Exclusión sociolaboral:Programas y recursos para la inclusión

  1. Giselle Paola Polo Amashta
  2. Andrea Lafaurie Molina
  3. María Victoria Pérez de Guzmán Puya
Revista:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Any de publicació: 2023

Número: 42

Pàgines: 93-105

Tipus: Article

DOI: 10.7179/PSRI_2023.42.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Resum

This article studies the main resources and programs of socio-labor insertion for the adolescent and youth population, which are implemented by public and private entities in Spain, Colombia, Mexico, and Brazil. For this purpose, the study has a methodological design with a qualitative approach and descriptive scope. The information was collected through the application of four focus groups, one for each country, in which 17 socio-educational agents from public and private entities with socio-labor insertion programs participated. In this way, the information was analyzed by general categories, through a content analysis, which emerged from the discourse of the socio-educational agents who participated in the focus group. These are: a) programs focused on occupational courses for the adolescent and youth population that foster links and emancipation, b) social skills training programs, c) job training programs, d) employability, entrepreneurship and business policy programs, e) orientation and access to rights programs. Also, the needs identified for inclusion were considered as a subcategory, due to the reiteration of this aspect in the discourse of the people participating in the focus groups. The main results of the study show the existence of problems of socio-labor exclusion of the adolescent and youth population in the countries mentioned, such as structural situations and inequity between territories. It also highlights the existence of some programs and resources for socio-labor inclusion with different degrees of scope and impact on the populations, mainly focused on: social or soft skills, youth empowerment, occupational courses, employability, among others. However, it is evident that it is still necessary to continue working jointly with public and private administrations to ensure coverage in socio-educational programs that allow the adolescent and young population to learn about relevant tools and resources for socio-labor insertion.

Referències bibliogràfiques

  • References Alonso, H., Ruiz, P., Sánchez, J., & Oficialdegui, R. (2014). Exclusión social, medio abierto e incorporación social en la Asociación Bizitegi: Un modelo de intervención socioeducativa en programas de reinserción social desde la pedagogía social comunitaria. Educació Social. Revista d’intervenció Socioeducativa, (57), 48-66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7056833
  • Alvarado, H., & Meresman, S. (2021). Camino al desarrollo local inclusivo. Guía de buenas prácticas para la inclusión social y laboral de personas jóvenes con discapacidad. CEPAL.
  • Armijo-Cabrera, M. (2018). Deconstructing the notion of inclusion: An analysis of studies, policies and practices in education. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.8
  • Arrillaga, I., Pisonero, S., Arrillaga, D., Camino, I., Askunce, C., Sáenz, A., & Pérez, Z. (2012). Formación y exclusión social. Documento de síntesis. CIDEC y REAS Euskadi. https://www.economiasolidaria.org/sites/default/files/DOCUMENTO%20DE%20SINTESIS_C20110176.pdf
  • Calvo, M. (2017). Exclusión social y desempleo [Tesis de maestría, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/27255/TFM-G730.pdf;jsessionid=741B1FD535007014516B2EEB503B8954?sequence=1
  • Carmona, G. (2007). Hacia un modelo de inclusión social mediante la intervención socioeducativa y económica. Pedagogía y Saberes, (27), 33-43. https://doi.org/10.17227/01212494.27pys33.43
  • Egidi, M.J. (2020). “Vivir haciendo fuerza”. Trayectorias socio-laborales de los jóvenes de bajos recursos en Bahía Blanca [Tesis de maestría, Universidad Nacional del Sur]. https://repositoriodigital.uns.edu.ar/bitstream/handle/123456789/5525/EGIDI%20M.J._TESIS..pdf?sequence=5&isAllowed=y
  • Eurostat. (2022). Early leavers from education and training by sex and labour status [data set]. ESTAT. https://bit.ly/3xfAInm
  • Fernández, A. (2015). Formación para el empleo de los jóvenes en dificultad social [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED]. https://n9.cl/tsc1f
  • Figueroa, M., Vázquez, G., & Castro, G.J. (2018). Aportes teórico práctico dirigido a la inserción sociolaboral de niños, adolescentes y jóvenes con discapacidad desde la Universidad Estatal de Milagro (UNEMI). Revista Dilemas Contemporáneos:Educación, Política y Valores, 34, 1-21. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/81/818
  • Garcés-Delgado, M., Santana-Vega, L.E., & Feliciano-García, L. (2020). Proyectos de vida en adolescentes en riesgo de exclusión social. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 149-165. https://doi.org/10.6018/rie.332231
  • García, F.J., Leiva, J.J., & Aguilar, D. (2021). Percepción de profesionales de la inclusión socioeducativa sobre programas destinados a jóvenes vulnerables. International Journal of New Education, 8, 95-114. https://revistas.uma.es/index.php/NEIJ/article/view/13550/14497
  • García-Ruiz, R., Sánchez, R., & Rodríguez Martín, A. (2013). Las competencias socio-personales en la integración sociolaboral de los jóvenes que cursan programas de cualificación profesional inicial. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(2), 58-78. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/112388/Competencias.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Hein, A. (2000). Factores de riesgo y delincuencia juvenil: Revisión de la literatura nacional e internacional. Fundación Paz Ciudadana. https://pazciudadana.cl/biblioteca/documentos/factores-de-riesgo-y-delincuencia-juvenil-revision-de-la-literatura-nacional-e-internacional/
  • Instituto Nacional de Estadística. (INE). (2019). Encuesta de transición educativo-formativa e inserción laboral (ETEFIL). Año 2019. [Conjunto de datos]. EpData. https://bit.ly/3NFfvKv
  • Jiménez, M. (2008). Aproximación teórica de la exclusión social: Complejidad e imprecisión del término. Consecuencias en el ámbito educativo. Estudios Pedagógicos XXXIV(1), 173–186. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v34n1/art10.pdf
  • Juárez, J., De Oña, J.M., Mancila, I., & Molina, L. (2022). La resiliencia en jóvenes en riesgo de exclusión: El caso de Coke. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 41, 81-92. https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.41.06
  • Kumar, M., & Longchar, S. (2018). Social exclusion and social inclusion: An overview. International Journal of Science and Research (IJSR), 7(1), 877-880. https://doi.org/10.21275/25121707
  • Krippendorff, K. (2013). Content analysis. An introduction to its methodology. Sage Publications, Inc.
  • Laparra, M., Obradors, A., Pérez, B., Pérez, M., Renes, V., Sarasa, S., Subirats, J., & Trujillo, M. (2007). Una propuesta de consenso sobre el concepto de exclusión. Implicaciones metodológicas. Revista Española del Tercer Sector, (5), 15-57. https://digital.csic.es/handle/10261/216847
  • Melendro, M., González, A.L. & Rodríguez-Bravo, A.E. (2013). Estrategias eficaces de intervención socioeducativa con adolescentes en riesgo social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 22, 105-121. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4287413
  • Melendro, M. & Rodríguez-Bravo, A.E. (2015). Los estudios sobre el tránsito a la vida adulta de jóvenes vulnerables y estrategias para su inclusión social. Revista de Estudios de Juventud, 110, 201-215. http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/46/publicaciones/revista110_11-estudios-transito-vida-adulta-jovenes-vulnerables.pdf
  • Muñoz, E. & Riquelme, A.B. (2016). La inserción sociolaboral con jóvenes en situación de riesgo de exclusión social: El papel del educador social. RES. Revista de Educación Social, (23), 243-259. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2020/06/experiencia6_res_23.pdf
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico - OCDE. (2015). Education at a Glance Interim Report: Update of Employment and Educational Attainment Indicators. https://www.oecd.org/education/eag-interim-report.pdf
  • Olmos, P. (2014). Competencias básicas y procesos perceptivos: Factores claves en la formación y orientación de los jóvenes en riesgo de exclusión educativa y sociolaboral. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 531-546. https://revistas.um.es/rie/article/view/181551
  • Organización de las Naciones Unidas - ONU. (2020, julio 6). Los poderes públicos en España han fallado a las personas que viven en la pobreza. https://bit.ly/3MANyCb
  • Pérez, M.T., Simón, P., Clavería, S., García-Albacete, G., López, A., & Torre, M. (2020). Informe Juventud en España 2020. Instituto de la Juventud. INJUVE. https://bit.ly/39kI4Ob
  • Patiño, R.A., & Faria, L. (2019). Práticas de exclusão social: reflexões teórico-epistemológicas em torno de um campo de estudos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 10(2), 426-444. https://doi.org/10.21501/22161201.2892
  • Pérez, S.M. (2017, del 3 al 8 de diciembre). Precariedad y transiciones ocupacionales como reproductoras de la desigualdad [reunión científica internacional]. XXXI Congreso ALAS Asociación Latinoamericana de Sociología, Ciudad de Montevideo - República Oriental del Uruguay. http://alas2017.easyplanners.info/opc/tl/1054_stella_perez.pdf
  • Romero-Rodríguez, S., Moreno-Morilla, C., & Mateos-Blanco, T. (2022). Laying bricks to build integrated career guidance plans: Best practices in vocational education and training in Andalusia, Spain. Frontiers in Psychology, 1-16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1001836
  • Ramos O´Connell, E. (2021). Abordar la inclusión sociolaboral juvenil de forma eficiente. Universidad Pontificia de Comillas. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/46968
  • Rubio, F.J. (2006). La exclusión sociolaboral de colectivos con dificultades en su acceso al mercado laboral. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídica, 14(2), 1-7. https://www.redalyc.org/pdf/181/18153297011.pdf
  • Ruiz, A. (2008). La muestra: Algunos elementos para su confección. Fitxa etodológica. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 1(1), 75-88. http://dx.doi.org/10.1344/reire2008.1.1117
  • Ruiz-Tagle, J. (2001). La exclusión social en el mercado de trabajo: El caso de Mercosur y Chile. En G. Sierra. (Ed.), Los rostros del Mercosur. El difícil camino de lo comercial a lo societal (pp. 341-360). http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101026065814/14ruiz.pdf
  • Ryynänen, S., & Nivala, E. (2019). Inequality as a social pedagogical question. International Journal of Social Pedagogy, 7(1), 1-16. https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2019.v7.1.008.
  • Soler, Á., Martínez, J.I., López-Meseguer, R., Valdés, M.T., Sancho, M.A., Morillo, B.. & de Cendra, L. (2021). Mapa del abandono educativo temprano en España: Informe general. Fundación Europea Sociedad y Educación. https://bit.ly/3tqdxFH
  • Subirats, J. (dir.). (2004). Pobreza y exclusión social. Un análisis de la realidad española y europea. Fundación “La Caixa”. https://www.researchgate.net/publication/301824451_Pobreza_y_exclusion_social_Un_analisis_de_la_realidad_espanola_y_europeaSubirats, J. (dir.). (2005). Análisis de los factores de exclusión social. Fundación BBVA. https://www.fbbva.es/wp-content/uploads/2017/05/dat/exclusion_social.pdf