Educate in values, development of questionnaire for gender violence prevention program, COEDUCA-T, in the physical education classroom

  1. María Nieves Marín Regalado 1
  2. África Calvo Lluch 2
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

ISSN: 2603-6789

Year of publication: 2023

Volume: 7

Issue: 1

Pages: 76-103

Type: Article

DOI: 10.5281/ZENODO.7552156 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

More publications in: Education, Sport, Health and Physical Activity (ESHPA): International Journal

Abstract

Introduction: Educating in values in schools, developing projects and creating data collection tools in a first step to prevent gender violence. Aim: That is why we have designed this questionnaire aimed at the area of Physical Education and 5th and 6th grade student, prior to the first couple approaches. The objective of the questionnaire is to analyze students feelings and break stereotypes. Its use is more appropriate incluiding a training program in the area of Physical Education. Methods: For this, the Delphy technique has been used, through the analysis of the questionnaire by experts in the field, using the questions, typical of Delphy for the selection of the sample of expert and by the formulas of Kc = n (0,1) Ka: Coeficiente de Argumentación Ka =a ni = (n1 + n2 + n3 + n4 + n5 + n6) K = 0,5 (Kc + Ka) . Results & discussion: Results and discussion: In the competence index K = 0.5 (Kc + Ka), values between 1.65 and 0.7 were obtained, only two experts with scores of 0.2 and 0.4 were rejected. Conclusions: The level of competence of the experts has been high. It has been possible to develop a questionnaire that meets the planned objectives, adapted to the age and sensitivity of the students.

Bibliographic References

  • Bodelón, E. (2014). Violencia institucional y violencia de género págs. 131-155. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, ISSN 0008-7750, Nº 48.
  • Cabero, J. y Barroso, J (2013) La utilización del juicio de experto para la evaluación de tic: el coeficiente de competencia experta. The Use of Expert Judgment for Assessing ICT: the Coefficient of Expert Competence Revista bordon Sociedad española de pedagogía volumen 62. n2. Universidad de Sevilla pág. 25-38.
  • Di Marcantonio, D. y Jiménez, V. (2011) Legislación básica sobre la violencia de genero. Navarra. Biblioteca de legislación Civitas. Serie Menor; Cizur Menor (Navarra): Thomson Civitas.
  • Escámez, J (2005). La prevención educativa de la violencia de género La nueva ley contra la violencia de género: (LO 1/2004, de 28 de diciembre) / coord. por Francisco Javier Boix Reig, Elena Martínez García, , ISBN 84-96440-33- 8, págs. 111-138.
  • García, R., Pérez, C., Gonzálvez, V. (2011). Acciones educativas para la prevención de la violencia de género. Logros y retos: Actas del III congreso universitario nacional "Investigación y género" / coord. por Isabel Vázquez Bermúdez, 2011, ISBN 978-84-936484-3-5, págs. 612-630.
  • Garrido, V. y Genovés, J. (2019). La prevención de la Violencia de Género desde la Criminología. Revista de l'Institut Universitari d'Investigació en Criminologia i Ciències Penals, Nº. 21, págs. 6-8.
  • Guevara, B., Zambrano de Guerrero, A., Evies, A. (2007). ¿Para qué educar en valores? Revista educación en valores, ISSN 1690-7884, Nº. 7, 2007, págs. 96-106.
  • Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género.
  • Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres.
  • Lloria, P. (2019). La violencia de control como violencia de género Revista de l'Institut Universitari d'Investigació en Criminologia i Ciències Penals de la UV, Nº. 21 págs. 38-39.
  • Martínez Fernández, B. (2007). Prevención de la violencia de género desde la educación págs. 204-217 Zamora.
  • Marugán, B. (2013). Violencia de género Revista en Cultura de la Legalidad Nº. 4, págs. 226-233.
  • Meras, A. (2003). Prevención de la violencia de género en adolescentes. Revista de Estudios de Juventud, ISSN-e 0211- 4364, Nº. 62, (Ejemplar dedicado a: Aspectos Psicosociales de la Violencia Juvenil), págs. 143-150.
  • Naredo, C. y Chicano, E. (2003). Violencia contra las mujeres violencia de género Nº 131, págs. 191-208 Documentación social, ISSN 0417-8106, (Ejemplar dedicado a: Violencia y sociedad).
  • Perela, M. (2010). Violencia de género: violencia psicológica Revista de ciencias jurídicas y sociales Nº. 11-12págs. 353- 376.
  • Real Decreto 1452/2005, de 2 de diciembre, por el que se regula la ayuda económica.
  • Real Decreto 1917/2008, de 21 de noviembre, por el que se aprueba el programa de inserción sociolaboral para mujeres víctimas de violencia de género.
  • Real Decreto 253/2006, de 3 de marzo, que regula el Observatorio Estatal de Violencia sobre la Mujer.
  • Real Decreto 95/2009, de 6 de febrero, en la parte que regula el Registro Central para la Protección de las Víctimas de la Violencia Doméstica.
  • Sancho S.E, Raimundo, A., Hernando, A. Vallejo Del Río, M. (2016). La prevención como herramienta en la violencia de género. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria: RIdEC, ISSN 1988-5474, Vol. 9, Nº. 2, págs. 15-29.
  • Serrano, M.C. (2016). La respuesta a la violencia de género la creación de la unidad contra la unidad contra la violencia sobre la mujer en Huelva. Zenobia Camprubí.
  • Vélez Pareja, I. (2003). Método Delphy. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/5006691 El Método Delphi Article · January Source: Repectations reads 7201.