La dirección escolar. Análisis desde el nuevo enfoque de la reforma de la ley de educación

  1. Castillo García, Manuel
  2. Racero Montes, Francisco José 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

ISSN: 0214-8560

Year of publication: 2022

Issue: 62

Pages: 91-110

Type: Article

DOI: 10.46583/EDETANIA_2022.62.1088 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

Abstract

School organizations are made up of a set of elements that make up a closed system subject to external variables that modify their intentions and purposes. The fundamental mission that every school institution must have is to build a society that is increasingly capable of meeting the demands of a dynamic and plural society where all initiatives and human singularities must converge. For this, the system needs a strongly cohesive and directed organization. School management profiles, although with patterns similar to those of other human organizations, are distinguished by the human component that makes up the system. Student learning occurs through a strong interaction between all the elements, on the one hand, in a bidirectional student-teacher sense and, on the other, through cooperative-collaborative learning where true learning communities are configured. The leadership of the management and the autonomy of the centers are two basic pillars to achieve the goals of the system. In the present work, the types of school management models are analyzed from different approaches, political variables that influence the performance and development of managerial skills, historical development from the democratic model and finally the potential of school management for improvement. of educational centers.

Bibliographic References

  • Álvarez-Fernández, M. (2003). La dirección escolar en el contexto europeo. Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación.
  • Ball, S.J. (1989). La micropolítica en la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia-Paidós.
  • Bardisa, M.T. (1997). Teoría y práctica de la micropolítica en las organizaciones escolares. Revista Iberoamericana de Educación, 15, p. 13-51.
  • Barrios-Arós, C., Camarero-Figuerola, M., Tierno-García, J.M., & IranzoGarcía, P. (2015). Modelos y funciones de dirección escolar en España: el caso de Tarragona. Revista Iberoamericana de Educación, 67, 89-106.
  • Batanaz, L. (2006). La función directiva, elemento clave para el desarrollo de las instituciones educativas. Avances en supervisión educativa, (4). Recuperado a partir de https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/236
  • Bernal, J.L. (2000). La dirección en España en la segunda mitad del siglo XX: del autoritarismo a la participación. [Tesis doctoral, Universidad de Zaragoza].
  • Bolívar, A. (2010a). ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Revisión de la investigación y propuesta. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(5), 79-106.
  • Bolívar, A. (2010b). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: Una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2), 9-33.
  • Bolívar, A. (2016). Impacto del modelo español de dirección escolar en la identidad profesional de los líderes escolares. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(119), 1-35.
  • Deeley, S.J. (2016). El Aprendizaje-Servicio en educación superior: Teoría, práctica y perspectiva crítica (Vol. 44). Narcea Ediciones.
  • Egido, M.I. (2006). El director escolar: modelos teóricos, modelos políticos. Avances En Supervisión Educativa, (4). recuperado a partir de https:// avances.adide.org/index.php/ase/article/view/238
  • Escudero, J.M. (1981). Modelos didácticos. Barcelona: Oikos-Tau. Escudero, J.M (1987). Curriculum y organización escolar: Hacia el encuentro necesario. Madrid: I Encuentro nacional de profesores de Organización Escolar.
  • Estruch, J. (2002). Hacia la profesionalización de la dirección de centros escolares. Revista de Educación, 329, 77-90.
  • Fullan, M. (2011). Choosing the wrong drivers forwhole system reform. Seminar Series 204. Melbourne,Australia: Center for Strategic Education
  • Gaete-Vergara, M., Acuña-Collado, V., & Ramírez-Muga, M. (2020). Liderazgo social, motor de las prácticas directivas en educación en contextos de encierro. Psicoperspectivas, 19(1), 19-30.
  • Gimeno-Sacristán, J. (1982). La formación del profesorado de universidad. Las escuelas universitarias de formación del profesorado de E.G.B. Revista de Educación, 269, 77-99.
  • González, M.T. (1994). Perspectivas teóricas recientes en organización escolar: una panorámica general. En J.M. Escudero; M.T. González (eds.). Profesores y escuela. ¿Hacia una reconversión de los centros y la función docente? Madrid: Ediciones Pedagógicas, 35-59.
  • González, T. (1990). Nuevas perspectivas en el análisis de las organizaciones educativas. Actas del I Congreso Interuniversitario de Organización Escolar. 27-46.
  • Gutiérrez-Sastre, M. (2006). Estrategias de poder en la escuela: el uso de la participación docente como herramienta micropolítica. Participación educativa.
  • Hoyle, E. (1982) Micropolitics of Educational Organisations. Educational Management & Administration. Volume: 10 issue: 2, 87-98.
  • Hoyle, E. (1999) The Two Faces of Micropolitics. School Leadership & Management, 19:2, 213-222, doi: 10.1080/13632439969249
  • Llamas, J.M.C. (2020). Organizaciones escolares: nuevas propuestas de análisis e investigación (Vol. 6). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, 160, de 4 de mayo de 2006, 17158-17207. https://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158- 17207.pdf
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/boe/ dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
  • López-Martínez, A., Rodríguez-Gallego, M.R., & Ordóñez-Sierra, R. (2021). La dirección escolar en España: modelos de dirección y liderazgo. En Mª. Dolores Díaz-Noguera y Raquel Barragán-Sánchez (Coord.). Centros educativos. Transformación digital y organizaciones sostenibles. Aprender y enseñar en tiempos de pandemia. (pp. 1-172) Dykinson.
  • Lucena-Rodríguez, C., Cruz-González, C., & Domingo-Segovia, J. (2020). Construcción de una identidad de liderazgo en directivos escolares desde una perspectiva externa. Revista Internacional de Aprendizaje 6 (2): 15-34. doi:10.18848/2575-5544/CGP/v06i02/15-34.
  • Martínez-García, I., & Gil-Flores, J. (2018). Explicación de la satisfacción en la dirección escolar a partir del desempeño de la función directiva. EKS, 19(1), 77-95. doi:10.14201/eks20181917795
  • Mckinsey & Co. (2010). How the world’s most improved school systems keep getting better. Recuperado de http://mckinseyonsocity.com/how-theworldsmost-improved-school-systems-keep-getting-better
  • Morgado, C., Zavala, J.J.A., & Argüelles, J.I. (2019). Gerencia transformacional desde el accionar docente directivo para el abordaje del Contexto Escolar. Cienciamatria, 5(9), 48-72.
  • Novoa-Palacios, A., Pirela-Morillo, J., & Inciarte-González, A. (2019). Educación en y para la democracia. Utopía Y Praxis Latinoamericana.
  • OECD. (2014). TALIS 2013. Estudio internacional de la enseñanza y el aprendizaje. OECD Publishing. Paris. Recuperado de: https://www.oecd.org/ education/school/Spain-talis-publicaciones-sep2014_es.pdf
  • Palomares, L. B. (2005). El acceso a la dirección escolar: problemas y propuestas. Revista española de pedagogía, 443-469.
  • Pegalajar-Palomino, M.D.C. (2018). Formación en competencias en alumnado universitario mediante prácticas basadas en aprendizaje cooperativo. Revista Complutense de Educación.
  • Pérez-Gómez, A. (1991). Cultura escolar y aprendizaje relevante. Educación y sociedad.8.59-72.
  • Real Decreto 894/2014, de 17 de octubre, por el que se desarrollan las características del curso de formación sobre el desarrollo de la función directiva establecido en el artículo 134.1.c) de la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, así como de los correspondientes cursos de actualización de competencias directivas (BOE 07-11-2014).
  • Robinson, V., Hohepa, M., & Lloyd, C. (2009). School leadership and student outcomes: Identifying what works and why. Wellington: Best evidence synthesis iteration [BES].
  • Rodríguez-Gallego, M.R., Sierra, R.O., & López-Martínez, A. (2020). La dirección escolar: Liderazgo pedagógico y mejora escolar. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 275-292.
  • Samperio, V.M. (2019). Ecuaciones estructurales en los modelos educativos: características y fases en su construcción. Apertura (Guadalajara, Jal.), 11(1), 90-103.
  • Sánchez, J.G.B. (2019). Micropolítica escolar: fenómeno y enfoque teóricoanalítico. Revista Seres y Saberes, (6).
  • Sangrà, A. (2020). Tiempo de trasformación educativa. Revista Innovaciones Educativas, 22, 22-27.
  • Sacristán, J.G., & Gómez, A.P. (1989). La enseñanza: su teoría y su práctica (Vol. 57). Ediciones AKAL.
  • Sarasúa, A. (2013). La dirección escolar, lunes y sombras. Padres y Maestros, 350, 41-44.
  • Sergiovanni, T. J. (1993). New sources of leadership authority. Educational leadership and school culture, 61-74.
  • Slater, C., Silva, P., & Antúnez-Marcos, S. (2014). Avances recientes sobre el liderazgo escolar en países anglófonos. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2014, vol. 12, núm. 4, p. 5-12.
  • Tomas, T. (1992). El oficio de dirigir en el sistema educativo francés. En Alvarez-Fernández, M. (Coord.) La dirección escolar: formación y puesta al día. Escuela Española.
  • Vaillant, D. (2015). Liderazgo escolar, evolución de políticas y prácticas y mejora de la calidad educativa. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado de http://unesdoc.unesco. org/images/0023/002324/232403s.pdf
  • Vásquez-Rivera, O.I. (2016). La cultura organizacional desde sus paradigmas de estudio: una aproximación a la perspectiva interpretativa-simbólica. Entramado, 12(1), 66-80.
  • Vila, A. (2015). Importancia e impacto del liderazgo educativo. Padres y maestros, 361, 6-11.doi:10.14422/pym.i361.y2015.
  • Weber, M. (1989). Legal authority in a bureaucracy. Managing education: Theory and practice, 11-19.
  • Whitaker, K.S. (2003). Principal role changes and influence on principal recruitment a selection. Journal of Educational Administration, vol 41,1, p 37-54.