Piedras en la mochiladuelo y estrés en jóvenes migrantes sin acompañamiento

  1. Palacín Bartroli, Càndid 1
  2. Herrera-Gutierrez, Maria-Rosa 2
  3. Montagud Mayor, Xavier 3
  4. Velasco Vázquez, Miren Koldobike 4
  1. 1 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  3. 3 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  4. 4 Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
    info

    Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

    Las Palmas de Gran Canaria, España

    ROR https://ror.org/01teme464

Journal:
Migraciones

ISSN: 1138-5774 2341-0833

Year of publication: 2023

Issue Title: (Re)pensar la atención social de los/as adolescentes y jóvenes migrantes no acompañados/as en España: una mirada desde el Trabajo Social

Issue: 57

Type: Article

DOI: 10.14422/MIG.2023.006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Migraciones

Abstract

It is clear that the migration process produces consequences. For adolescents and young people unaccompanied by a family referent, the effects of this transit on their mental health are often associated with anxiety and depression, deepening their vulnerability. This paper addresses the feelings of loss, grief and stress experienced by these young people, but also the elaboration of the relationship as a tool for socio-educational intervention. A qualitative methodology was used to recover the voice of the protagonists: young migrants and professionals in the sector. The results highlight the incidence of some relevant stressors such as the journey or the absence of documents, among others. It also highlights the importance of mourning, as an integrating element of what has been lost, the present and the gestation of expectations, as well as the estimable effect of the link as a professional tool for social intervention with adolescents and young people.

Bibliographic References

  • Achotegui, J. (2007). El síndrome del inmigrante con estrés crónico y múltiple: El Síndrome de Ulises. En A. Talarn (dir.), Globalización y Salud Mental (pp. 487-524). Herder.
  • Achotegui, J. (2021). El síndrome del inmigrante con duelo migratorio extremo: el síndrome de Ulises. Una perspectiva psicoanalítica. Aperturas Psicoanalíticas, (68), 1-10.
  • Achotegui, J., Morales, M. M., Cervera, P., Quirós, C., Vicente, J., Gimeno, N., Llopis, A., Moltó, J., Torres, A. M. y Borrell, C. (2010). Características de los inmigrantes con síndrome de estrés crónico del inmigrante o síndrome de Ulises. Norte de Salud Mental, 8(37), 23-30.
  • Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E. y Wall, S. N. (2015). Patterns of Attachment. A Psychological Study of the Strange Situation. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203758045
  • Amigo, I., Fernández, C. y Pérez, M. (1998). Manual de Psicología de la Salud. Pirámide.
  • Ansehensel, C. S. (1992). Social Stress: Theory and Research. Annual Review of Sociology, 18, 15-38. https://doi.org/10.1146/annurev.so.18.080192.000311
  • Aparicio, M. (2010). Diversidad Cultural, convivencia y derechos. Un análisis en marco de la constitución española. Revista catalana de dret públic, (40), 115-144.
  • Arce, E. (2020). El sistema de protección a la infancia: Entre la condición de menor y de extranjero. Una mirada jurídica. En V. Quiroga y E. Chagas (dirs.), Empuje y audacia. Migración transfronteriza de adolescentes y jóvenes no acompañados. Siglo XXI.
  • Bamford, J., Fletcher, M. y Leavey, G. (2021). Mental Health Outcomes of Unaccompanied Refugee Minors: A Rapid Review of Recent Research. Current Psychiatry Reports, (23), 46. https://doi.org/10.1007/s11920-021-01262-8
  • Bean, T., Derluyn, I., Eurelings-Bontekoe, E., Broekaert, E. y Spinhoven, P. (2007). Comparing psychological distress, traumatic stress reactions, and experiences of unaccompanied refugee minors with experiences of adolescents accompanied by parents. The Journal of Nervous and Mental Disease, 195(4), 288-297. https://doi.org/10.1097/01.nmd.0000243751.49499.93
  • Behrendt, M., Lietaert, I. y Derluyin, I. (2022). Continuity and Social Support: A Longitudinal Study of Unaccompanied Refugee Minors’ Care Networks. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 20(3), 398-412. https://doi.org/10.1080/15562948.2021.1930322
  • Belhadj Kouider, E., Koglin, U. y Petermann, F. (2014). Emotional and behavioral problems in migrant children and adolescents in Europe: A systematic review. European Child & Adolescent Psychiatry, (23), 373-391. https://doi.org/10.1007/s00787-013-0485-8
  • Bergold, J. y Thomas, S. (2012). Participatory Research Methods: A Methodological Approach in Motion. Forum Qualitative Sozialforschung, 13(1), 30. https://doi.org/10.17169/fqs-13.1.1801
  • Bowlby, J. (1986). Vínculos afectivos: formación, desarrollo y pérdida. Morata.
  • Bowlby, J. (1993). La Pérdida. Paidós.
  • Bravo-Arteaga, A. y Santos-González, I. (2017). Menores extranjeros no acompañados en España: necesidades y modelos de intervención. Psychosocial Intervention, 26(1), 55-62. https://doi.org/10.1016/j.psi.2015.12.001
  • Brunet, I., Pastor, I. y Belzunegui, A. (2002). Tècniques d’investigació social. Fonaments epistemològics i metodològics. Pòrtic.
  • Bruun, L. y Kanics, J. (2010). Ensuring that every separated child is heard and protected: the role of an independent, professional guardian. En J. D. Kanics, D. Senovilla y K. Touzenis (eds.), Migrating Alone: Unaccompanied and Separated Children’s Migration to Europe (pp. 22-56). UNESCO.
  • Calvo, F. y Shaimi, M. (2020). Salut mental, sensellarisme i vulnerabilitat de joves extutelats. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 75, 117-144. https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn75id369062
  • Casado, B. L., Hong, M. y Harrington, D. (2010). Measuring migratory grief and loss associated with the experience of inmigration. Research on Social Work Practice, 20(6), 611-620. https://doi.org/10.1177/1049731509360840
  • Claver, E. (2014). Trayectorias de éxito en adolescentes extranjeros. Una mirada trans a través de un estudio longitudinal de caso. Espacios transnacionales: revista latinoamericana-europea de pensamiento y acción social, 2, 62-75.
  • Collazos, F., Qureshi-Burckhardt, A., Antonin, M. y Tomás, J. (2008). Estrés aculturativo y Salud Mental en la población inmigrante. Papeles del psicólogo, 29(3), 307-315.
  • EpData. (2021, 9 de diciembre). Menores extranjeros no acompañados en España, datos y estadísticas. https://www.epdata.es/datos/menores-extranjeros-no-acompanados-espana-datos-estadisticas/621
  • Falicov, C. J. (2002). Ambiguous loss: Risk and resilience in Latino immigrant families. En M. Suárez-Orozco y M. Paez (eds.), Latinos: Remaking America (pp. 274-288). University of California Press.
  • Figueredo, V., García, P. y Sánchez, A. (2017). Estrategias y límites en la inserción sociolaboral con menores extranjeros no acompañados en el marco de los centros de protección: el caso de la provincia de Almería. InterSciencePlace, 12(1), 64-85.
  • Freud, S. (2005). Dol i Malenconia. Escrits Metapsicològics. Edición 62.
  • Frounfelker, R., Miconi, D., Farrar, J., Brooks, M. A., Rousseau, C. y Betancourt, T. S. (2020). Mental health of refugee children and youth: Epidemiology, interventions, and future directions. Annual Review of Public Health, 41(1), 159-176. https://doi.org/10.1146/annurev-publhealth-040119-094230
  • Gimeno, C. (2018). Retos de la acogida residencial a menores que migran solos: hacia un Trabajo Social transnacional. Cuadernos de Trabajo Social, 31(1), 95-108. https://doi.org/10.5209/CUTS.56005
  • Gonzales-Calvo, V. (2005). El duelo migratorio. Revista del Departamento de Trabajo Social, Facultad de Ciencias Humanas, (7), 77-97. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4391745
  • Grinberg, L. y Grinberg, R. (1996). Migración y Exilio. Estudio psicoanalítico. Biblioteca Nueva.
  • Harlow, H. F. (2009). The Monkey as a Psychological Subject. Integrative Psychological and Behavioral Science, (42), 336-347. https://doi.org/10.1007/s12124-008-9058-7
  • Herrera-Pastor, D. (2022). La migración del “MENA” marroquí vista desde dentro. Apuntes sobre políticas y pedagogía social. Modulema, (6), 8-23. https://doi.org/10.30827/modulema.v6i.23454
  • Inofuentes, R. A., Fuente, L. de la, Ortega, E. y García-García, J. (2022). Victimización y Problemas de Conducta Externalizante y Antisocial en Menores. Anuario de Psicología Jurídica, 32(1), 95-106. https://doi.org/10.5093/apj2021a27
  • Ivert, A. y Magnusson, M. (2019). Drug use and criminality among unaccompanied refugee minors: a review of the literature. International Journal of Migration, Health and Social Care, 16(1), 93-107. https://doi.org/10.1108/IJMHSC-05-2019-0050
  • Jensen, T. K., Bjørgo Skårdalsmo, E. M. y Fjermestad, K. W. (2014). Development of mental health problems — A follow-up study of unaccompanied refugee minors. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, (8), 29. https://doi.org/10.1186/1753-2000-8-29
  • Jiménez, M. G. (2020). Repensando las movilidades adolescentes. Circulación infantil, migración autónoma y sistemas de dependencia. En V. Quiroga y E. Chagas (dirs.), Empuje y audacia. Migración transfronteriza de adolescentes y jóvenes no acompañados (pp. 19-36). Siglo XXI.
  • Kirmayer, L. J., Narasiah, L., Munoz, M., Rashid, M., Ryder, A. G., Guzder, J., Hassan, G., Rousseau, C. y Pottie, K. (2011). Common mental health problems in immigrants and refugees: General approach in primary care. CMAJ, 183(12), 959- 967. https://doi.org/10.1503/cmaj.090292
  • Klein, M. (1990). El duelo y su relación con los estados maníaco-depresivos. Amor, culpa y reparación. Paidós.
  • Kübler-Ross, E. (2006). Sobre el dol i el dolor: a la recerca del significat del dolor a través de les cinc fases de la pèrdua. Empúries.
  • Kuznetsov, G. (2012). Integración de inmigrantes. Revista de Derecho Migratorio y Extranjería, 31, 73-91.
  • Lazarus, R. S. y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca.
  • Leader, D. (2011). La moda negra. Duelo, melancolía y depresión. Sexto Piso.
  • Lindeman, E. (1979). Beyond Grief: Studies in Crisis Intervention. Aronson.
  • Lorenz, K. (1996). On agression. Routledge.
  • Markez, I. y Pastor, F. (2010). Menores Extranjeros no acompañados (MENA), un colectivo especialmente vulnerable ante las drogas. Zerbitzuan, 48, 71-85.
  • Martín, I. (2007). Trabajo social con población inmigrante: un enfoque transcultural. Acciones e investigaciones sociales, 23, 71-82.
  • Ministerio de Inclusión, Seguridad Social y Migraciones. (2022). Balance de la reforma del reglamento de extranjería. https://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/inclusion/Documents/2022/030622-Balance_reforma_extranjeriamenores_extutelados.pdf
  • Ministerio del Interior. (2021). Portal de inmigración. https://extranjeros.inclusion.gob.es/
  • Miñarro, M. (2021). De la nueva crisis de personas refugiadas a la crisis mundial de provisión de “mano de obra”: las políticas migratorias como solución o problema para los riesgos sociales globales. Revista de Trabajo y Seguridad Social, 464, 121-142. https://doi.org/10.51302/rtss.2021.2504
  • Moncades, C. P. (2022). Acollida, intervenció i regularització documental de les persones menors d'edat migrants no acompanyades a Mallorca. Alimara, 65, 53-83. https://www.revistaalimara.net/revista/wp-content/uploads/2022/06/Alimara_65_3_acolliment_menors.pdf
  • Moya, M. y Puertas, S. (2008). Estereotipos, Inmigración y Trabajo. Papeles del Psicólogo, 29, 6-15.
  • Neufeld, R. W. J. (1984). Psicopatología y stress. Ediciones Toray.
  • Nieto-Munuera, J., Abad, M. A., Esteban, M. y Tejerina, M. (2015). Psicología para ciencias de la Salud. Estudio del comportamiento humano ante la enfermedad. McGraw-Hill.
  • Palacín, C., Cortes, F. y Parra, B. (2020). Sobre acompañamientos: La inclusión y sus paradojas. En V. Quiroga y E. Chagas (dirs.), Empuje y audacia. Migración transfronteriza de adolescentes y jóvenes no acompañados (pp. 55-80). Siglo XXI.
  • Pérez-Martín, L. (2021). Protección de los MENA al alcanzar la mayoría de edad: incumplimiento de España de sus obligaciones internacionales y alcance de la reforma del Reglamento de Extranjería. Anuario Español de Derecho Internacional Privado, 21, 375-404.
  • Perreira, K. M. y Orenals, J. (2011). The Physical and Psychological Well-Being of Immigrant Children. Future Child, 21(1), 195-218. https://doi.org/10.1353/foc.2011.0002
  • Piergiovanni, L. F. y Depaula, P. D. (2018). Autoeficacia y estilos de afrontamiento al estrés en estudiantes universitarios. Ciencias Psicológicas, 12(1), 17-23. https://doi.org/10.22235/cp.v12i1.1591
  • Quiroga, V., Chagas, E. y Palacín, C. (2018). La migrazione dei minori non accompagnati tra coraggio e riti di passagio da un lato e fragilità della protezione dall’altro. En B. Segatto, D. Masi y A. Surian (eds.), L’ingiusta distanza. I percorsi dei minori stranieri non acompagnati dall’accoglienza alla cittadinanza (pp. 33-54). Franco Angeli.
  • Ramón, F. (2015). La autorización de residencia de los MENA, durante su minoría de edad y al cumplir los 18 años. En V. Cabedo (ed.), Menores no acompañados: los otros inmigrantes: cuestiones jurídicas: actividades investigadores y docentes. Tirant lo Blanch.
  • Rania, N., Migliorini, L., Sclavo, E., Cardinali, P. y Lotti, A. (2014). Unaccompanied Migrant Adolescents in the Italian Context: Tailored Educational Interventions and Acculturation Stress. Child & Youth Services, (35), 292-315.
  • Ruiz-Fincias, M. I. (2022). Influencia del apoyo social percibido en el duelo migratorio de migrantes no acompañados extutelados. En Joana Miguelena, Miguel Melendro, Luis M. Naya, Paula Dávila y Ángel de Juanas (dirs.), Jóvenes en dificultad social y su proceso de autonomía (pp. 96-108). Dykinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv2s0jd2n.9
  • Sami, A. (2000). El sueño y el afecto. Una teoría de lo psicosomático. Amorrortu.
  • Seidel, F. A., Hettich, N. y James, S. (2022). Transnational family life of displaced unaccompanied minors. A systematic review. Children and Youth Services Review, (142), 106649. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106649
  • Selten, J. P., Cantor-Graae, E. y Kahn, R. S. (2007). Migration and schizophrenia. Current Opinion in Psychiatry, 20(2), 111-115. https://doi.org/10.1097/YCO.0b013e328017f68e
  • Selye, H. (1956). The stress of life. Mcgraw-Hill.
  • Senovilla, D. (2014). Menores no acompañados y no protegidos. Resultados de una investigación en cuatro países europeos. Revista Interdisciplinar de Mobilidad Humana, 12(42), 81-96. https://doi.org/10.1590/S1980-85852014000100006
  • Solanes, A. y Hernández, N. (2022). El controvertido procedimiento determinación de la edad: la necesidad de una reforma legal a partir de los dictámenes del Comité de Derechos del Niño. Revista de Estudios Europeos, 80, 273-290. https://doi.org/10.24197/ree.80.2022.273-290
  • Suárez-Orozco, C. y Suárez-Orozco, M. M. (2003). La Infancia de la inmigración. Morata.
  • Tajfel, H. (2001). Social Stereotypes and Social Groups. En A. Hogg y D. Abrams (eds.), Intergroup relations (pp. 132-145). Psychology Press.
  • Thommessen, S., Laghi, F., Cerrone, C., Baiocco, R. y Todd, B. K. (2013). Internalizing and externalizing symptoms among unaccompanied refugee and Italian adolescents. Children and Youth Services Review, 35, 7-10. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.10.007
  • Tizón, J. L. (2004). Pérdida, pena, duelo. Vivencias, investigación y asistencia. Paidós.
  • Torrado, E. (2014). Marco jurídico y procedimental en materia de atención y protección de menores extranjeros no acompañados en España ¿entre la protección o la expulsión? Aproximación al estudio de caso de las Islas Canarias. Revista de Direito da Cidade, 6, 557-582. https://doi.org/10.12957/rdc.2014.13449
  • UNICEF. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. UNICEF.
  • Vacchiano, F. (2010). Bash n‘ataq l-walidin (“to save my parents”): personal and social challenges of Moroccan unaccompanied children in Italy. En Y. Kanics, D. Senovilla Hernández y K. Touzenis (eds.), Migrating Alone: Unaccompanied and Separated Children’s Migration to Europe (pp. 107-127). UNESCO.
  • Von Werthern, M., Grigorakis, G. y Vizard, E. (2019). The mental health and wellbeing of Unaccompanied Refugee Minors (URMs). Child Abuse & Neglect, 98, 104146. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2019.104146