Promoción de Competencias Interculturales y Uso de las TICHacia una Universidad Inclusiva

  1. Leiva, Juan José
  2. Alcalá del Olmo, María José
  3. García Aguilera, Francisco José
  4. Santos Villalba, María Jesús
Journal:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Year of publication: 2022

Volume: 20

Issue: 2

Pages: 47-64

Type: Article

DOI: 10.15366/REICE2022.20.2.003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Abstract

Intercultural and inclusive education has become a priority for higher education professionals due to the presence of cultural diversity in educational spaces and the heterogeneity of the student body. The university of the 21st century must promote the implementation of pedagogical guidelines aimed at facilitating the acquisition of intercultural and digital competences, with the aim of empowering students through ICT, favouring their integral development and the autonomous construction of their identity. The aim of this study is to find out teachers' evaluations of the potential of ICT to favour the acquisition of intercultural competences in their students. The methodology is qualitative through focus groups in which 14 teachers from the University of Malaga (Spain) participated. The content analysis followed a deductive category development model. The results reveal that the participating teachers use digital tools as a means of acquiring knowledge rather than to promote cultural interaction. The main conclusions include the importance of improving lifelong learning, more in line with participatory, creative, and digital strategies in university classrooms.

Bibliographic References

  • Bauman, Z., Portera, A. y Mazzeo, R. (2021). Education and intercultural identity: A dialogue between Zygmunt Bauman and Agostino Portera. Routledge. Bauman, Z., Portera, A. y Mazzeo, R. (2021). Education and intercultural identity: A dialogue between Zygmunt Bauman and Agostino Portera. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003123705
  • Bultseva, M. A. y Lebedeva, N. M. (2021). The role of intercultural competence, in the relationship between intercultural experiences and creativity among students. International Journal of Intercultural Relations, 82, 256-264. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2021.04.010
  • Carretero, S. (2017). DigComp 2.1: The digital competence framework for citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union.
  • Cano, J., Del Pozo, F. y Ricardo, C. (2016). Competencia intercultural de estudiantado de educación superior: Un estudio en la Universidad del Norte (Barranquilla, Colombia). Encuentros, 14(2), 159-174. https://doi.org/10.15665/re.v14i2.734
  • Castro, M. (2021). Profesores para el siglo XXI: Perfil académico, formación inicial y prácticas docentes de los profesores españoles. Introducción. Revista de Educación, 393, 11-35. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-495
  • Chamseddine, M. (2015). La construcción de identidad compartida en un aula intercultural. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 69-81. https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.238841
  • Chamseddine, M. (2020). Segregación y exclusión escolar de la primera generación de alumnado de origen migrante: De la integración a la desintegración. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 363-378. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.015
  • Escarbajal, A., Izquierdo, T., Aznar, I. y Cáceres, M. P. (2019). Intercultural and community schools. Learning to live together. Sustainability, 11(13), 3734. https://doi.org/10.3390/su11133734
  • Figueredo, V. y Ortiz, L. (2018). Profesorado y diversidad cultural: Análisis de la formación inicial del profesorado en interculturalidad. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 9, 46-71.
  • Fuentes, A, López, J. y Pozo, S. (2019). Análisis de la competencia digital docente: Factor clave en el desempeño de pedagogías activas con realidad aumentada. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(2), 27-42. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002
  • Furstenberg, G., Sabine, K. E. y Katherine, M. (2001). Giving a virtual voice to the silent language of culture. the cultura project classroom examples. Language Learning & Technology, 1(5), 55-102.
  • Gallardo, K., Alvarado; M.A., Lozano, A., López, C.S. y Paredes, S. (2017). Materiales digitales para fortalecer el aprendizaje disciplinar en educación media superior: Un estudio para comprender cómo se suscita el cambio educativo. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 89-109. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.005
  • García-Aguilera, F. J., Leiva, J., Junior, E. E. F. y Fontoura, F. A. P. (2021). Inclusión social de mujeres rurales a través de programas de alfabetización digital para el empleo. Revista Complutense de Educación, 32(1), 15-25. https://doi.org/10.5209/rced.67590
  • García-Vita, M., Medina, M., Amashta, G. y Higueras, L. (2021). Socio-educational factors to promote educational inclusion in higher education. a question of student achievement. Education Sciences, 11(3), 123. https://doi.org/10.3390/educsci11030123
  • Garrote, D., Arenas, J. A. y Jiménez, S. (2018). Educación intercultural en el aula: Profesorado y TIC. Revista Prisma Social, 22, 326-345.
  • Gómez-García, L. M., Gutiérrez-Santiuste, E. y Moreno-López, I. (2021). La videoconferencia: Recurso educativo para promover la comunicación intercultural entre los estudiantes. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 25(2), 213-236. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i2.8265
  • Leiva, J. (2013). La interculturalidad a través de las TIC: Un proceso de aprendizaje en red. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 25, 1-13.
  • Leiva, J., Moreno, N.M. y Peñalva, A. (2016). El papel de las TIC en el desarrollo de la ciudadanía intercultural a través de la creación de comunidades virtuales para la digiculturalidad. En R. Roig-Vila (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 772-784). Octaedro.
  • Llorens, V. J., Zych, I., Fontans, M. y Álamo, M. (2021). Diversidad étnico-cultural, inteligencia emocional y competencias socioemocionales en la educación secundaria andaluza. Psychology, Society & Education, 13(2), 61-75. https://doi.org/10.25115/psye.v13i2.3829
  • McCloskey, E. M. (2012). Docentes globales: Un modelo para el desarrollo de la competencia intercultural on-line. Revista Comunicar, 38(19), 41-49. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-04
  • Mira, M. J. (2016). Evaluación de la competencia intercultural a través de las TIC, e-PEL para el aprendizaje de idiomas. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 7, 103-117.
  • Pareja de Vicente, M. D., Santos-Villalba, M. J., Alcalá del Olmo, M. J. y Leiva, J. (2021). Conciencia educativa intercultural del profesorado universitario a través de fondos de conocimiento en tiempos de pandemia. Cuestiones Pedagógicas, 1(30), 11-24. https://doi.org/10.12795/CP.2021.i30.v1.01
  • Portera, A. (2013). Manuale di pedagogia interculturale. Laterza.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Priegue, D. y Leiva, J. (2012). Las competencias interculturales en la sociedad del conocimiento: Reflexiones y análisis pedagógico. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40, 1-12. https://doi.org/10.21556/edutec.2012.40.370
  • Redecker, C. (2020). Marco europeo para la competencia digital de los educadores: DigCompEdu. Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Formación Profesional de España
  • Rodríguez-García, A. M., Romero-Rodríguez, J. M. y Fuentes-Cabrera, A. (2019). Ampliando fronteras de comunicación y colaboración a través de la red: La competencia digital como medio para promover la interculturalidad académica. Tendencias Pedagógicas, 33, 59-68. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.005
  • Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2015). Las TIC como ecosistema para la construcción de la competencia intercultural. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(1), 309-329.
  • Rodríguez-Izquierdo, R. M. (2021). Does service learning affect the development of intercultural sensitivity? A study comparing students’ progress in two different methodologies. International Journal of Intercultural Relations, 82, 99-108. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2021.03.005
  • Rodríguez-Izquierdo, R. M., González-Falcón, I. y Goenechea, C. (2020). Teacher beliefs and approaches to linguistic diversity. Spanish as a second language in the inclusion of immigrant students. Teaching and Teacher Education, 90, 103035. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103035
  • Sales, A., Moliner, O. y Traver, J. A. (2020). Participatory action research: A case study on the school democratisation process. Research Papers in Education, 36(6), 1-22. https://doi.org/10.1080/02671522.2020.1767182
  • Sales, A., Moliner, O., Traver, J. A. y Lozano, M. (2021). Escuela incluida. De la participación ciudadana a la transformación social. En M. Pallarès, J. Gil y A. Santisteban (Coords). Docencia, ciencia y humanidades: Hacia una enseñanza integral en la universidad del siglo XXI (pp. 552-568). Dykinson.
  • Soriano, E. (2012). Planteamiento intercultural del currículum para su calidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 49-62.
  • Tejada, J. y Pozos, K. (2018). Nuevos escenarios y competencias digitales docentes: Hacia la profesionalización docente con TIC. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(1), 25-51. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i1.9917
  • UNESCO. (2019). TIC para el desarrollo sostenible. Recomendaciones de políticas públicas que garantizan derechos. UNESCO.
  • UNESCO. (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo. Inclusión y educación. Todos y todas sin excepción. UNESCO.