Perspectivas iniciales hacia la metodología de aprendizaje-servicio en las competencias profesionales del graduado en educación primaria con mención en educación física.Un estudio piloto

  1. González Fernández , Francisco Tomás 1
  2. Benito-Colio, Berta 2
  3. Martínez-Aranda, Luis Manuel 3
  4. García-Taibo, Olalla 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad Pontificia de Comillas. CESAG. Palma de Mallorca. España. Grupo de Investigación SER, Departamento de Actividad Física y Ciencias del Deporte
  3. 3 Facultad del Deporte. Universidad Católica de Murcia (UCAM). Murcia
Journal:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Year of publication: 2022

Issue Title: (Abierto hasta septiembre-2022)

Volume: 15

Issue: 31

Pages: 91-102

Type: Article

DOI: 10.25115/ECP.V15I31.7203 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espiral. Cuadernos del profesorado

Abstract

The aim of the first phase for this Service Learning (SL) project was to provide the physical education teachers responsible of applying the SL model to the target group, with initial information about their predisposition prior to the intervention, serving as a meta-evaluative and reflective tool. Three university students of the Degree in Primary Education with mention in physical education (21 and 24 years old) and enrolled in the subject "The Game and Sport", voluntarily participated in this pre-intervention with 30 primary school students from the Naüm socio-educational project. The IMAPS-AFD-FI scale, designed to observe the degree of satisfaction of the students when participating in PES projects, was used to assess professional competencies. Positive tendencies were obtained (between 3.33 and 4.67 out of 5 points on a Likert scale), with minimal standard deviations, for the items belonging to the dimensions learning; pedagogical value; social impact; professional development; professional skills and experience opinion. The implementation of this SL project seems to have a positive impact on the pre-intervention predisposition of university student learners. This fact that could have repercussions on better prosocial behavior, sense of social responsibility, meaningful learning, as well as on an emotional level.

Bibliographic References

  • Aramburuzabala, P. (2014). Aprendizaje-servicio. Ciudadanía activa, justicia social y aprendizaje. En V. Ballesteros Alarcón (Coord.). Implicaciones de la educación y el voluntariado en la formación (pp. 33-48). Editorial GEU.
  • Aramburuzabala, P., Cerrillo, R., & Tello, I. (2015) Aprendizaje-Servicio: Una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la universidad. Revista de curriculum y formación del profesorado, 19(1), 78-95.
  • Aramburuzabala, P., Santos-Pastor, M. L., Chiva-Bartoll, O., & Ruiz-Montero, P. J. (2019). Perspectivas y retos de la intervención e investigación en aprendizaje-servicio universitario en actividades físico-deportivas para la inclusión social. Publicaciones, 49(4), 19–26. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4
  • Bernadowski, C., Perry, R., & Del Greco, R. (2013). Improving Preservice Teachers’ Self-Efficacy through Service Learning: Lessons Learned. International Journal of Instruction, 6(2), 67-86.
  • Brown, K. M., & Bright, L. M. (2017). Teaching caring and competence: student transformation during an older adult focused service-learning course. Nurse Educ. Pract. 27, 29–35. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.08.013
  • Calvo-Varela, D., Sotelino-Losada, A., & Rodríguez-Fernández, JE. (2019). Aprendizaje Servicio e inclusión en educación primaria. Una revisión sistemática desde la Educación Física. Retos, Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 36, 506-512. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68972
  • Capella-Peris, C., Gil-Gómez, J., & Chiva-Bartoll, Ò. (2019). Innovative Analysis of Ser-vice-Learning Effects in Physical Education: A Mixed Methods Approach. Journal of Teaching in Physical Education, 39(1), 102-110. https://doi.org/10.1123/jtpe.2019-0030
  • Centre Promotor d´Aprenentatge Servei (6 de marzo de 2021). Definició. https://aprenentatgeservei.cat/que-es-laps/#definicio
  • Chiva-Bartoll, Ò., Gil, J., Corbatón, R., & Capella, C. (2016). El aprendizaje servicio como propuesta metodológica para una pedagogía crítica. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, (2), 70-94. https://doi.org/10.1344/RIDAS2016.2.4.
  • Chiva-Bartoll, O., Pallarés-Piquer, M., & Gil-Gómez, J. (2018). Aprendizaje-servicio y mejorade la Personalidad Eficaz en futuros docentes de Educación Física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197. https://doi.org/10.5209/RCED.52164
  • Chiva-Bartoll, Ò., Ruiz-Montero, P. J., Capella-Peris, C., & Salvador-García, C. (2020). Effects of Service Learning on Physical Education Teacher Education Students’ Subjective Happiness, Prosocial Behavior, and Professional Learning. Frontiers in Physiology, 11(331), 70-94. https://doi.org/ 0.3389/fpsyg.2020.00331
  • Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Martín-Moya, R., Pérez López, I., Giles Girela, J., García-Suárez, J., & Rivera García, E. (2019) University Service-Learning in Physical Education and Sport Sciences: A systematic review. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1147-1164. https://doi.org/10.5209/rced.60191
  • Chiva-Bartoll, Ò., Santos-Pastor, M. L., Martínez-Muñoz, L. F., & Salvador-García, C. (2019). Valoración del impacto del aprendizaje-servicio universitario en el ámbito de la actividad física y el deporte: una propuesta desde la teoría de stakeholders. Publicaciones, 49(4),27–46. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4
  • Deeley, S. J. (2016). El aprendizaje-Servicio en educación superior. Teoría, práctica y perspectiva crítica. Narcea.
  • Domangue, E., & Carson, R. L. (2008). Preparing culturally competent teachers: service-learning and pysical education teacher education. Journal of Teaching in Physical Education, 27(3), 347-367. https://doi.org/10.1123/jtpe.27.3.347
  • Fandos, M., Renta, A. I., Jiménez, J. M., & Gonzáles, A. P. (2017). Análisis sobre el aprendizaje y la aplicación de las competencias generales en el contexto laboral. Estrategias de colaboración entre la formación profesional. La universidad y la empresa. Educar, 53(2), 333-355. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.889
  • Furco, A. (2003). Issues of definition and program diversity in the study of service-learning. En S. Billig, A. Waterman (Eds.), Studying service-learning: Innovations in education research methodology (pp.13-33). Lawrence Erlbaum Associates.
  • García-Rico, L., Santos-Pastor, M. L., & Martínez-Muñoz, L. F. (2019). La perspectiva del alumnado universitario de actividad físico-deportiva sobre la repercusión del aprendizaje-servicio para su formación inicial. En P. J. Ruiz, and A. Baena (Eds.), Metodologías Activas en Ciencias del Deporte, Vol. II (pp. 135–158). Editorial Wanceulen.
  • Gil-Gómez, J., Chiva-Bartoll, Ó., & Martí-Puig, M. (2015). The impact of service learning onthe training of pre-service teachers: Analysis from a physical education subject. European Physical Education Review, 21(4), 467-484. https://doi.org/10.1177/1356336X15582358
  • Gil-Gómez, J., Moliner, O., Chiva-Bartoll, Ó., & García-López, R. (2016). Una experiencia deAprendizaje-Servicio en futuros docentes: desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Complutense de Educación, 27(1), 53-73. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45071
  • Hebert, A., & Hauf, P. (2015). Student Learning Through Service-Learning: Effects on Academic Development, Civic Responsibility, Interpersonal Skills and Practical Skills. Active Learning in Higher Education, 16(1), 37-49. https://doi.org/10.1177/1469787415573357
  • Instituto Nacional Estadística. (2022). Población española. http://www.ine.es/
  • Junta de Andalucía Consejería de Educación y Deporte (6 de marzo de 2022). Resolución de 30 de noviembre de 2021 de la Dirección General de Atención a la Diversidad, Participación y Convivencia Escolar. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/ced/novedades/-/contenidos/detalle/resolucion-de-30-de-noviembre-de-2021-de-la-direccion-general-de-atencion-a-la-diversidad-participacion-y-convivencia-15pbbst5yv37v
  • Kassabgy, N., & El-Din, Y. S. (2013). Investigating the impacts of an experiential service-learning course. TESOL J. 4, 571–586. https://doi.org/10.1002/tesj.92
  • Lee, S. J., Wilder, C., & Yu, C. (2018). Exploring students’ perceptions of service-learning experiences in an undergraduate web design course. Teacher in Higher Education, 23, 212–226. https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1379486
  • Lleixà, T., & Nieva, C. (2018). The social inclusion of immigrant girls in and through physicaleducation. Perceptions and decisions of physical education teachers. Sport, Education and Society, 25(2), 185-198. https://doi.org/10.1080/13573322.2018.1563882
  • Mesurado, B., Distefano, M. J., Robiolo, G., & Richaud, M. C. (2019). The Hero program: development and initial validation of an intervention program to promote prosocial behavior in adolescents. Journal of Social and Personal Relationships, 36, 2566–2584. https://doi.org/10.1177/0265407518793224
  • Michigan State University [MSU] (2015). Service-learning toolkit. Center for Service Learning and Civic Engagement.
  • Moser, J. M., & Rogers, G. E (2005). The power of linking service to learning. Tech Directions, 64(7), 18-21.
  • Opazo, H., Aramburuzabala, P., & Ramírez, C. (2018) Emotions related to Spanish student-teachers’ changes in life purposes following service-learning participation. Journal of Moral Education, 47:2, 217-230. https://doi.org/10.1080/03057240.2018.1438992
  • Ruiz-Montero, P. J., Chiva-Bartoll, O., & Rivera-García, E. (2016). ‘Aprendizaje-servicio’ en los grados universitarios de Educación Física: ejercicio físico con personas mayores. Ágora Para La Educación Física y El Deporte, 18(3), 244–258.
  • Ruiz-Montero, P. J., Corral-Robles, S., García-Carmona, M., & Leiva-Olivencia, J. J. (2021). Development of prosocial competencies in PETE and Sport Science students. Social justice, Service-Learning and Physical Activity in cultural diversity contexts. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-15. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1976740
  • Rutti, R. M., LaBonte, J., Helms, M. M., Hervani, A. A., & Sarkarat, S. (2016). The service learning projects: stakeholder benefits and potential class topics. Education + Training, 58, 422-438.
  • Santos-Pastor M. L., Martínez-Muñoz L. F., Garoz-Puerta I., & García-Rico L. (2020). La reflexión en el aprendizaje-servicio universitario en actividad física y deporte. claves para el aprendizaje personal, académico y profesional. Contextos Educativos Revista de Educación, 9-29. https://doi.org/10.18172/con.4574
  • Short, V., Covey, J. A., Webster, L. A., Wadman, R., Reilly, J., Hay-Gibson, N., et al. (2019). Considering the team in team formulation: a systematic review. Mental Health Review Journal, 24, 11–29. https://doi.org/10.1108/MHRJ-12-2017-0055
  • Toledo-Morales, P., & Sánchez-García, J. M. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia universitaria (Project-based learning: A university experience). Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2).
  • Vergara, J. J. (2015). Aprendo porque quiero. El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), paso a paso. Editorial SM.