. J. A., y Castella, E. (2001). La educación intercultural, una respuesta a tiempo. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Leiva, J. (2007). Educación y conflicto en escuelas interculturales. Málaga: Spicum.
  • Leiva, J. (2010). Práctica de la interculturalidad desde la perspectiva docente: análisis y propuestas pedagógicas, Cultura y Educación, 22 (1), 67-84.
  • Lluch, X. y Salinas, J. (1997). Del proyecto educativo al aula. 21 ideas para ponerse en marcha. Cuadernos de pedagogía, 264, 54-60.
  • López. Mª. C. (2001). La enseñanza en las aulas multiculturales. Una aproximación a la perspectiva de los docentes. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • López Melero, M. (2006). Cultura de la diversidad, cultura de la inclusión: educar para construir una escuela sin exclusiones. En AA. VV., L´Ecola que inclou (pp.11-52), (Col-lecció Hort de Trenor 18). Torrent: Ajuntament de Torrent.
  • Meirieu, P. (2004). En la escuela hoy. Barcelona: Octaedro.
  • Montón, Mª. J. (2004). La integración del alumnado inmigrante en el centro escolar. Orientaciones, propuestas y experiencias. Barcelona: Graó.
  • Morillas, L. R. y Mirete, A. B. (2010). El valor del respeto y la Tolerancia en alumnos de primero de educación primaria. En actas del CIFOP (en prensa).
  • Olmo L. y Rodríguez, L. (2010). Propuesta de intervención para la mejora de la convivencia entre las familias marroquíes y los centros escolares de Castilla la Mancha. En A. Manzanares, (Edit.) Organizar y Dirigir en la complejidad. Instituciones educativas en evolución. Capítulo XXIII, 43. Madrid: Wolters Kluwer (formato electrónico).
  • Portera, A. (2006). Globalizzazione e pedagogía interculturale. Trento: Erikson.
  • Sabariego, M. (2002). La educación intercultural ante los retos del siglo XXI. Bilbao: Desclée de Brouwer.
  • Sandín, Mª. P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill Interamericana de España.
  • Santos, M. A. (2008). Las familias inmigrantes en la escuela. ¿Cómo avanzar en su integración desde una perspectiva socioeducativa? En J. García y Lacomba, (Eds.). La inmigración en la sociedad española (pp. 483-505). Barcelona: Edicións Bellaterra.
  • Santos, M. A., Lorenzo, M. y Priegue, D. (2011). Infancia de la inmigración y educación: la visión de las familias. Revista de Investigación Educativa, 29 (1), 97-110.
  • Slavin, R. E. (2003). Cooperative learning and intergroup relations. En J. Banks y C. Mc Gee, (Eds., Handbook of research on multicultural education. (pp. 628-634). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Soriano, E. (2007). Educación para la convivencia intercultural. Madrid: La Muralla.
  • Valls, R. y otros (2002). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó.
  • Zamora, J. A. (2008). Inmigrantes entre nosotros, ¿integración o participación? Murcia: Foro Ignacio Ellacuría.