Development of empathy and ethical values through role-playing games as innovation for education in values

  1. Carnicero Pérez, Jose David 1
  2. Moreno-Rodríguez, Ricardo 1
  3. Felgueras Custodio, Nerea 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2023

Issue: 19

Pages: 109-122

Type: Article

DOI: 10.46661/IJERI.7273 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

For some authors, the development of empathy is a central aspect of the development of ethical values. Role-playing games can be the ideal vehicle to transfer learning from fiction to reality. The present study analyzes in an exploratory and descriptive way the scores obtained in the Test of Cognitive and Affective Empathy (TECA) of a total sample of 208 participants. Although no major differences were found between those who had previously participated in role-playing games and those who had not, there was a tendency to obtain higher mean scores than those obtained by the TECA through its scales.

Bibliographic References

  • Abbott, M. S., Stauss, K. A. & Burnett, A. F. (2021). Table-top role-playing games as a therapeutic intervention with adults to increase social connection. Social Work with Groups, 45(1), 16-31. https://doi.org/10.1080/01609513.2021.1932014
  • Afonso, S. & Aguilera, L. (2021). Desigualdades en el mundo de los videojuegos desde la perspectiva de los jugadores y las jugadoras. Investigaciones feministas, 12(2), 677-689. https://doi.org/10.5209/infe.60947
  • Altuna, B. (2018). Empatía y moralidad: las dimensiones psicológicas y filosóficas de una relación compleja. Revista de Filosofía, 43(2), 245-262. https://doi.org/10.5209/RESF.62029
  • Amador, J. A. & Forns, M. (2019). La escala de inteligencia de Wechsler para niños, quinta edición: WISC-V. Documento de trabajo. https://bit.ly/3xhM9vI
  • Arán, V., López, M. & Richaud, M.C. (2021). Aproximación neuropsicológica al constructo de empatía: aspectos cognitivos y neuroanatómicos. Cuadernos de Neuropsicología / Panamerican Journal of Neuropsychology, 6(1), 63-83. https://www.redalyc.org/pdf/4396/439643203006.pdf
  • Ávila, A. & Tomé, M. C. (1989). Evaluación de la deseabilidad social y correlatos defensivos emocionales. Adaptación castellana de la Escala de Crowne y Marlowe. En A. Echevarría y D. Páez (Eds.), Emociones: perspectivas psicosociales (505-514). Fundamentos.
  • Bahr, A. (2018). Tiny Dungeon. Akuma Studio.
  • Barbosa, A. & Trindade, J. D. (2020). Reflexões acerca do roleplaying game (RPG) na educação: potencialidade cognitiva. Revista Multidebates, 4(2), 114-124. http://revista.faculdadeitop.edu.br/index.php/revista/article/view/244
  • Baron-Cohen, S. & Wheelwright, S. (2004). The empathy Quotient: An investigation of adults with Asperger syndrome or high functioning autism, and normal sex differences. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34, 163-175. https://link.springer.com/article/10.1023/B:JADD.0000022607.19833.00
  • Brell, M. (2006). Juegos de rol. Educación social: Revista de intervención socioeducativa, 33, 104-113. https://bit.ly/3oss9Rc
  • Bryant, B. K. (1982). An index of empathy for children and adolescents. Child development, 53, 413-425. https://doi.org/10.2307/1128984
  • Chandran, S., Sreedaran, P., Pradeep, J., Manohari, S. M., Kuppili, P. P. & Kishor, M. (2020). Using entertainment media to teach undergraduate psychiatry: Perspectives on the need and models of innovation. Arch Med Health Sci, 8(1), 125-132. https://www.amhsjournal.org/text.asp?2020/8/1/125/287367 https://doi.org/10.4103/amhs.amhs_57_20
  • Da Silva, R. L. (2020). Designing a Digital Roleplaying Game to foster awareness of hidden disabilities. International Journal of Designs for Learning, 11(2), 55-63. https://doi.org/10.14434/ijdl.v11i2.27257
  • Fernández-Seara, J. L. & Mielgo, M. (2017). Escalas de Apreciación del Estrés. TEA ediciones.
  • Ferrando, P. J. & Chico, E. (2000). Adaptación y análisis psicométrico de la escala de deseabilidad social de Marlowe y Crowne. Psicothema, 12, 383-389. https://www.redalyc.org/pdf/727/72712309.pdf
  • García, A. (2017). Privilege, Power and Dungeons & Dragons: How systems shape racial and gender identities in tabletop role-playing games. Mind, Culture and Activity, 24(3), 232-246. https://doi.org/10.1080/10749039.2017.1293691
  • García-Fernández, J., Fernández-Gavira, J., Sánchez-Oliver, A. J., & Grimaldi-Puyana, M. (2017). Gamificación y aplicaciones móviles para emprender: una propuesta educativa en la enseñanza superior. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 8, 248-259. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2434
  • Gil, P., Sánchez, C. & Conill, P. J. (2019). Peacemaker. Nosolorol.
  • Gutiérrez, S., Sanz, J., Espinosa, R., Gesteira, C. & García-Vera, M. P. (2016). La escala de Deseabilidad Social de Marlowe-Crowne: baremos para la población general española y desarrollo de una versión breve. Anales de psicología, 32(1), 206-217. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.1.185471
  • Hauser, M. (2008). La mente moral. Paidós.
  • Hite, K. (2018). Vampiro: la mascarada (5 ed.). Nosolorol.
  • Hoffman, M. L. (1982). The measurement of empathy. En Izard C.E., Measuring Emotions in Infants and Children (pp. 279-296). Cambridge University Press.
  • Kerem, E., Fishman, N. & Josselson, R. (2001). The experience of Empathy in everyday relationships: cognitive and affective elements. Journal of social and personal relationships, 18(5), 709-729. https://doi.org/10.1177/0265407501185008
  • Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca
  • López-León, R. & Gómez-Valdez, G. (2018). Entendiendo la empatía en la educación del diseño. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 10, 51-63. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/download/3456/2742/0
  • López-Pérez, B., Fernández-Pinto, I. & Abad, F. J. (2008). Test de Empatía Cognitiva y Afectiva (TECA). TEA ediciones.
  • Miranda de la Lama, M. H. & Daturi, D. E. (2021). La empatía y su trascendencia en la educación. La colmena, 112, 51-62. https://doi.org/10.36677/lacolmena.v0i112.15772.
  • Moos, R. H. (2010). CRI-A. Inventario de Respuestas de Afrontamiento. TEA ediciones.
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory. McGraw Hill.
  • Ostertagová, E., Ostertag, O. & Kovác, J. (2014). Methodology and Application of the Kruskal-Wallis Test. Applied Mechanics and Materials, 611, 115-120. https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMM.611.115
  • Pamundi, C. & Piñol, C. (2020). Fanhunter. Devir.
  • Patsaki, E. & Reyes, F. (2016). Magissa, rol para niños. Nosolorol.
  • Prinz, J. (2011a). Is empathy necessary for morality?, en Coplan, A. y Goldie, P. (eds.), Empathy: Philosophical and Psychological Perspectives. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199539956.003.0014
  • Prinz, J. (2011b). Against empathy. Southern Journal of Philosophy, 49(1), 214-233. https://doi.org/10.1111/j.2041-6962.2011.00069.x
  • Rifkin, J. (2010). La civilización empática: la carrera hacia una conciencia global en un mundo en crisis. Paidós.
  • Rubio, M. & Cabañes, E. (2012). El sexo de los píxeles. Del yo-mujer al yo-tecnológico. Revista de Estudios de Juventud, 98, 150-166. https://www.injuve.es/sites/default/files/Revista98_11.pdf
  • Sánchez, V., Álvarez-Ossorio, A. & Álvarez, A. (2022). Iberia: Un juego de rol para una didáctica de la historia antigua significativa e innovadora. El futuro del pasado, 13, 641-669. https://doi.org/10.14201/fdp.27394.
  • Sesenra, S. [Sirio Sesenra] (14 de noviembre de 2019). El dilema del bebé orco [Video]. Youtube. https://youtu.be/0A3Yw4qle1o
  • Slote, M. (2007). Moral sentimentalism. Oxford University Press.
  • Storm, S. & Jones, K. (2021). Queering critical literacies: disidentifications and queer futurity in an afterschool storytelling and roleplaying game. English teaching: Practice & Critique, 20(4), 534-548. https://doi.org/10.1108/ETPC-10-2020-0131
  • Williams, J. P., Kirschner, D., Mizer, N. & Deterding, S. (2018). Sociology and Role-Playing Games. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315637532-12